Pilatus B4

Zondag via Marktplaats deze pilatus B4 op de kop getikt.

Alleen de servo's erin voor hoogte en richting (vleugel servo's zaten er nog in), beetje hier en daar wat aanpassen en vliegen maar. Een leuk stunt kistje lijkt mij?! ;)

P1010618.jpg

P1010619.jpg

Gr Lyckele

Laatst bewerkt:
He Lyckele,

Van harte met de aankoop. Veel goede landingen toegewenst.

Mee naar Hoeven in september...........?

Gr Harry

bangelijk is de glijhoek van dat rompje !

dit is geen stunt kistje maar een echt ding voor op de helling!

op 2000m hoogte, kale berg, ver boven wereld en dal...

daar zou hij zich super voelen :)

helaas als je geen kans hebt hiertoe, en je hem als acro kist op de club moet gebruiken... zonde dan :rolleyes:

zwever, zweefvliegtuig, etc. daar vind ik het meest op als ik een zwever zocht..

Kistje ligt nu bij mij ;-) Leuk ding, moet nog wel wat aan gebeuren om hem netjes te krijgen, maar ik ben er blij mee. Wel erg benieuwd hoe het vliegt.

Is het zwaartepunt heel erg kritisch bij de B4? Heeft iemand zo'n kistje gehad die kan aangeven waar het ZP zou moeten liggen?

Groeten,

Johan

Maiden flights Pilatus B4

Vandaag na het werk maar weer eens naar Nieuwegein voor de maiden flights van mijn Pilatus B4.

Helaas niet al te veel wind, net een meter of 10 te kort om de lijn echt op spanning te brengen, maar verder mooi weer.......... en voor het eerst in tijden trillende handjes..... want dit is toch wel een mooi kistje.

Door te weinig spanning op de lijn en te weinig wind kwam de Pilatus niet al te hoog al van de lijn. Ze vliegt stabiel, snel, reageert goed op de roeren..... maar is ook venijnig als ze te weinig snelheid heeft. Lastig om de landing goed in te schatten vanwege de hoge snelheid......

Aan het einde van de 8e vlucht dacht ik op een hoogte van een meter of 3 nog even een bochtje te draaien...... te weinig snelheid, tipstall..... vervolgens met de neus op de grond :evil::evil::evil:

Terwijl ik naar de Pilatus loop ben ik natuurlijk kwaad op mezelf en vraag me af wat ik zal aantreffen..... tot mijn grote verbazing hebben de achterste vleugelverbindingen (houten deuvels) hun werk goed gedaan. In eerste instantie had ik als achterste vleugelverbinders ook 6mm verenstaal op maat gemaakt. Omdat ik bang was dat dit bij een onvoorzichtige landing de romp zou breken heb ik toch maar weer houten deuvels voor de achterste verbinders gebruikt. Dit is echt mijn redding geweest vandaag. De vleugels waren gewoon los van de romp gekomen, nog wel aan de hoofdligger (zie filmpje), maar dus geen schade. Gelukkig maar.

Daarna nog 3 vluchtjes gemaakt. Ik kijk er naar uit om dit kistje aan de helling te vliegen of met wat meer wind/ruimte zodat ze wat later van de lijn komt.

Hier een kort filmpje, helaas waren veel beelden onbruikbaar omdat de camera weer eens niet goed op de pet zat :(
Misschien morgen nog een poging met een cameraman erbij.

Pilatus komt zondag in ieder geval mee naar Hoeven, ik ben benieuwd hoe hoog we aan de electrische lier kunnen komen.

Groeten,

Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,

Wat een geweldige kist,,,en ja als de snelheid eruit gaat is het over met hem.

Volgend jaar met de Vintage Meeting heb ik er ook een.

Waarschijnlijk ga ik hem in oktober ophalen, ik koop hem van Andre Ditters bij ons uit de club.
Welke spanwijdte heeft die van jou,, die van Andre is 3.75 mtr.

Tot zondag

Inderdaad een leuke kist, het is wel een kleintje, 2,08m. Een kist van 3,75m vliegt natuurlijk veel mooier dan zo'n kleintje, maar dit is leuk voor erbij en om wat te oefenen met kunstvluchtzweven voordat ik straks met mijn Fox aan de slag ga. Verder natuurlijk ook mooi voor aan de helling, LVS we komen binnenkort weer!!!

Verder begreep ik van Paul dat de Grunau Baby in het landingscircuit ook venijnig kan zijn qua tipstall, dus dit is lekker om te oefenen. Ik vlieg sinds 2003 gemotoriseerd en moet regelmatig wat bijschaven aan mijn planning/landingstechniek zonder motor.

Ook ailerons up bij de landing is nieuw voor mij dus ook daar moet ik nog wat meer mee experimenteren.

Tot zondag.

Gr,

Johan

Ik heb trouwens gisteravond nog even gekeken naar de starthaak, die bleek toch wel erg ver naar voren te zitten. De haak is nu meer richting het zwaartepunt geplaatst, dus het starten moet vanavond in ieder geval een stuk steiler gaan (en er is meer wind voorspeld dan gisteren). We zullen zien.

Vanavond weer met de Pilatus naar de wielerbaan in Nieuwegein geweest, deze keer met een collega als cameraman.

Mijn Pilatus kwam vanavond door een stall (te weinig spanning op de lijn) vroegtijdig van de lijn...... met de neus op de grond, maar wonder boven wonder geen schade, alleen het roerheveltje was uit het richtingsroer gebroken, dit kon ter plekke gerepareerd worden. Begin me meer en meer af te vragen of dat poppetje in de cockpit wellicht een beschermengeltje is.

Het veld was te kort om de lijn voldoende op spanning te brengen. Ik hoopte dat het met de wind goed zou gaan, maar het was weer een leermomentje (zie video).

Daarna heb ik de lijn met 25 meter ingekort om wel op dat veld te kunnen starten. Hierdoor heb ik een succesvolle vlucht kunnen maken (met redelijk wat wind) Op het laatst toch nog een tipstall, maar veilig af kunnen vangen voor de landing.

Daarna werden wij helaas gevraagd/gesommeerd het terrein te verlaten omdat de skeelervereniging de baan heeft gehuurd en daarmee alle andere bezoekers mag vragen om het terrein te verlaten. Uiteraard aangegeven dat we niet boven de baan zullen vliegen, maar daar wilden ze geen uitzondering voor maken. Om de goede vrede te bewaren toch maar alle spullen weer opgepakt (100 meter lijn weer oprollen >;-( )

Op deze video is wel te zien dat de Pilatus veel beter omhoog gaat. De starthaak is iets naar achteren verplaatst, er stond meer spanning op de lijn en er stond meer wind.

Ik moet nog aileron differentieel inprogrammeren en mogelijk ook wat rudder meemixen met ailerons (EDIT: maar misschien ook maar niet na het lezen van een opmerking van B. Doets over correcties met ailerons bij het landen, waarbij je geen rudderuitslag wilt.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tip, ik zal er eens op letten. Ik moet wel zeggen dat er een paar momenten in het filmpje zaten waarbij kistje door een windvlaag opeens op een kant gedrukt werd waardoor het vliegbeeld een stuk onrustiger was dan ik normaal zou sturen.

Maar ik zal bij de volgende vluchten zeker eens proberen te letten op ruimere vloeiende bochten. Bedankt.

het is een wonder dat er niets stuk was dan :) als ik dat zo zie :)

Back