PILATUS B4 van Klaus Nietzer

Alhoewel ik een bouwstop besloten had kon ik niet aan de bekoring weerstaan om terug iets te bouwen.
Weer eens bewezen "eenmaal verslaafd aan balsastof is het zeer moeilijk om finaal af te kicken".
Mijn keuze valt op een Pilatus B4 van Klaus Nietzer.
Wie daar meer over weet wordt vriendelijk verzocht zijn ervaringen daaromtrent te ventileren in dit draadje?
Lets Go and join the Pilatus club.
 
Ik heb een opmerking in vanuit het Duits vertaald via google tranlate.


es war schon spät gestern Nacht, noch ein paar Angaben zur "B4"selbst,
Der Teufel steckt in dem kurzen Rumpf !
Der Erbauer wusste was er tat, man liest es ja schon, eine Länge von 128 cm,
gegenüber dem Konstrukteur 121 cm.
Er hat 7 cm zwischen den Flügeln und dem Leitwerk "hinten" versteckt.
Warum das ganze ?
Schwerpunkt :
Schwerpunkt hinten fliegt Sie saubere Rollen, macht aber keine Strecke, zieht nicht durch,
Schwerpunkt vorne ergibt Fassrollen , der Flugzustand wird unkontrollierbar bishin regnet wie ein welkes Blatt vom Himmel.
Das wissen alle B4 Besitzer.
Abhilfe :
a: ..wie in deinem Fall, Rumpf erlängern
b: Schwerpunkt-Verschiebung on Board
(den Akku auf einer Rutsche/Servo beweglich machen)
Zuletzt:
Flugphasen einrichten im Sender,
"2 x 3 Flugphasen/Mischer/Sequenzer setzen"
und bewusst fliegen !
Das hatte Klaus Nietzer damals nicht, warum wohl sieht man so selten die kleine B4 ?
Ihr böser Ruf eilt ihr voraus, nur gewusst wie !
Euer
Oldigor


Hansguckindieluft
User
  • 2
    Vrij vertaalt via google translate?

    Het was al laat gisteravond, nog wat details over de "B4" zelf,
    De duivel zit in de korte romp!
    De bouwer wist wat hij deed, zoals u kunt lezen, een lengte van 128 cm,
    vergeleken met de ontwerper 121 cm.
    Tussen de vleugels en de staarteenheid "aan de achterkant" heeft hij 7 cm verstopt.
    Waarom dit allemaal?
    Focus:
    Het zwaartepunt ligt aan de achterkant, ze vliegt schone rollen, maar maakt geen afstand, trekt niet door,
    Een zwaartepunt aan de voorkant zorgt voor barrel rolls, de vluchtomstandigheden worden oncontroleerbaar totdat het als een verdord blad uit de lucht regent.
    Alle B4-bezitters weten dat.
    Remedie:
    a: ..zoals in jouw geval, strek de romp
    b: Zwaartepuntverschuiving aan boord
    (maak de batterij beweegbaar op een slede/servo)
    Laatst:
    Stel vluchtfasen in de zender in,
    "Set 2 x 3 vluchtfasen/mixer/sequencer"
    en vlieg bewust!
    Klaus Nietzer had dat toen nog niet. Waarom zien we de kleine B4 dan zo zelden?
    Haar slechte reputatie gaat haar vooruit, als je maar weet hoe!
    Jouw
    Oldigor
    Hansguckindielucht
    Hansguckindielucht
    Gebruiker
 
Ik vermoed dat dit euvel te maken heeft met een lage stabiliteit coëfficiënt.
Gewoon de staart 7cm langer maken pls de stab opp een klein beetje vergroten.
Dit laatste niet overdrijven, wel te verstaan.
 
Korte staart boom met relatief klein stabilo geeft weinig marge in cg . Is je instelhiek verschil te groot ( boven de 1 graden ) dan krijg je een draak van een toestel wat snel overtrekt op het stabilo,wat resulteert in een wegrollen van het toestel .
 
Wat zegt Nietzer er zelf over, in het constructie artikel?

Zijn ontwerpen vlogen/vliegen in het algemeen toch prima, dacht ik.
 
Back
Top