Piepend prismabed

:help:

Beste leden,

Gister heb ik een hobbydraaibank gekocht (Sieg SC2). Ik heb de speling er overal netjes uitgehaald. Nu piept echter het prismabed van de dwarsvoeding in een van de beide richtingen. Ik kan er niet acher komen waardoor het piept. Het draait ook niet lekker. De noniusring eraf gehaald om zeker te stellen dat die het piepen niet veroorzaakt, maar dat maakte niets uit. Even wat vet op het werkdraad gedaan, maar ook dat verandert er niets aan.

Ik heb het bed losgehaald en gekeken of er misschien ergens rommel tussen zat (slordigheidje bij de fabricage - je weet het nooit...), maar alles is schoon en gesmeerd.

Heeft iemand een idee waardoor het piepen kan worden veroorzaakt?
En hoe kan het dat hij piept in een richting, maar niet in de andere richting? (In die andere richting loopt hij overigens ook redelijk soepel.)

Trekt het bed niet scheef, je schrijft vet op de draad gedaan maar ook de leibanen goed ingesmeerd.
Daar hoort leibaan olie op, dat plakt veel meer als een gewone olie.
Zelf gebruik ik een spuitbus ketting vet, blijft lang zitten maar misschien voor een kleine draaibank te dik.

Hoi americanspinningwheels,

Ik heb even op de term leibaanolie gezocht en vind inderdaad diverse posts waar de verschillen worden toegelicht, o.a. hier.

Heb je zelf ervaring met de verschillen tussen de verschillende merken leibaanolie? Kun je iets adviseren, of is het redelijk om het even?

Bedankt!

leibaan olie is leibaan olie. vroeger zelfs mijn aller eerste bankje nog wel eens gesmeerd met doodgewone motor olie. Wat wel belangrijk is, is dat je het kippenvet (smerige dikke drap voor tijdens transport) goed verwijderd en daarna alles goed in de olie zet.

Ook kan het zijn dat je bed niet goed afgesteld staat (scheef) waardoor die niet lekker loopt.

Vorige week heb ik leibaanolie gekocht via eBay. Die komt morgen of overmorgen binnen. Het kippenvet (wist niet dat dat zo heet) had ik al verwijderd. Het is wordt een enorme knoeiboel als daar spanen in blijven kleven.

Ik heb nog verder gekeken naar wat er mis kon zijn en op een gegeven moment het bed uit elkaar genomen. Toen bleek dat de draadstang beschadigd is en de kamer waarin hij draait erg ruw is. Er zaten ook allerlei kleine spanen in. Die verwijderd en alles schoongemaakt, waarna het een stuk beter liep. Het piepen is echter nog niet weg en ik zal vervangende onderdelen krijgen (fabrieksgarantie). Omdat de beschadigingen maar aan 1 kant zitten, verklaart dat ook waarom hij in de ene richting piept en heel stroef gaat, terwijl hij in de andere richting eigenlijk nog te los is.

20150116_092324_small.jpg
20150116_092707_small.jpg

Hier nog een link naar een site waar details over het tunen staan.

de een zegt kippenvet een ander heeft het over berenlullenvet maar het is conserverings- vet.
Eigenlijk is het te gek voor woorden dat je een nieuw ding eerst uit elkaar moet halen om schoon te maken en af te stellen.

Ja, helemaal mee eens. Ik heb er een ringetje van latoenkoper tussen gedaan, waardoor er nu in zachte materialen prima mee te werken is...

Back