Piepjes uit de motor hoe?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helitony, 25 okt 2018.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Dat de regelaar (esc) de motor als luidspreker gebruikt tijdens het inregelen weten de meesten wel.
    Maar hoe werkt dat (waar vind ik dat) er komen zelfs hele melodieën uit?
    Gewoon nieuwsgierigheid.
     
  2. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    De spanning van de piepjes is niet genoeg om de motor te laten draaien.

    Ik heb vroeger toen mijn moeder even niet keek eens geprobeerd motortjes op de maat van de muziek te laten draaien. Dus luidspreker kabels op de motortjes aangesloten.
    Ze gingen niet draaien maar er kwam wel muziek uit. Apparatuur heeft het gelukkig overleefd
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een luidspreker bestaat uit een spoel die zich kan bewegen rond een elektromagneet. Aan de spoel is de conus van de luidspreker bevestigd. Als door de spoel een wisselstroom loopt zal de spoel gaan bewegen in de frequentie van de wisselstroom. De conus gaat mee bewegen en je hoort geluid.
    Een motor lijkt een beetje op een luidspreker. Er is een spoel en er is een magnetisch veld. Wordt door die spoel een wisselstroom gestuurd (dat doet de ESC), dan gaat de boel in de motor een beetje bewegen in de frequentie van de wisselstroom en dat hoor je. Wordt de frequentie van de wisselstroom veranderd, dan hoor je toontjes van verschillende frequenties. Opeenvolging van toontjes van verschillende frequenties heet soms muziek...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ik zie het voor me....
     

Deel Deze Pagina