Pilatus pc-21

full

Origineel hebben ze het zo bedacht.

full

Ik heb even een foto gepikt hoe de hoogteroer servo's erin gaan straks

Ik heb er al 2 spektrum ds821 servo voor liggen dus progameren word hem niet.

Het zal dus zo'n servo omkeer geval moeten worden.

Herman waar heb je de dpsi v-match vandaan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn air-retract heb ik ingeruild voor electrische, leek me toch makkelijker.Geen lekkages, niets meer oppompen geen koppelingen allemaal plussen dus.
In dit filmpje draait hij op een volle 4,8 volt ontvangeraccu

[URL="
electric gear test. - YouTube[/URL]

Ook gelijk een "scale"look pc-21 spinner gekocht geen 5-blads maar 3.

full

Zo langzamerhand heb ik alle onderdelen wel alleen nog een paar lipo pakketten 10s of misschien wel 11s dit schijnt ook goed te gaan heb ik van Poweralfa(Jack) begrepen....

Binnerkort maar weer tijd maken om dit te gaan assembleren:cool:

Wauw, mooi spul man!
Je moet wel wat sneller bouwen wand hij begint onder te stoffen!
Hoe staat het met de vliegkunsten van je vrouwtje?

Mvg Pascal.

Stof? Waar!! oh je bedoeld die witte rommel op de motorkap:rolleyes: nehh is van het dremelen :D.
Het vrouwtje heeft momenteel kunt en vliegwerk met haarzelf en haar enorme buik, die staat voorlopig nog niet op het veld :-|.
Nog 9 weken dan hoop ik dat de kleine jongen er is, erg spannend en leuk!

2 blads: 18 x 12 prop ofzo.
Ik vlieg zelf met 11 cellen en heb een 20 x 13 prop.
Neuspoot moet dan wel iets verhoogd worden

Een 17x12 drieblads zal dan niet zo raar zijn dus op 10s....

Jack hoe heb jij je motor netjes op zijn plaats gezet?
Er is geen enkele referentie te vinden in de manual.

Hoeveel ampere trekt hij op 11s met 20x13 prop?

Groet Edwin

Dag Edwin,

Al een tijdje geen posts meer van jou, ben je gestopt met bouwen?
Die gast die na 10 minuten de zaak weg kon gooien ben ik :/
Zoals anderen heb ik tijdens de bouw ook wat keuzes moeten maken omdat het anders niet uit komt zoals het in de handleiding vermeld staat.
Na de eerste aan barrels te hebben gevlogen had Erik binnen een week mij al weer een nieuwe afgelevert. Deze nieuwe kist heb ik met de kennis van de eerste nogal anders opgebouwt dan de eerste.

Een paar tips:
Snij de cockpit er af! Dit geeft je ook aan de bovenzijde toegang tot de romp waardoor je van 2 zijden kan inbouwen. PowerAlfa heeft in zijn draadje een aantal fotos staan hoe je dat kan doen.
Voorkom ook de minste staartlastigheid ten aller tijden.
Zelfs bij een beetje staartlastigheid zal hij, als je ook maar een beetje te langzaam vliegt, zijn staart laten zakken om direct daarna een vleugel droppen. Ik vermoed dat hierdoor de meeste crashes zijn ontstaan. Ook las ik onlangs dat PowerAlfa zijn pc-21 heeft laten crashen door staartlastigheid na een aanpassing in de setup!
Bij een electro setup heb je de vrijheid om het zwaartepunt goed te krijgen door te schuiven met de accu's. Maar markeer de plaats dan dus goed. 1 keer te ver naar achteren kan al voldoende voor ellende zijn.

Mijn 2e pc-21 vliegt prima. Ik heb er overigens een 32cc benzine motor in met 3 blads prop.
De EMS retracts gaven nog wel eens wat ellende. De vleugelwielen liepen al vast nog voor maiden vlucht ( bij taxien). Dit euvel is mij meerdere clubleden voorgekomen met ems retracts. De passing tussen as en wiel is net te krap. Dit is te voorkopen door de asjes iets op te schuren en goed te smeren met teflon oid.
Ook kunnen de snelkoppelingen voor slecht werkende retracts zorgen. In die snelkoppelingenzitten rubberen afdichtringetjes waarbij het gaatje dermate klein bleek bij mij dat bij het dichtdraaien van de snekoppeling, de rubberen afdichtringetjes zo ver plat gedrukt werden dat het kleine luchtgaatje ook dichtgedrukt werd. Licht uitboren van het rubberen ringetje brengt uitkomst.

De pc-21 is echt bloedmooi en vliegt gaaf. Het is zeker geen stuntvliegtuig en moet daarom echt als een schaalmodel worden gevlogen. Aangezien de vleugelbelasting hoog is, is het essentieel dat je voor voldoende snelheid zorgt en een goed uitgekiende CG.

Succes met bouwen!

Beste Frank,

Bedankt voor je reactie en tips!!

De bouw ligt inderdaad al een tijdje stil door de komst van mijn zoon en het druk bezighouden van het overnemen van een boerdrij........
Nu het koudere weer er weer is en de avonden donker denk ik dat ik maar weer eens verder ga met assembleren.
Eerlijk gezegt kun je de pc-21 niet een echte arf noemen omdat er best veel aan gebeuren moet.....of ik ben een pietleut :p dat kan ook haha.

