Pico 5/6 ontvanger

• Topicstarter Topicstarter Erik
  • Startdatum Startdatum
E

Erik

Guest
Hallo,

Ik heb hier een Multiplex Pico 5/6 ontvanger, Nou lees ik op een website dat deze met 4 - 6 cellen kan werken. Dit zou betekenen dat ik een racing pack van 7,2V direct op de ontvanger zou kunnen aansluiten heeft iemand dit al eens gedaan? Of weet iemand hier iets meer vanaf ?

Alvast bedankt

Groeten Erik

Ik denk dat de ontvanger het misschien wel aan zou kunnen maar de servo's zullen het niet leuk vinden.
Als ik jou was zou ik het maar niet uitproberen. Gewoon een ontvanger accu eraan van 4.8 v

een ontvanger wordt ALTIJD op een voltage tussen de 4.8 tot 6 volt gebruikt. met hogere stromen is het erg denkbaar dat je alleen een gefrituurd stukje printplaat en een rot lucht overhoud.

sluit hem dus in geen geval direct op je racepack, dit soort electronica moet vial een regelaar met bec systeem worden aangesloten of via een 4,8 volt ontvanger accu

anders zonde van die 45 euro's

groet,

Vinze

De ontvanger houdt het waarschijnlijk wel, ik heb namelijk per ongeluk eens de ontvanger aan de lader gezet ipv. de accu. Ja ja, lach maar even........... :D (Sukkel). Ik ontdekte dit toen de lader 19V aangaf. Gek genoeg vliegt de ontvanger nog steeds, maar zijn de servo´s wel overleden.

Moraal van het verhaal :wink: ga niet verder dan 5 cellen om de servo´s te sparen.

dus als ik eventjes een mooie 5volt spanningsregelaar bouw zou er niks aan de hand wezen?

Vertel eens waarom je zo graag met 7,2V wilt gaan werken? Alleen de aanschaf is al duurder, er zal vast wel een reden achter zitten...

Erik... ik heb je toch dat schema van die snelheidsregelaar gegeven?
Daar zit een BEC circuit in. Die zorgt toch voor een 5v?
Wat wil je met dat 7,2v pakket gaan doen dan?

nou Alex, het gaat er om dat als ik meerdere accu's ga gebruiken mijn RC eend te zwaar word, zonder ontvanger accu zou hij precies een goed gewicht hebben( net iets onder de 500 gram aan inhoud ). daarom wou ik die race pack direct aansluiten op de ontvanger om zo die extra ontvanger batterij uit te schakelen.

hoe stuur je die motor zelf aan in je race eend. dit loopt toch denk ik via een regelaar of ietsd dergelijks negen van de tien keer dat daar een bec schakeling in zit die via je racepack de ontvanger en servo's met 4,8 volt voedt. en toch maar 1 accu nodig

groet,

vincent

:S ik heb het toch over de ontvanger en niet over de regelaar, dat is allemaal wel goed geregeld

Erik zei:
:S ik heb het toch over de ontvanger en niet over de regelaar, dat is allemaal wel goed geregeld

Maar wat hij bedoelt is dat je ontvanger stroom krijgt van je regelaar, dus dan zit je helemaal niet met het 'probleem' van een losse ontvanger accu. Of heb je geen regelaar die je ontvanger van stroom kan voorzien?

Alex T zei:
Erik... ik heb je toch dat schema van die snelheidsregelaar gegeven?
Daar zit een BEC circuit in. Die zorgt toch voor een 5v?
Wat wil je met dat 7,2v pakket gaan doen dan?

ik ga een iets andere regelaar gebruiken Alex, daar zit helaas geen bec in maar dat is niet echt een ramp. Als ik dat regelaartje even maak is mijn probleem opgelost

Hoi Erik... ik kan je niet meer volgen.... maar dat kan aan mij liggen.
Als je die rondo regelaar bouwt heb je een prima regelaar met 5volt en BEC. Zorg in ieder geval dat je BEC hebt als je geen ontvangeraccu wilt gebruiken. Anders is het echt vragen om problemen. Of je moet willen zwemmen. Voor het geval je nog niet weet wat BEC is.. dat zorgt ervoor dat de motor uitgeschakeld is als de accuspanning voor je motor te laag wordt. Zo blijft er altijd spanning voor de besturing. De accu herstelt vervolgens een beetje waardoor de motor weer kan draaien en jij je eend veilig weer aan de wal krijgt. Maar zoals ik al eerder zei... vooral veel prutsen daar leer je het meest van.

