Pike Perfection Instellingen : Differential + wel of geen flaps mee met ailerons

Discussie in 'F5J' gestart door GVT, 9 apr 2017.

  1. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Sinds september vorig jaar ben ik in het bezit van een Pike Perfection LS, vliegklaar ongeveer 1975 gram.
    Nog niet super veel mee gevlogen maar ben nu een beetje aan het experimenteren met de volgende settings:
    * Differential
    * Flaps wel of niet mee nemen met Ailerons

    Gisteren zonder DIFF gevlogen en flaps niet mee genomen met ailerons.
    Het lijkt alsof het toestel dan makkelijker (kort) draait met kleinere stuurbewegingen.
    Helaas ben ik niet ervaren om te zeggen of het daar aan ligt of 'tussen de oren' zit.
    Ben benieuwd wat de ervaren vliegers hier over te zeggen hebben.

    Dus graag jullie input

    Alvast bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2017
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik gebruik zelf wel differential. Als ik de flaps met de ailerons meeneem vind ik het toestel beter reageren. Dus ja graag. Maar ik ben absoluut geen theoreticus. Misschien is het wel niet optimaal. Geen idee. Ik zie dit soort instellingen ook niet als absolute waarheid maar meer als handvatten om mijn doel te bereiken.
     
    bartjuh K vindt dit leuk.
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja wel diff!! Dat scheelt je behoorlijk haken van de kist. Ik laat de flaps ook iets mee lopen naar beneden, maar ben er niet uit of ik dat een verbetering vind.. maar diff, ja zeker!!!
     
  4. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Laat je zwever maar eens beurtelings met de rolroeren sturend wiebelen. De vleugels ca. 15 graden linksom en ca. 15 graden rechtom. Vervolgens weerlinksom en dat zo blijven herhalen. Regel alles zo af dat je zo min mogelijk hoogte verliest. Daar heb je differentiatie bij nodig. De neus mag niet te veel duiken.
    De rolroer uitslag naar beneden wordt daarbij 30 tot 50 % verminder. Die vermindering kun je met meesturende flaps een deel compenseren, lijkt mij. Alleen naar beneden meesturende flaps dus.
    Succes ........ met de proefnemingen.
     
  5. bartjuh K

    bartjuh K

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Roermond
    Heel veel van deze instellingen zijn ook heel piloot specifiek. Diff, snapflap, expo, flaps mee of niet mee en ga zo maar door. Wat voor de een heel goed kan werken kan voor mij miss tegen werken.

    De instellingen en uitslagen zoals ze op de samba site staan zijn een prima uitgangspositie en vandaar uit moet je zelf gaan "bouwen" aan voor jouw de ideale setup van je toestel.
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    In januari las ik, in de januari editie van RC Soaring Digest, de tekst van Marc Pujol waarin hij een combinatie had van een Genoma2 met Pike Perfection vleugels.
    http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2017/RCSD-2017-01.pdf
    Bladzijde 69 t/m 79
    Ook hij gebruikt geen aileron DIFF.

    Dit samen met het volgende bericht van @Alex Hoekstra in het draadje "vlieghulp gevraagd" gaf mij het idee om het eens te proberen.

    *****
    Differential is om tijdens het eerste moment van insturen de neus naar beneden te krijgen. Bij aileron insturen heeft het up staande aileron minder weerstand dan de down staande aileron dit is dus tegen gesteld aan de draairichting waardoor het model gaat slippen (haak effect). Door differential toe te passen kun je dit effect enigszins verbloemen maar wel ten kost van lift. Zelf gebruik ik helemaal geen differential maar stuur in met meer richting. Dit lijdt tot minder hoogte verlies tijdens het draaien omdat tijdens elke aileron correctie steeds weer lift verloren gaat bij het gebruik van differential. De huidige Top DLG's hebben bijna allemaal tipverdraaiing waardoor differential minder nodig is.
    *****

    Alex: mocht je dit lezen, graag jouw commentaar.

    Ben benieuwd naar de theorie er achter en of deze ook bij de Pike Perfection geldig is.
     
  7. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Omdat de Pike perfection ontworpen is als een F3J kist vermoed ik dat er geen wash-out in de vleugeltippen zit (weet het niet zeker). Zonder wash-out is differential meer nodig dan met omdat met washout de vleugeltip bij een lagere CL vliegen en daardoor minder weerstand opbouwen bij uitgeslagen aileron. Bij de negatief uitgeslagen aileron kan er dan zelfs extra weerstand gaan optreden door toegenomen (negatieve) lift.

    Een Horten vliegende vleugel heeft zoveel negatieve lift op de vleugeltippen dat er geen haak effect optreed maar een omgekeerd trust effect waardoor de neus de cirkel indraait. Hierdoor kunnen deze vliegende vleugels zonder richtingsroer vliegen.

    Ik gebruik dus geen Dif op mijn DLG's en ook niet op mijn El NIño. Het zou kunnen zijn dat afhankelijk van de vliegstijl de El Niño er misschien wel baat bij heeft maar zelf vind ik het model prima vliegen zo. Met een perfection heb ik nooit gevlogen dus kan er ook niet echt wat van zeggen.
     

Deel Deze Pagina