Pichler Joker XL

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Justus, 19 feb 2019.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn filmpje is onderweg....nog een paar minuten:cool:
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
  3. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Jullie veld en omgeving lijkt wel heel veel op die van ons. Leuk filmpje!
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Is op de Veluwe. Ben afgelopen jaar lid geworden van deze club en heb er geen seconde spijt van!
     
    jve vindt dit leuk.
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi, proficiat, ziet er super uit.
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Mooi hoor
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg


    Ik ben vanmorgen weer even met de Joker op stap geweest!
    Ik was de vorige keer nog erg voorzichtig met klimmen maar heb vandaag veel meer vertrouwen in de kist en het vermogen gekregen en dat resulteerde in een paar hele mooie sleepjes. (Helaas heb ik maar met 1tje aan de mobius gedacht)

    Ik ben nu eerder na de start begonnen met door klimmen, er op lettend dat ik de sleepdraad netjes strak houd.
    Het lijdend voorwerp was een ASW22 in schaal 1:6, 3,6meter spanwijdte en ongeveer 3,5 kilo en volgens de zweefpiloot hoefde hij dit sleepje maar minimaal te sturen en volgde de kist als vanzelf.

    Hij ging er af op zo'n 200 meter, lang leve de frsky vario, en net binnen de 2min na de start stond de Joker weer op de grond.
    Later wist ik daar nog een seconde of 15 af te snoepen door na afwerpen van de sleepdraad lager uit de Halve cubaanse 8 te komen waardoor een extra rondje, om de snelheid en hoogte eruit te vliegen, niet nodig was:p

    Zonder sleep ben ik ook een beetje aan het oefenen geweest en toen heb ik wel de mobius aan laten staan. Vind het zelf wel een leuke opname geworden



    Ben erg blij met de Joker!
     
    Eric R, jve en Gerrit_E vinden dit leuk.
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    raar hoor, zo'n Luxaflex op de neus......

    P.S. gave sleepkist!
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vind het fascinerend hoe die prop zo in beeld komt.
    Op 6:55 probeerde ik de prop helemaal te laten stoppen maar dat lukte net niet.(en de Joker zweeft wel netjes dan trouwens)
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gisteren heb ik in Roden flink (voor mijn doen) mogen slepen!

    Het is nooit mijn insteek geweest om de hele dag continu door te slepen, daar heb ik de laadcapaciteit niet voor en ik wil zelf ook nog zweven tussendoor. Maar ik kan op 1 accu 3x met 4kg er achter naar +200mtr en dan zitten ze op 3,8V/cel. Met 2 sets accu's, en tijdens het laden lekker zweven of een kopje koffie/blikje fris/broodje bal, heb ik zaterdag aardig wat sleepjes kunnen maken.

    Het lijstje ging oplopend, maar niet in die volgorde, van de hoplichte Hast van Ariel, via een hele mooie Rhönsperber (mét schaal kaartenzak in de cockpit) en een Hegi ASW15 langs een Tangent Kult op een startkar. Dan een Robbe DG-100 van 375cm span en 3,9kilo en de zwaarste was de ASK 13 van Jan Brilman, die weeg zo'n 4,2kilo en dat ging ook nog heel goed.

    Dit was een goede dag om te oefenen met een beetje wind en verschillende kisten en piloten maar de Joker heeft zich van zijn beste kant laten zien. Ik vloog ook wel lekker denk ik en volgens mij waren alle gesleepten wel tevreden:rolleyes:

    Dit is een filmpje van de DG-100



    Tijdens mijn laatste vluchtje van de dag om de laatste accus leeg te knuppelen liet ik mik verrassen door een klap zijwind en schoof ik het landingsgestel er dwars onderuit.

    Het bekende euvel van slecht verlijmde houtjes waar het landings gestel in zit geschroefd dus geen grote schade en ik mag het nu iets beter terug lijmen.

    Komt goed!
     
    Ariel vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En een leuke landing. Geen perfecte want ik ving hem niet echt op voor dat ik de grond raakte maar wel mooi in beeld gebracht.


     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
    Ariel vindt dit leuk.
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja je bent beslist niet de eerste die daar tegenaan loopt. Ook nij het sleeptreffen in Kampen ging er een Joker door zijn hoeven.

    Enkele jaren geleden had een clubgenoot hetzelfde euvel, maar toen hij zijn beklag over de zwakke constructie deed werd hij netjes gecompenseerd. Met een tube lijm:hammer:
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2019
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om er mijn beklag over te doen. Het is een bekend euvel van de Joker en ik wist dat dat het zwakste punt van het ding was.
    Maar slechts de helft van de piloten vind het ruk, dus de andere helft had er geen probleem mee en met 'don't fix what isn't broken' in het achterhoofd vond ik het niet nodig om al hak en breekwerk toe te passen op iets wat misschien niet nodig was.

    Nou....het blijkt wel nodig, plakken en weer doorgaan
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    en ik neem aan dat het een hele mooie breuk is? Dus ook eenvoudig te repareren......
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja, het blok waar het landingsgestel in geschroefd zit is een heel slap soort multiplex en zat maar met een heel klein contactvlak aan de romp vast.
    Ik ga de romp daar iets verdikken/verdubbelen en iets sterker hout gebruiken voor de inslagmoeren van het landingsgestel.
    Ik ga dat stukje romp niet kogelvrij maken op dat stuk, alleen naar mijn idee sterk genoeg, want anders creëer je misschien ergens anders weer een zwak punt waar het dan stuk zou gaan en misschien niet zo makkelijk te repareren is.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De kunst van verstevigen is het maken van geleidelijke overgangen zodat er minimale spanningen ontstaan. Bij mijn eigen constructies kies ik meestal voor een drie- lagen methode waarbij ik drie lagen van 3 mm gamma timmerplaat (populierentriplex) opbouw. De onderste ca 10 cm in lengterichting in de romp. Daarna 7,5 cm en de laatste ca. 5 cm. En dan alleen als strip, en niet over de volle breedte van de romp. Maar ik weet niet of dit bij de Joker ook gaat werken. Totaal zinloos advies dus:hammer:
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Totaal niet! Ik neem het mee in de reparatie.

    De romp is niet echt verstevigd waar het landingsgestel zit en de zijwandjes zijn vrij dun (daarom is de kist zo licht).
    Ik wil er een 'doubler' in lijmen die meer vlees bied voor de dwarsplaat waar de poten in geschroefd worden en die op jouw bouwwijze de krachten wat beter over de rompzijkanten verdeeld.

    Misschien dat ik de romp wat verder open zaag om dat allemaal beter in te lijmen, daar moet ik nog naar kijken.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
    flymax en bobt vinden dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    beeldverslagje??
    is een veelvoorkomend probleem bij ARF's...
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je bedoelt foto's van wat ik aan pas/repareer?

    Ik zal er proberen aan te denken:rolleyes:
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    IMG_20190211_185808.jpg
    In mijn kitfox heb ik gekozen voor een hardhouten balk van 20 cm lang en 20x20mm dik. Deze zit verlijmd aan de zijkant in de hoek wwar de zijkant op de bodem komt. Hierdoor verdeel je de krachten.
     

Deel Deze Pagina