Pichler Joker XL

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Justus, 19 feb 2019.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Aangezien er op 'ons' forum nog geen verzameldraadje is van deze kist en ik er wat vragen over kreeg heb ik toch maar een topic aangemaakt over de Joker XL van Pichler.


    Een tijdje geleden heb ik deze kist aan geschaft omdat ik een 6S sleper wilde hebben waarmee ik met wat vliegmaatjes een beetje kon slepen voor erbij. Ik ga er geen vliegmeetings mee af struinen om uren achtereen de ene na de andere gigantsiche schaalbak de lucht in te sleuren maar ik wil wel wat 'gewone' zwevers tot een kilo of 3 a 4 een paar keer omhoog kunnen trekken.


    Ik wilde hier mijn eigenbouw StolCub voor gebruiken maar na een middagje proberen moest ik de conclusie trekken dat mijn 160cm span Cub, met 6S en rond de 1100W, zwaar overpowerd was en met vol vermogen zeer onrustig en niet heel betrouwbaar te sturen was. (gewoon los vliegend is het wel een leuk ding dus hij blijft in de hangar maar niet om te slepen)


    Een beetje zoekende naar "Wat dan??" ben ik bij de Joker XL uitgekomen.

    Mijn redenen om deze te kiezen waren:


    - 2meter spanwijdte om op 200-250mtr hoogte beter zichtbaar te zijn dan de Cub.

    - geen schaal tierelantijnen maar puur functioneel van vorm, dus ook geen overbodig gewicht

    - Mogelijkheid van delen van de rolroeren want ik vind Flaps gewoon ontzettend leuk!

    - standaard aanwezige sleepkoppeling

    - wordt geadverteerd als 6S sleper dus kan mijn 6s setup er zo op schroeven

    - volgens het beetje wat ik er van online heb gevonden moet het een zeer brave kist zijn om te vliegen, dát is wel fijn want (leren)slepen is lastig genoeg om niet ook een lastige sleepkist te moeten besturen (daar kwam ik met de StolCub wel achter)


    Ik had de doos snel in huis en in de basis is de afbouw zo netjes uitgelegd, voorbereid en oninteressant dat ik daar geen foto's van heb gemaakt, biinnen een paar avonden op zolder stond er al een redelijk vliegklaar model in de woonkamer.


    [​IMG]


    Ik ben in 1ste instantie maar op 2 punten af geweken van het originele model.


    De 1ste is het staartwiel. Het idee van de bouwdoos is dat je het staartwiel, door het hoogteroer heen, vast lijmt in het richtingroer. Als je dit doet is het stabilo niet meer demontabel en dat laatste leek mij nu juist best handig dus heb ik bij Hangar een mooi wieltje besteld:


    [​IMG]


    En deze met een blauwe bowdenkabel, die ik nog in de rommellade had liggen, aangestuurd met een standaardservo die ik zo in het plankje in de romp kon schroeven.

    De bowdenkabel heb ik met smeltlijm voor en achter in de romp op 2 punten vast gezet, de flexibiliteit van deze aansturing, voor een stuurvlak totaal onbruikbaar, leek mij een handige schokbreker voor de servo tijdens het taxien.


    [​IMG]

    Ik heb hem met een y-kabeltje parallel aan de Ri-servo aangesloten.



    2de verandering is de sleepkoppeling.

    Bij de originele constructie, waar ik geen foto van heb, komt alle trekkracht van de sleep direkt door op de arm van de servo. Die wordt dan heel zwaar belast en overal lees je dat dat niet handig is dus heb ik dat anders gedaan. Ik heb de sleepkoppeling van PH-AJH's Ibis sleper nagemaakt


    [​IMG]


    Het originele sleepkoppelingplaatje heb ik met wat extra multiplex opgedikt zodat er een beetje afstand ontstond naar de servo. Zo kon ik een verenstalen as recht naar boven door de plankjes heen laten gaan. Daar zit dan op zijn beurt weer een verenstalen U-beugeltje in gelijmd.


    [​IMG]


    Over de plaats van de koppeling achter de vleugel maak ik mij geen zorgen. Ten 1ste staat Youtube vol met succesvolle sleepfilmpjes van de XL met de koppeling op die plek, ten 2de zat hij op mij Pawnee nog verder naar achteren en dat ging probleemloos omhoog.



