Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter => 3G-EF | c/n 769

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 18 okt 2014.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Zoals sommigen weten ben ik nog bezig met de bouw van een Top Flite P-47 en ligt het bouwtempo daarvan niet bijzonder hoog... toch start ik een nieuw draadje. Waarom? Ik kan even niet verder met de Jug (wacht op nieuwe oleo struts) en ben daarom alvast begonnen met het tekenen van mijn volgende project. Als dat vlot loopt en de tekeningen lukken goed, dan is de kans groot dat ik dit project naar voren schuif. Ik heb nu ook weer wat meer hobby-tijd dan voorgaande jaren, dus dat zou het bouwtempo ook ten goede moeten komen.

    Nog wel een voorbehoud: ik wilde dit project nog even voor me houden eigenlijk, weet immers niet of het gaat slagen (vooral de tekenfase is nieuw, niet het technisch tekenen, maar wel dat van vliegtuigen), maar het lijkt me toch leuk en handig dit proces ook te documenteren en nog belangrijker, ik kan jullie advies en tips bijzonder goed gebruiken.

    Waarom een Turbo-Porter?
    Ik heb nog steeds erg veel plezier met de Apprentice, lekker langzaam en laag over het veld, zo kort mogelijk landen en hem netjes op z'n pootjes parkeren. Gewoon rustig vliegen. Is naast het geweld van de Christen Eagle en de warbirds ook echt wel leuk en ontspannend. Daarnaast heeft de Eagle ook mijn interesse voor civiel aangewakkerd. Ik wil al heel lang eens de uitdaging aangaan om van eigen tekening te bouwen en tijdens de bouw van de P-47 ben ik er achter gekomen dat het me niet lekker zit als het niet schaal is. Daarnaast wil ik een maatje groter, nog wel praktisch maar iets meer autoriteit bij wind en iets meer presence in de lucht. Om die redenen kwam ik dus bij een STOL hoogdekker van 2M+ spanwijdte. Bijkomend voordeel van een STOL-type vliegtuig is dat ons veld omringd is door bomen, dus van ver laag aankomen is geen optie, je moet wat sneller dalen en dan zijn goede overtrekkarakteristieken en effectieve flaps prettige eigenschappen. En zo kwam ik op deze kist. Ik heb er zelfs ooit in gevlogen, of meer eruit gesprongen eigenlijk, toen Skydive Rotterdam nog een knalblauwe Porter had :D. Altijd een zwak gehad voor z'n eigenzinnige uiterlijk. Oh, en het feit dat ik turboprops zo'n beetje de meest indrukwekkend aandrijving vind speelt natuurlijk ook een rol.

    Na een aantal zoektochten op internet blijkt dat de militaire uitvoering me erg aanspreekt en dat vind ik ook leuk aangezien onze club op vliegbasis Gilze-Rijen zit. Ik heb m'n keus voor het prototype ook af laten hangen van de hoeveelheid gedetailleerd beeldmateriaal die er van te vinden is. In Nederland zijn volgens mij geen Porters meer actief, dus dat was helaas geen optie om zelf schaaldocumentatie te gaan schieten. Als iemand weet waar wel, dan hoor ik het natuurlijk graag! Vooralsnog is dit 'm geworden:

    [​IMG]

    Eén van de Porters van de Oostenrijkse luchtmacht (Bundesheer). Type B2-H2. Ik moet uiteraard nog meer informatie verzamelen, maar heb al zoveel gevonden dat vooralsnog mijn bouwervaring qua schaaldetails eerder een beperking is dan het materiaal ;)...

    De schaal wordt 1:7, daarmee komt de spanwijdte op 2,16 meter (~ 85"). Wilde eigenlijk voor 90" gaan en dat kwam mooi uit op 1/7e, maar door de keus voor de versie zonder wingtips is dat iets minder geworden.