Als ik een een low drop spanningsregelaar + zener diode gebruik dan heb ik een constante spanning en slaat alles uit als de spannings te laag word. Alleen een spannings regelaar is niet genoeg omdat bij een spanningsregelaar wanneer die onder de benodigde spanning komt hij rare uitgangs spanningen gaat geven.

Dit is mijn idee van een simpel BEC systeem, misschien heeft iemand anders een beter idee?

En Alex, die regelaar zal best goed wezen hoor daar twijfel ik niet aan, Maar ik heb nu eentje die ook achteruit kan ( niet dat ik een eend ooit heb achteruit zien varen maar deze kan ik ook nog bij andere projecten gebruiken )

Alex T zei:
Als je die rondo regelaar bouwt heb je een prima regelaar met 5volt en BEC. Zorg in ieder geval dat je BEC hebt als je geen ontvangeraccu wilt gebruiken. Anders is het echt vragen om problemen. Of je moet willen zwemmen. Voor het geval je nog niet weet wat BEC is.. dat zorgt ervoor dat de motor uitgeschakeld is als de accuspanning voor je motor te laag wordt. Zo blijft er altijd spanning voor de besturing. De accu herstelt vervolgens een beetje waardoor de motor weer kan draaien en jij je eend veilig weer aan de wal krijgt. Maar zoals ik al eerder zei... vooral veel prutsen daar leer je het meest van.

Eeh dat klopt niet :) Meestal werkt BEC samen met zo'n systeem. BEC betekent : Battery Eleminator Circuit. Simpel vertaald: geen extra accu nodig systeem :) Je regelaar met BEC (zonder ook) houd zelf de accu in de gaten en schakeld de motor uit of regelt hem terug als de accu spanning te laag word. Dit is niet alleen om het model bestuurbaar te houden maar om je accu's heel te houden. Als de accu spanning te laag word gaan je cellen kapot. Als je een moderne regelaar zonder BEC hebt en je neemt een LM7808 om de accu spanning tot 5V terug te brengen dan werkt dat precies hetzelfde als een regelaar met BEC. Vaak word met een hoog aantal cellen een losse BEC schakeling gebruikt die meer vermogen aankan.

fout, het is puur bedoeld om inderdaad je besturing (servos) nog te laten werken terwijl je motor het opgeeft.
neem dan gas terug en de bec gaat eraf en je kan met een klein beetje gas (lees: stroomopname) nog veilig landen/terugvaren/rijden.
daar is je bec voor bedoelt, niet om je accus te beveiligen.

gerard_nl zei:
fout, het is puur bedoeld om inderdaad je besturing (servos) nog te laten werken terwijl je motor het opgeeft.
neem dan gas terug en de bec gaat eraf en je kan met een klein beetje gas (lees: stroomopname) nog veilig landen/terugvaren/rijden.
daar is je bec voor bedoelt, niet om je accus te beveiligen.

fout!! Het is wel duidelijk dat jij geen electronica hebt gestudeerd :) Geloof me, BEC betekent dat je geen ontvanger accu meer nodig hebt en meer is het niet. (let op de punt :))

Bec beveiligd je accu's inderdaad niet, LEES DAN, dat doet je REGELAAR.

Tadango zei:
Alex T zei:

Eeh dat klopt niet :) Meestal werkt BEC samen met zo'n systeem. BEC betekent : Battery Eleminator Circuit. Simpel vertaald: geen extra accu nodig systeem :) Je regelaar met BEC (zonder ook) houd zelf de accu in de gaten en schakeld de motor uit of regelt hem terug als de accu spanning te laag word. Dit is niet alleen om het model bestuurbaar te houden maar om je accu's heel te houden. Als de accu spanning te laag word gaan je cellen kapot. Als je een moderne regelaar zonder BEC hebt en je neemt een LM7808 om de accu spanning tot 5V terug te brengen dan werkt dat precies hetzelfde als een regelaar met BEC. Vaak word met een hoog aantal cellen een losse BEC schakeling gebruikt die meer vermogen aankan.

Jij hebt het dan net zo goed fout. een LM7808 is een 8V spannings regelaar jij bent in de war met de 3V waarde die eroverheen moet.

dus als je een 7808 hebt moet er minimaal 2 a 3 volt bovenop voordat hij mooi op 8V zit

dus je zou een 7805 moeten hebben om 5V te creeren. nou neem ik een 4805 omdat dit een low drop versie is dit betekend dat de accu spanning maar 0,5 tot 0,8 hoger moet zijn als 5 volt dus als je een 6 volt accu hebt weet hij er al een mooie 5 volt uit te halen

Back