    De aandrijving had ik zoals gezegd al in huis. Dit is de Dymond GTX5052, een buitenloper met een kv van 410 omw/Volt, die met een 16X8 Menz-propellor statisch net geen 1200W trekt.


    [​IMG]


    De in de romp aangebrachte inslagmoeren komen precies overeen met het montagekruis van de motor dus die zat er ook in een paar minuten op. Alleen bleek die motor aan de korte kant dus ik moest aardig wat vulringen plaatsen om de propeller vrij te laten gaan van de rompzijkanten. (nu ik dit opschrijf bedenk ik mij dat ik daar ook een stukje van af had kunnen zagen)


    Voor de vleugelstekkers heb ik een plaatje in de romp gelijmd waar op zijn beurt weer een multiplex stekkers met smeltlijm op zit zodat de vleugels snel aangesloten zijn.


    [​IMG]



    De accu’s, in mijn geval 6S4600’s van GensAce, zitten volgens beschrijving met een paar klitteband-dingen vast op de in de romp aangebrachte plaat.


    De voeding wilde ik niet via de BEC van de regelaar laten gaan omdat er uiteindelijk 8 servo's in komen en hij al best aan de grens zit van wat hij mag. De Dymond Smart 60 mag 60A op 6S doorlaten en ik tikte statisch net de 50A.

    Zodoende heb ik een 5A turnigy BEC, gevoed met een 2S2600 lipo waar helemaal voor in de romp nog ruimte genoeg voor was, gebruikt voor de stroom voorziening.


    Ondanks alle accu’s maximaal naar voren moest ik, vanwege de toch wel lichte motor, nog 360gram lood in de neus plaatsen om het CG goed te krijgen maar zo stond hij er dus in principe klaar voor en ging ik er mee bij vliegmaatje Terence langs om eens te kijken en vergelijken met zijn zelfbouw-romp met Protech Ibis vleugels.

    [​IMG]

    Hier kwam ik achter een paar problemen

    De 1ste en meest gevaarlijke: die El Cheapo 5A bec kon totaal niet overweg met 8 standaard servo’s! Bij snel Links-Rechts rolroer sturen zakte het Voltage meteen in en ging de ontvanger in de failsave. Die moest er dus rap uit en heb ik vervangen door een hele dikke BEC van Hoellein die je op het 3de plaatje hierboven naast de staartwielservo ziet zitten.


    2de probleem was de accumontage. Wat een verschrikkelijk geklooi om die $#&&$%*^*@#klittebandjes om de accu te krijgen en nóg zat het niet echt vast. Hier moest ik nog iets op verzinnen.


    En het 3de was niet echt een gevaarlijk probleem maar meer een luxe-probleem.

    Ik vond die motor van Terence veel mooier dan de mijne

    [​IMG]

    En het dymond motortje ziet er dan ineens wel heel erg zielig uit.


    Daarnaast kwam ik, pratend met Terence over het beoogde doel en welke kisten we er mee willen kunnen slepen, tot de conclusie dat mijn aandrijving waarschijnlijk aan de magere kant gaat zijn.

    Ik wil dat de kist mijn Twin Astir van 4,7kilo moet kunnen trekken en Terence heeft nog een iets groter object op de To-Do lijst staan en het zou wel leuk zijn als ik die er t.z.t. ook achter kan hangen en dat gaat hier dus niet mee lukken.


    Toen ik 1 en 1 een paar keer bij elkaar opgeteld had en nog een weekje heb lopen wikken en wegen heb ik toch maar besloten om de setup op te schalen naar 8S.

    Ik moest tóch al nieuwe accus aanschaffen want met proefdraaien bleken mijn 6de hands Gensace’s totaal niet in staat om nog een beetje vermogen te leveren en ik WILDE gewoon ook die mooie Pichler motor!!


    Zo gezegd Zo gedaan en toen ik na weer een weekje werken thuis kwam lag er een leuk pakketje klaar met een Pichler Boost 120, een SCON 120 regelaar, een programmeerbox en een houten Fiala 19x8 elektroprop. Deze setup zal ronde 1500W moeten trekken.

    [​IMG]

    Door het verschil in afmeting kon ik die niet meer zo 1:1 aan het motorschot schroeven dus heb ik van een stuk kwaliteits Multiplex een adapterplaat gemaakt die tussen de afstandhouders en de motor komt en waarmee de motor mooi in het neusje past.

    Eventuele aanpassingen in domp en zijwaartstelling kan ik hier ook nog in sleutelen als dat nodig zou blijken.