    Bouwtekening
    Uiteraard alles wat ik kon vinden verzameld, maar toen ik op de site van Pilatus zelf een PDF vond voor modelbouwers met alle maten en aanzichten daarbij, dacht ik, dit wordt een makkie! Echt super dat een fabrikant dat doet. Tot ik mij er in ging verdiepen en meer informatie verzameld had. Blijkt alles behalve waterdicht zeg maar:

    [​IMG]

    • Linksboven de maat van het hoogteroer. Ik vond 5,7 meter erg breed op mijn tekening. Maar nu is 16 ft 10 m ook helemaal geen 5,7 meter, maar slechts 5,13... dat zijn geen afrondingsverschillen meer.
    • De lijntekening van de prop geeft als maat 2,6 meter (2x 1300 mm van centrum tot tip), terwijl in dezelfde PDF de maat aangegeven staat als 2,67 meter.
    • Ik heb twee tekeningen uit dezelfde PDF onder elkaar gezet (linksonder) en je ziet dat de sporing van de wielen en de geometrie van het landingsgestel totaal anders is.
    • In het inzetje zie je duidelijk dan de zijkanten van het stabilo (hoe heten die fins aan de tips?) assymetrisch van vorm zijn. in de lijntekening daaronder is die vorm geheel anders en volledig symmetrisch. De voorkant van het hoogteroer is bovendien veel minder spits, veel bollere ronding op tekening.
    • En zo kan ik nog wel even doorgaan...

    Dus wat te doen? Blijkt dat eigenlijk verder vrijwel alle maten in dat document wel kloppen, alleen de tekening daarbij niet. Ik ben nu dus een nieuwe 3-view aan het tekenen op basis van enkel maten die ik her en der kan vinden, welke ik ook controleer met meerdere bronnen en fotomateriaal. Vanuit die outlines ga ik straks de constructie tekenen.

    Het vleugelprofiel
    De full scale kist heeft een NACA 64-514 airfoil. Nu is dat niet de meest ideale airfoil voor een schaalkist (al gebruikt MR Aerodesign wel dezelfde airfoil voor zijn 120"-versie), maar de Porter moet het qua vliegeigenschappen juist hebben van de apartere STOL-configuratie: dit vleugelprofiel gaat samen met een omgekeerd vleugelprofiel van het stabilo, die 2 graden naar beneden staat, voor betere overtrekkarakteristieken. Dit is speciaal voor het uitstellen van overtrek bij hogere aanvalshoek bij het landen. Wellicht dat juist het behouden die combinatie aan te bevelen is?

    Een andere en volgens mij betere optie is NACA 2415. Betere overtrekkarakteristieken en meer geschikt voor lagere Reynolds getallen. Ik zie bij meerdere Porter-schaalmodellen van deze grootte dit profiel terug. Het lijkt ook redelijk veel op de 64-514, maar is wat dikker en heeft niet de concave onderzijde ter hoogte van de ailerons / flaps (is dus ook wat makkelijker te bouwen). Bij een grotere (4 meter) Porter zag ik dat de NACA 2412 werd gebruikt. Die is qua dikte gelijk aan de originele airfoil, maar ik denk op mijn schaalgrootte wat te dun (ook wat betreft het herbergen van servo's e.d.).

    [​IMG]

    Nu is mijn vraag: doe ik het schaalmodel geweld aan door een NACA 2415 te kiezen? En zou ik dan het omgekeerde stabilo-profiel moeten behouden of ook gewoon symmetrisch maken? Of is het qua schaal- en vliegeigenschappen beter voor de volledig originele configuratie te gaan?
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2014
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Hoe dik wordt dat profiel bij jouw schaal/spanwijdte? :confused:

    Ik denk dat daar best redelijk stevige servo's in passen.

    Verder durf ik er geen zinnig woord over te zeggen, maar ben bij deze wel geabonneerd! :p

    Wordt een mooi project!

    Succes!


    jan.
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje, ik hoop het Jan :).

    Ik heb zojuist iemand gemaild die de Porter heeft gebouwd in dezelfde grootte (ongeveer) met het originele vleugelprofiel. Benieuwd naar zijn bevindingen!

    De dikte van het originele vleugelprofiel komt op mijn schaal uit op 39.71 mm, nog niet geverifieerd, maar dat zegt de tekening van Pilatus zelf. Gaat wel passen dus qua servo's, daar heb je gelijk in, blijft alleen het gedrag van het profiel over op deze schaal.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Als je maar niet de helft van het servo uit de vleugel laat steken! :mad:


    jan.
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Haha.. nee, netjes op z'n kant. Alleen het hoorntje steekt dan uit.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Okay, heel goed.

    (Je zult ze de kost geven . . . :rolleyes:)


    jan.
     
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dat is zelfs nog teveel.!!:p

    Succes Han.
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Als het op deze schaal zou lukken zou het mooi zijn Han, maar vrees dat het niet opweegt tegen complexiteit en gewicht op dit punt ;)...