Wel zonde dat je je pc-21 gecrasht hebt, hoorde het van Erik grutter toen ik mijn pc-21 ophaalde.....
De staartlastigheid heb ik me dus van op de hoogte laten brengen en van de crash van Jack ben ik me ook van bewust.

Ik heb mede daarom ook een alu-spinner aangeschaft.
Nu de verlichting voor de pc-21 onderweg is kan ik straks weer verder met de vleugels en dan ook afmaken om met de romp verder te gaan.

Ik heb al gezien dat er een spant achterin scheef en niet goed gelijmt is dus die wil ik er uit zien te prutsen.

Als dat dan gedaan is gaat de cockpit eraf net zoals bij Jack dat lijk mij ook de beste manier voor toegang van de lipo's.

Zoonlief vraagt weer om een hapje en een drankje.

Later meer..............

Zo die slaapt weer.......mooi ventje is het....

full

Van een vleugelhelft werkt de rol en de flap aansturing.
full

Zelfs dit past niet lekker, ook staat mij de plastic inlay niet aan.
Kijken of ik de wielkast netjes kan beplanken en dan wit kan verfen.
full

Voor de flap aansturing ben ik in het midden van de flap gaan zitten om hem bijna 90 graden om te krijgen te zien op 1e foto.

Wat je ook op de eertse foto ziet is op de tip een doorzichtig kapje over een ledje.
Nu heb ik een setje gekocht voor navigatie en moet er een ander ledje in, kan iemand mij vertellen hoe ik het kapje die verlijmt is met cockpit lijm weer los kan krijgen :Fade-color?

Zo de cockpit heb ik eraf gedremelt dit geeft een gigantische toegang voor alle lipo's en de powerbox.

Gelijk ontdekte ik een kier (tussen spant en glasvezelromp) waar de duevels in komen voor de hoofdvleugel, dit ga ik maar opvullen....

Had ik ook gemerkt. Dus stukje printplaat met epoxy ertussen. Vond trouwens dat alle verbindingen slecht waren maar dat heeft wel veel schade voorkomen bij de super slechte landing op Oss dit jaar. In de vleugel veel lijmverbindingen los dus folie eraf en alles maar weer aan elkaar lijmen.

Het uiterlijk is prima maar innerlijk houd het de wensen over.....
Voor zover ik in de vleugel kan kijken via de wielkasten ziet het er op het eerste gezicht goed uit.

Welke setup gebruik jij Ray?

Ik heb nu mijn Axi 5330/f3a te koop gezet en wil er graag een Axi 5345/18HD in zetten.

Nu eens kijken hoe ik de cockpit ga maken...... iig een bodem van balsa of triplex en misschien als het netjes lukt delen van de cockpit hergebruiken die ik uitgedremelt heb met natuurlijk een piloot.

hey eddie heb je ook fotos?
ik zou de onderkant van de kap met 1.5mm alsa doen met wat gaten er in.

hey eddie heb je ook fotos?
ik zou de onderkant van de kap met 1.5mm alsa doen met wat gaten er in.

Ha Raymon ik zal wel een fototje maken en plaatsen.

Zelf dacht ik 2x1mm balsa te lamineren met de houtnerf dwars op elkaar met inderdaad een aantal gaten.
De cockpit geeft extra stevigheid aan de romp nu hij eruit gedremelt is moet het wel weer een stevig geheel worden en afneembaar.

Gr. Ed

Inmiddels gaan we weer een hele andere richting op zo heb ik mijn axi verkocht en ga ik de turnigy SK6372-09 168kv motor aanschaffen en die op 12s laten draaien.

Als prop zal er een 19x12 of 20x12 3 blad op komen van Engel supersilence
De 19x12 zal van Fiala komen die heeft Engel niet...

Hier had ik een draadje gestart om wat bekend te raken met electro daar kreeg ik hele goede adviesen, bedankt daarvoor!
welke-electro-motor-voor-een-9-5-kilo-pc-21-a

Woensdag komt Ben postmus bij me eten en zullen we samen met de pc-21 gaan rommelen....... komt hij misschien nog af dit jaar:D

Hoi, dat hij dit jaar misschien nog af kom, en dat zeg je op 8 januari, als je dat 14 dagen geleden nou eens had gezegt, :wink:

Zet hem op!

Mvg Pascal.

Hoi, dat hij dit jaar misschien nog af kom, en dat zeg je op 8 januari, als je dat 14 dagen geleden nou eens had gezegt, :wink:

Zet hem op!

Mvg Pascal.

Hahaha ja nu heb ik er de tijd voor:wink:
Dankje Pascall!

nog een foto van de cockpit die heb ik met de dremel verwijderd dit geeft toegang die wel 60 cm lang is....
full

full

full

Ook nog een mooi digitale unster van JPO products gekocht(kan trekkend en duwend wegen) kan ik straks mooi kijken hoeveel trust de motor gaat geven en wat hij gaat wegen in totaal

Ook kwam ik tot de ontdekking dat er geen zijtrust ingebouwd is...... niet best, vandaar dat je op filmpjes dat ding naar links ziet trekken.
Maar kijken hoe we dat nu weer netjes gaan doen ook is er 0 referentie waar de motor bevestigd gaat worden... dat word een kier tussen de spinner en motorkap.

Back