    [​IMG]


    Nu was ik blij dat ik die wangen niet korter gezaagd heb!!


    Voor de Accu’s heb ik gekozen voor 2 x SLS Xtron 4S4000’s die met een adapterkabel in serie geschakeld worden en zo voor 8S zorgen.


    En om die in de romp kwijt te kunnen heb ik van gamma-ply een accubak gemaakt waar ze ruim in passen.


    [​IMG]



    Ik heb schuimen vulstukken gebruikt, niet op de foto, om ze lekker klem te laten zitten en die bak heb ik op zijn beurt weer in de romp gelijmd op zo’n plek dat ik nu zonder lood toevoegen wél op het juiste CG uit komt.

    [​IMG]

    En als laatste vond ik de originele 10cm wieltjes veel te klein ogen. Ik heb ze vervangen voor de wielen van de Funcub XL die ik eerst op de StolCub had zitten. Daar zitten nu op hun beurt de Joker wielen op, ziet er op die kist nog net goed genoeg uit en op de Joker zorgen de 14cm wielen voor een beetje meer grondspeling

    [​IMG]

    En zo staat ze nu te wachten op de 1ste vluchtjes. Ik ben reuze benieuwd naar hoe ze vliegt!
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2019
    MicropropSport, Amigo II, Fotor en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zie ik dat goed, zijn de servo's op balsa plankjes gemonteerd?
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Alleen de staartwielservo, en dat balsa plankje heb ik aan de onderkant gedubbeld met multiplex. De rolroer/flap/ri/ho servo zitten allemaal op de voorbereide plek in de romp in multiplex geschroefd
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2019
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb vanmiddag de nieuwe accu's aan het werk gezet: 48A en 1468W en heeeeeel veeeeel wind.....Doodeng in de tuin!

    Mijn vorige sleper, Hangar 9 Piper Pawnee, zat rond de 1200W ook met een 6S aandrijving. Dit is 'maar' 300W meer maar voor mijn gevoel zo veel meer geweld.....ik ben heel benieuwd!
     
    Fotor en Lyckele vinden dit leuk.
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vet ding joh! Bin gespannt
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Buiten is er ook steeds veel wind, al zonder de Joker XL. Of is de Joker XL al ingevlogen?? Dan ben ik benieuwd.

    Erik
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij staat nog steeds te trappelen van ongeduld!

    Mijn vorige vrije week had ik een dag in de agenda vrijgemaakt om hem te vliegen maar het weer werkte totaal niet mee.
    Tussendoor allemaal kleine klusjes gedaan zoals de accubevestiging finetunen, draadjes iets netter wegwerken en toch ook maar struts op de staart gemaakt om de sleepdraad bij de servo's weg te houden én het kielvlak tegen klappen te beschermen.

    [​IMG]

    Komende week ziet het weer er een stuk beter uit dus als er niets geks gebeurd is het de bedoeling dat hij vrijdag gaat vliegen!
     
    Erik van Nes en Eric R vinden dit leuk.
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    waarom zet je de servo hevel op je richtingroer servo niet 180 graden om? dus aan de bovenkant van de servo? dan loopt je stang miz mooi rechtuit
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Omdat ik de wielservo via een y-kabel parallel aan die servo heb staan en de draairichting niet gecontroleerd heb toen ik de aansturing ervan vast plakte.:oops:

    Ik kan dus op die servo de arm niet omdraaien en heb voor deze oplossing voor de richting servo moeten kiezen.

    Ik heb alle 8 kanalen van de ontvanger al in gebruik en op de to-do lijst staat nog een s-bus convertor gaan gebruiken zodat ik 4 extra kanalen heb en de wielservo zijn eigen kanaal kan krijgen en ik die richting-aansturing weer 'goed' aan kan sluiten.
     
    wvr vindt dit leuk.
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Van de week bij ons proberen, wordt lekker weer!?
     
    Justus vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het wordt heerlijk weer! Daarom voor vrijdag afgesproken;)
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Succes ik ga zaterdag de batwing invliegen.
     
  13. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Justus, heb dezelfde dus ook een Pichler Joker XL. Ook dit toestel wordt als het goed is dit weekend ingevlogen. Ongeveer dezelfde modificaties uitgevoerd als wat jij hebt gedaan. Motor is een 80mm 240kv en ik vlieg op 12s.
    Succes met de maiden.
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bij ons op de club vliegt ook iemand met de Joker XL. Die had problemen met het onderstel wat nogal snel loskwam uit de romp. Mosschien een idee om even te kontroleren?
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    @Gratje wow! 12S??....ik vind 8S al zo sterk!
    Succes met de maiden!

