Maiden flights Pilatus B4
Vandaag na het werk maar weer eens naar Nieuwegein voor de maiden flights van mijn Pilatus B4.
Helaas niet al te veel wind, net een meter of 10 te kort om de lijn echt op spanning te brengen, maar verder mooi weer.......... en voor het eerst in tijden trillende handjes..... want dit is toch wel een mooi kistje.
Door te weinig spanning op de lijn en te weinig wind kwam de Pilatus niet al te hoog al van de lijn. Ze vliegt stabiel, snel, reageert goed op de roeren..... maar is ook venijnig als ze te weinig snelheid heeft. Lastig om de landing goed in te schatten vanwege de hoge snelheid......
Aan het einde van de 8e vlucht dacht ik op een hoogte van een meter of 3 nog even een bochtje te draaien...... te weinig snelheid, tipstall..... vervolgens met de neus op de grond :evil::evil::evil:
Terwijl ik naar de Pilatus loop ben ik natuurlijk kwaad op mezelf en vraag me af wat ik zal aantreffen..... tot mijn grote verbazing hebben de achterste vleugelverbindingen (houten deuvels) hun werk goed gedaan. In eerste instantie had ik als achterste vleugelverbinders ook 6mm verenstaal op maat gemaakt. Omdat ik bang was dat dit bij een onvoorzichtige landing de romp zou breken heb ik toch maar weer houten deuvels voor de achterste verbinders gebruikt. Dit is echt mijn redding geweest vandaag. De vleugels waren gewoon los van de romp gekomen, nog wel aan de hoofdligger (zie filmpje), maar dus geen schade. Gelukkig maar.
Daarna nog 3 vluchtjes gemaakt. Ik kijk er naar uit om dit kistje aan de helling te vliegen of met wat meer wind/ruimte zodat ze wat later van de lijn komt.
Hier een kort filmpje, helaas waren veel beelden onbruikbaar omdat de camera weer eens niet goed op de pet zat
Misschien morgen nog een poging met een cameraman erbij.
Pilatus komt zondag in ieder geval mee naar Hoeven, ik ben benieuwd hoe hoog we aan de electrische lier kunnen komen.
Groeten,
Johan