    Intussen weinig om te laten zien, maar veel vooruitgang geboekt!

    3-view
    Ik wil eerst echt de perfecte 3-view tekenen in CAD. In feite valt of staat daar de correctheid van de rest van je constructie en uiteindelijke model mee. Nu zijn er nogal wat verschillende views in omloop die op nogal wat punten afwijken.. ben dus minutieus elke lijn aan het uitzoeken. Een redelijk aantal afmetingen zijn gegeven door Pilatus, maar ik kwam nog wat cruciale afmetingen tekort. Een mede-MBF-er is zo aardig geweest om die voor mij op te meten! Echt super! Ik heb nu 80% van de cruciale afmetingen en dus een zijaanzicht getekend puur op afmetingen, niet door bestaande views over te trekken. De grap is, heb die vandaag op een hoge resolutie foto gelegd met een perfect vlak zijaanzicht en tot mijn grote vreugde klopte werkelijk alles! Tot de scharnierlijn van het roer aan toe :D.

    En zo ben ik al de hele week elke avond aan het tekenen, stapje voor stapje komen we verder. Als ik mijn 3-view af heb en ik tevreden ben volgen weer wat fotootjes.

    Referentiebouwplan
    Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar informatie op internet een blog tegen van een Canadees die de MR Aerodesign Porter (120" span) heeft gebouwd als 90"-versie. Hij vond de originele constructie te zwaar (dat leek mij ook overigens) en het model te groot en tekende daarom op basis van de aangeschafte bouwtekening zijn eigen lichtere constructie in schaal 1/7. Omdat het precies dezelfde schaal betreft als wat ik gestart ben, heb ik hem eens een mailtje gestuurd om te informeren over het gebruikte vleugelprofiel e.d. We raakten via mail wat verder aan de praat, zijn model schijnt erg goed te vliegen - interessant dus, en dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat hij zijn met de hand op papier getekende bouwtekening op de post heeft gedaan :yes: ... met de vraag ze te digitaliseren. Dat was helemaal niet mijn bedoeling van het contact, maar wel erg mooi ter referentie. Afhankelijk van de kwaliteit en schaalcorrectheid (ik zie toch zo wat puntjes ondanks de bewering van MR Aerodesign vanaf de originele bouwtekening getekend te hebben (dat lijkt mij dus onmogelijk en ik vraag me af hoe hij dan aan die afwijkingen komt)) zal ik dat doen. Anders verwerk ik de constructie waar mogelijk en waar interessant in mijn 3-view. Zal nog wel even onderweg zijn vanuit Canada maar evengoed leuk verhaal :D

    Ps.: ik twijfel stiekem een beetje of het toch niet de V-622 in de kleuren van Patrouille Suisse moet worden... i.p.v. de 3G-EF in olive drab (RAL 7013 dacht ik), omdat die beter zichtbaar is tegen de bomen om ons veld. Vind ze allebei gaaf, voorlopig blijf ik bij mijn plan. De 3G-EF is als model trouwens wel een stuk origineler.
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Lekker bezig Robert, gaaf project!
    Ben benieuwd naar het tekenwerk.
    Leuk dat je via via aan zoveel informatie komt, heerlijk hè het internet!

    Succes!

    Groeten, Ramses
     
  10. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik wil me niet nog meer met je bouw bemoeien ;)
    maar dit is misschien ook een idee,Zelfs met Nederlandse roots
    Het zelfde type als de V-622
    PC-6 History s/n 518
     
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja geweldig hè! Maar zeker ook de behulpzaamheid, interesse en vriendelijkheid onder de modelbouwers en forumleden!

    Ai.. da's ook een hele mooie Eric. Althans, in zijn nieuwste jasje want hij is er wel op vooruit gegaan moet ik zeggen :). Ik blijf in ieder geval zeker bij de B2-H2, kan ik nog even twijfelen over de kleurtjes, al staat de 769 nog steeds op 1.
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik zie nu ineens een typefoutje in de titel van dit draadje.. "BH-H2" moet natuurlijk "B2-H2" zijn.. kan ik dit ergens zelf aanpassen of moet ik mij tot een moderator richten?
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bij de eerste post op de "edit" knop drukken, dan "meer opties" kiezen, en dan kan je de topic titel aanpassen (tweede regel van boven, achter "onderwerp").

    Succes

    Groeten, Ramses
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thnx! Done :)
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Weer lekker aan het tekenen geweest vanavond, het zijaanzicht begint vorm te krijgen. Op de tekentafel diverse 3-views en zijaanzichten ter referentie:

    [​IMG]

    Ik probeer zoveel mogelijk de schaaldetails die ik ook echt in het model wil verwerken nu al in de 3-views te plaatsen, zodat ik dat uitzoekwerk grotendeels gehad heb (of in ieder geval de plaatsing als ik ze straks 1:1 uitprint). Outlines zijn echter nu het belangrijkste om een goede start voor de constructie te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2014
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dit weekend erg veel tijd gestoken in het tekenen en bijbehorend uitzoekwerk, inmiddels weer veel wijzer en een aantal belangrijke foto's en details rijker.

    Inmiddels ook zeker dat ik bij de c/n 769 blijf. Zo'n mooi vliegbeeld..!

    Wel twijfels over de schaal. Idee was 90", kwam met wingtips vrijwel exact overeen met schaal 1:7. Nu model zonder wingtips gekozen, uiteindelijk een goeie 85" over... (2,16 m). Lijkt me prima maatje, maar ongeveer 2,5 m spanwijdte is misschien net iets imposanter. Schaal 1:6 komt precies uit op die 2,5 m (~ 99"). Wordt natuurlijk ook duurder en een stuk zwaarder, maar ga ik eens over denken. Opschalen kan nu nog makkelijk (al verlies ik dan ietwat nauwkeurigheid - beter natuurlijk meteen naar de juiste schaal, want opschalen is altijd minder nauwkeurig dan verkleinen). :roll:

    Stand van zaken: vleugels en staart volledig af qua dimensies en details. Nu hoofdzakelijk nog de romp, vleugelprofielen, invalshoek e.d. en landingsgestel.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bijkomend voordeel: de servo's passen dan gelijk ook weer een stuk beter . . . :D


    jan.
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Haha, ja da's waar Jan, maar dat gaat wel lukken hoor :).

    Ik heb een silhouet van iemand van mijn lengte in de tekening gezet ter referentie en dan lijkt 2,5 m wel groot (romplengte is dan 1,80 en hoogteroer 83 cm breed geloof ik, da's flink). Daarnaast uitgerekend dat ik wel gewoon wel van 1/7 naar 1/6 kan schalen, de afwijking die ik dan krijg is kleiner dan mijn kleinste eenheid (1/100 mm). Dus ik kan het straks ook nog bepalen. Ik maak dus eerst de 3-view af en doe dan opnieuw een size reference en maak dan de beslissing.

    Ben inmiddels klaar met bovenaanzicht vleugel en een deel van de deuren. Onderkant vleugel is onderweg.. 't is een hoop gepuzzel :)
     
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Heb inmiddels over de 200 foto's verzameld, waarvan 61 van de 3G-EF en in totaal 119 van de verschillende PC-6 kisten van de Bundesheer. Veel close-ups en erg veel schaaldetails, leuk!

    Foto's als deze vinden is toch genieten?

    [​IMG]

    Heb nu dus ook het Bundersheer-logo en het registratienummer perfect in vector om kunnen zetten, handig voor de belettering straks:

    [​IMG]

    En nog even een overzichtje van een gedeelte van de voortang:

    [​IMG]

    De zwart met grijze gedeeltes zijn af. Met de gekleurde gedeeltes ben ik nog in de weer. De zwarte outlines zouden perfect moeten kloppen, de paneellijnen zijn behoorlijk nauwkeurig.

    Leuke van deze kist is dat het relief op de roeren een super lineaal is voor het uitmeten van paneellijnen en plaatsing van details. Van sommige delen had ik geen recht aanzicht, maar door die lijnen te tellen en te volgen (die ik al wel via een recht aanzicht 1-op-1 heb overgenomen), kan ik precies alles plaatsen. Zo had ik het Bundesheer-logo op de vleugel (bovenop) uitgerekend bij gebrek aan vlak aanzicht, bleek later dat dat logo exact even groot is als dat op de zijkant van de romp (in het echt) en dat bleek op mijn tekening ook exact te kloppen. Love it when a plan comes together (pun intended) ;).

    :D
     

Deel Deze Pagina