    @toostbeek ik heb het onderstel vooralsnog standaard gelaten, alleen grotere wielen eronder. Op rcnetwork is de helft er niet over te spreken en de andere helft heeft er geen problemen mee. Ik ben mij er in ieder geval bewust van dat ik netjes moet landen en niet neer kwakken maar dat lijkt mij met een kist van tegen de 5kilo niet meer dan vanzelfsprekend.
     
    jve vindt dit leuk.
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij was het problemen dat er onvoldoende lijm was gebruikt of iets dergelijks
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ok......ik heb zo goed als ik kon in de romp gekeken en voor zo ver ik kon zien was het goed verlijmt maar ik kan niet overal kijken natuurlijk.

    Ik heb het in ieder geval standaard gelaten. "Don't fix what isn't broken"

    En ombouwen naar een mooi verend Cub/ Bush-plane landingsgestel kan altijd nog;)
     
  18. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Heb hetzelfde, ook gecontroleerd maar ziet er goed uit. Bij mij is het vooral een kwestie van voorzichtig gas geven anders ligt het onderstel er al uit voor het landen....
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maiden was een succes!!

    Ik heb geen foto's gemaakt maar wel met 3 verschillende camera's opnames gemaakt waar ik later een uitgebreid filmpje van ga maken.
    Dus nu alleen even saaie tekst;)

    Ik zal meteen beginnen met: Dit is precies hoe ik mij voorstelde dat een sleper moet vliegen! Stabiel en toch direkt 'aan de knuppel' zonder nerveus te reageren, goed zichtbaar en .......ja...wat nog meer? Het enige wat ik kan bedenken heeft niets met de kist zelf te maken maar met de aandrijving. Met de 19x8 vliegt hij los echt heel erg goed maar is hij langzamer dan ik had verwacht. Hij gaat dus verticaal net zo hard/langzaam als horizontaal :yes:

    Overtrekken heb ik bijna niet kunnen forceren.....pas met gas dicht en langzaam naar vol-up gaat hij zakken maar valt niet over een vleugel weg.

    Landen is echt waanzinning! Met een kwart gas komt hij niet naar beneden, met iets minder ook bijna niet en hij is heel mooi langzaam binnen te vliegen om poeslief neer te zetten. Het landingsgestel maak ik mij ook geen zorgen om.......als ik niet in een knollenveld ga spelen kan ik mij niet voorstellen wat ik moet onderenemen om dit ding lomp aan de grond te zetten.......echt geweldig!

    De 1ste sleepjes zijn ook gedaan met een Hegi ASW 15 erachter en daar bleek de 19x8 echt onvoldoende. Trekkracht zát maar als de zwever een beetje downprikt gaat het al niet snel genoeg. Daarna met een 18x10 gevlogen en dat ging wel heel goed.
    In 1 minuut naar 280 meter met nu alleen nog maar proberen om netjes te vliegen, niet eens om zo snel mogelijk omhoog te gaan. Gevoelsmatig zit er veel meer in maar daar moet ik gewoon knuppeltijd voor maken.

    Verbruik is ook acceptabel: na 3 sleeps naar ongeveer 280metr gaaf de lipo-checker 3,8V per cel aan van de 2x4S4000's en dat vind ik voldoende. Jacob heeft zijn ASW'tje daarmee goed de thermiek in kunnen sturen dus hij was ook wel tevreden denk ik:rolleyes:


    Volgende week volgt er een filmpje!
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
    Fotor, Erik van Nes en jve vinden dit leuk.
  20. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Deel jouw ervaringen Justus. Perfekte sleper, vandaag voor het eerst gesleept met een lichte 2,5m schaalzwever. Dat ging moeiteloos omhoog en smaakt naar meer. Vloog met 2x 5000mAh 6s maar ook dit is niet kritisch bij het gas dichtdraaien. Toestel valt niet weg over een vleugel en blijft gewoon bestuurbaar. Landingen zijn inderdaad boterzacht. Met deze set up moet het kunnen om toestellen tot 9 kilo omhoog te krijgen. We kunnen nog even want de grootste zwevers die we tot nog toe slepen zijn 4m en wegen nog géen 4 kilo.
     
    Terence en Justus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina