Piet Hein

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Jaap Moll, 21 mrt 2020.

  1. Jaap Moll

    Jaap Moll

    Lid geworden:
    21 mrt 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    ik ben met een model van het koninklijk jacht 'Piet Hein' bezig. Ik heb het model in half-afgebouwde staat gekocht en wil ere een statisch show model van maken (is nu bedoeld als varend model). De vorm van de romp moet vrij ingrijpend veranderd worden en dat wil ik doen mbv hard schuim. Na afwerking (schuren, plamuren, schilderen) zal dat een bevredigend resultaat geven neem ik aan. Wie weet welk schuim ik moet gebruiken?
     
  2. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoi jaap.
    Schuim kan zeker.
    Ik zou voor het zg roofmate gaan
    Een mooi hard schuim zonder korrelstructuur.
    Verkrijgbaar bij de bouwgroothandel.in verschillende diktes,plaatmaat vaak 60x120 cm.
    Is prima te schuren en te verlijmen met witte houtlijm.
    Polystyreen of piepschuim kan ook,maar heeft een korrelstructuur,werkt iets moeilijker af,maar is veel voordeliger en bij de bouwnarkt te verkrijgen plaatmaat 50x100 cm.
    Als laatste afwerking,zou ik een laagje glasdoek met epoxy aanbrengen ,lekker sterk.
    Evt kun je het schuim aan de binnenkant,verwijderen zodat je ruimte krijgt voor de aandrijving en besturing.
    Heb je een tekening?
    Grt,Paul.
     
  3. Jaap Moll

    Jaap Moll

    Lid geworden:
    21 mrt 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    OK, heb polystyreen platen gekocht en dat gaat redelijk. Ik wil inderdaad met epoxy afwerken, maar hoe werkt dat precies? Eerst laagje plastic op de polystyreen en daar dan een matje op en met epoxy insmeren?
     
  4. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoi jaap.
    Eerst knip je de glasmat op maat,dan leg je een stuk plastic,of een opengeknipte vuilniszak,o.i.d op je werktafel.
    Vervolgens de romp er ondersteboven op.
    Dan smeer je de romp met een goede laag hars in.
    Epoxiehars moet je gebruiken.
    Dan leg je het glasmat eroverheen,en stijk je het glad,probeer zo min mogelijk plooien te krijgen.
    Het glasdoek zal verzadigen met hars,het wordt transparant.
    De witte plekken zijn te droog,en hars arm.
    Breng nu met een kwast,gedoopt on hars,een laagje hars aan.
    Niet strijken,maar tamponeren.
    Probeer de kwast niet teveel op te tillen,maar houdt contact met je glasdoek.
    Werk vanuit het midden naar buiten,zo drijf je evt lucht eruit,en krijg je een mooi resultaat.
    Zorg dat het doek er zijdeglanzig uitziet,dan ben je voldoende verzadigd,met een mooi stevig resultaat.
    Heb je de juiste spullen in huis??
    Ik koop altijd alles bij polyservice.
    Kun je zelfs met je romp naartoe,en geven ze altijd het juiste advies en de goede spullen mee.
    Succes.
    Grt,Paul.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    En heb erg in beschermende middelen. Epoxy is prettig verwerkbaar (vind ik), maar je moet oppassen voor de dampen en het ook niet op de huid krijgen. En als je een epoxy-allergie oploopt raak je die nooit meer kwijt. Lees je goed in en neem de veiligheidvoorschriften in acht. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  6. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Ook zeker de.pbm,s niet vergeten..
    Helemaal juist Klaas.
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Moet dit niet even naar een ander plekje op t forum verplaatst worden?
     

Deel Deze Pagina