PID instellen

Bij mijn mini quad zit er wat trillen/schommelen op de roll as in mijn beeld. Voornamelijk wanneer ik een beetje gas geef en versnel.. Ik denk dat de self level net te hoog staat en dit veroorzaakt.

Die wil ik dus iets terugdraaien.

Ik gebruik een naze en baseflight. Welke instelling moet ik nu lagerzetten?

En kan iemand uitleggen wat proportional integrel en derivative zijn/inhouden zodat ik begrijp wat ik instel?

7eb397fedd3f43b72d13daa6fded4c05.jpg

Bij voorbaat dank!

Het plaatje is ter illustratie en niet mijn instellingen.

Bedankt voor de reactie!

P en D lijken sterk aan elkaar te hangen... wat is nu exact het verschil tussen die twee? iemand?

Bedankt voor de reactie!

P en D lijken sterk aan elkaar te hangen... wat is nu exact het verschil tussen die twee? iemand?

Misschien heb je hier wat aan ;)

Naze Wiki | Howto / PIDTuning

blackout-mini-spider-hexa-mini-bouwverslag-naze32-howto

Ik quote Boris even ;)

P Gain:
Verhoog of verlaag de P waarde totdat je gewenste stick respons krijgt. Als het sturen te scherp aanvoelt dien je de P te verlagen en als het sturen te los aanvoelt die je de P te verhogen.
Vaak is het ook kwestie van tijd. Uiteraard dien je ook net zoals met traditionele tuning rekening te houden met oscillatie, maar meestal zit mijn gewenste P ver onder het oscillatie punt.
Doe dit per axis. Begin bijvoorbeeld met Roll en dan met pitch en yaw

I Gain:
De standaard I gain is meestal vrij safe en vrijwel nooit te hoog wat ik ervaren heb. Hiermee kun je heel simpel gezegd bepalen hoe hard je multi vecht op de factoren van buitenaf zoals de wind, luchtweestand en dus ook je CG verschuivingen. Dit is dus additioneel aan je P. Mocht je multi te los aanvoelen bijvoorbeeld op pitch en heb je neiging dat het moeite heeft om de positie vast te houden dien je deze te verhogen.
Een te hoge I gain kan vaak resulteren in langzamere oscillaties en zelfs gewiebel.

D Gain:
De laatste tuning parameter is eigenlijk voornamelijk verzachting op de P bij het naderen van volledige herstel. Om dit het beste uit te leggen heb ik hier een voorbeeld. Stel je maakt een roll of flip en je wilt dat je multi meteen stopt met het uitvoeren van beweging bij het loslaten van de stick kan dit resulteren in kleine overshoot, als bijvoorbeeld doorschieten van de beweging. Met D kun je de laatste stuk bij het loslaten van de stick verzachten, waardoor het afremmen van beweging langzamer zal gebeuren. D waarden dient ook niet te hoog te zijn, want dit resulteert weer in minder responsief gedrag.

Level gain dient pas daarna ingesteld te worden en komt ook eigenlijk neer op kwestie van smaak. De een wil sneller levelen als de ander.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga de komende weken oefenen met PID tunen. Volgens mij is het essentieel om dit tot in de puntjes te beheersen wil je alles uit je quad halen...

Even een vraagje. Stel je hebt je quad helemaal goed getuned, en je zet er andere props op en een grotere batterij, zul je dan in de praktijk opnieuw moeten tunen/ aanpassingen doen in PID's?

Ok, ik ben even aan het vliegen geweest met een redelijk trilling vrije quad. en door het weer ook weer even niet. Nu cleanflight erop gezet en er zit weer trilling in.

Autotune gedaan, het is wat minder maat is er nog steeds..

Wat adviseren jullie qua instellingen?!

Voor autotune
e6f886d195f177a1051d9ea3382440e0.jpg

Filmpje http://youtu.be/XVZbdPZuNf8

Na autotune
b326b9698f83193ffdd31cf493505279.jpg

Bij voorbaat dank!

Ik zie dat je looptime 3500 is. Verlaag dat eens naar 2200 ongeveer en probeer nogmaals.

Sorry Boris, ik zie nergens looptime staan. Heb even mijn spul niet op tafel, waar kan ik dat instellen? Bijvoorbaat bedankt!!

OK looptime set naar 2200 gaan we morgen eens testen!

Yaw rate staat nu op 0.00 In zijn yaw vond ik hem heel flauw draait heel rustig, hoe moet ik de waardes lezen? Als ik hem op 1.00 zet in dat waanzinnig hoog? Of is 1.00 dan nog steeds flauwtjes?

Ik heb ook twee keer geprobeerd te flippen maar dat lijkt een soort trage looping, denk dat de rool&pitch rate ook omhoog moet dan?

Wederom bij voorbaat dank!

Edit, net toch even hoover test gedaan in de tuin en wiebel zit er nog in, morgen autotuners nog eens doen met looptime 2200.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back