Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jitze, 28 jun 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bij deze een bouwverslag van mijn eerste schaalmodel.

    korte introductie over mezelf. Ik heet Jitze, ben op dit moment 20 jaar. Woon nu nog even bij mijn ouders thuis, maar ben mijn eigen huis in aan het richten in Dordrecht. Hier hoop ik in de zomervakantie naartoe te verhuizen.
    Ik volg aan de Hogeschool Utrecht een opleiding Integrated Product Development, simpelweg werktuigbouwkunde. Daarnaast volg ik vanaf de zomervakantie aan de TU Eindhoven een schakelprogramma, zodat ik na de HU direct door kan stromen naar de TU.

    Volgende week is mijn laatste week stage bij Stork Fokker in Papendrecht. Daar heb ik een collega leren kennen die zijn brevet heeft en veel met Porters vliegt / heeft gevlogen. (>1000uur en >1000 landingen)
    Door hem heb ik de Porter leren kennen, en ben ik het model mooi gaan vinden.

    Ik heb al eens gezocht naar tekeningen van de Porter, maar ze niet gevonden. Afgelopen week de vraag hier gesteld, en gelijk goed geholpen. De tekeningen zijn binnen. Niet heel gedetailleerd en duidelijk, maar met wat hulp hier en daar moet het wel lukken.

    Schaal: 1:8
    Spanwijdte: 1900mm
    Lengte: 1375mm
    Vlieggewicht: 4200g
    Vleugelprofiel: Clark Y
    Functies: elevator, rudder, throttle ,ailerons, flaps
    Motor: 10-20cc viertakt.

    In mijn geval gaat de Porter met een electromotor aangedreven worden. Dit enerzijds vanwege de beschikbare ruimte in het toestel. Anderzijs ook van het geluid wat meer realistisch is gezien de turboprop.

    blad 1
    [​IMG]

    blad 2
    [​IMG]

    ook had ik een tekening van een Porter met spanwijdte 1520mm besteld.

    tekening:
    [​IMG]

    Zoals gezegd ben ik nu in mijn huis bezig. De hobbyruimte is nu redelijk ver af (als eerste :p), ik zal daar binnenkort wat foto's en uitleg over posten. Door de drukte zal ik niet erg snel bouwen aan het vliegtuig, maar ooit komt hij af.

    Als eerste ga ik nu een kleurenschema kiezen.
    In Nederland vliegen 4 Porters, waaronder 2 Nederlands geregistreerden.
    Voor de geinteresseerden: PH-JFL, PH-LLL, D-FAXI, F-GJBP

    De Porter die ik na wil gaan bouwen is de PH-LLL, tot voor kort Zwitsers geregistreerd onder HB-FMX.

    [​IMG]

    Hiervan wil ik in de vakantie een heeeeele hoop foto's gaan maken en maten opschrijven.

    Tot zover deze post, volgende week hoop ik wat algemene info en de geschiedenis van de Porter te beschrijven.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2020
  2. Teus

    Teus Guest

    Mooi Jitze,

    Je gaat toch ook wel para's droppen met het model :p

    Onderstaande foto is een paradrop met het model van Ronald van Aken. Model is er helaas niet meer maar een nieuwe is onderweg ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    veel suc6 met de bouw

    ivo
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hoort er eigenlijk wel bij he. een groot deel van de Porters is nu in het bezit van paraclubs.

    er is een keer een uitzending van de sponsorloterij geweest waarin je een tandemsprong zag. Eerder genoemde collega was de piloot tijdens de opnames. Eerst de para's afgooien, dan op zn kop rollen, achterover trekken en een kilometer verticaal met de para's mee naar beneden. zo doet hij dat altijd als er gefilmd word.
     
  5. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ik hang er wel een para onder hoor als die porter van je klaar is....
     
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ik moet zeggen dat ik zelf ook zeer goede herinneringen heb aan de Porter,
    heb zelf 10 jaar gesprongen als cameraman (rechts op de foto :cool: )

    [​IMG]

    heb alleen uit Porters al meer dan 300 sprongen; heerlijke kist gewoon!
    ga dit draadje zeker volgen! succes!

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Tot vorig jaar was de PH-JFD ook nog actief in NL (para centrum Rotterdam) nu Vliegt hij als TR-LOL in Gabon

    PC-6 History s/n 909

    Succes met de bouw
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    de geschiedenis van de Porter

    Bij deze het beloofde verhaaltje.

    De Porter word (nog steeds) als Pilatus PC-6 geproduceerd door Pilatus Aircraft, een Zwitserse vliegtuigbouwer. (ook bekend van de PC-7 die door de KLU gebruikt wordt als trainer).

    De eerste vlucht was op 4 mei 1959 met een Porter, uitgerust met een Lycoming 12-cilindermotor met 254kW vermogen. Na zo'n 2 jaar werd de eerste Porter uitgerust met een turboprop, en dat is de reden dat de Porter sindsdien zo'n lange neus heeft. De turboprop had 410kW vermogen, en woog veel minder dan de Lycoming. Om het zwaartepunt toch op de goede plaats te houden is de neus verlengd.

    De Porter is een STOL vliegtuig, en heeft minder dan 200 meter nodig om op te stijgen als hij 1500kg lading aan boord heeft. Daarbij kan hij landen op 130 meter baan. Het is testpiloten gelukt om de Porter te landen op ongeveer 50meter baan, heel weinig dus.

    Door deze eigenschappen is de Porter geschikt voor exteme dingen. Zo heeft de Duitse D-FAXI, die regelmatig in NL vliegt, ooit gevlogen met een spandoek van 60x25 meter, dus 1500 vierkante meter!

    [​IMG]
    (gelinkt van PC.6.com)

    ook heeft iemand ooit 500 parasprongen binnen 24 uur gemaakt met behulp van een Porter. Per sprong was 2:45 beschikbaar. De Porter had ongeveer een minuut nodig om naar 2100ft hoogte te klimmen en landde daarna direct weer.

    verder heeft de Porter nog records op zijn naam staan van:
    - maximum hoogte in gewichtsklasse van vliegtuig: 13.485meter!
    - langste vlucht in een rechte lijn: 3.893km!
    - hoogste landing voor 'fixed wing' aircraft: 5.750m hoog!


    De specs van het 'grote' model:
    lengte: 11 meter
    spanwijdte: 15,2 meter (15,9 met nieuwe wingtips)
    hoogte: 3,2 meter
    leeg gewicht: 1270 kg
    max TOW: 2770 kg
    max speed: 244km/h



    Op dit moment vliegen er nog 263 Porters over deze aardkloot, waarvan een groot aantal in het bezit is van paraclubs.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2008
  9. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    Zo lelijk dat ie mooi is. En een werkpaard.

    Ik ga je draadje volgen...
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    inmiddels een hoop informatie verzamelt over de kist. weet van een aantal details inmiddels hoe ze eruitzien en waar ik op moet letten. Binnenkort krijg ik als het goed is een hele hoop foto's, waaronder veel detailfoto's. Degene die de foto's gaat maken zal ook meetlatjes / rolmaten erbij fotograferen en dergelijke, dus ik kan helemaal los op de details :D

    overigens, de PH-LLL is vorig jaar in maart pas uit de fabriek komen rollen. Dit is de reden dat hij er zo goed uitziet, en voor mij een voordeel dat ik niet hoef te weatheren.
     
  11. Geweldig vliegtuig die Porter, bijna net zo goed als de Skyvan of de Twin Otter.

    Toen er op Leopoldsburg (B) nog gesprongen werd heb ik daar een geweldige sprong uit een Porter mogen maken. Aan boord was een TV kameraploeg die zelf niet sprong, maar TV opnamen maakte van iemand die een tandemsprong maakte. Ze wilden het met 1 sprong doen en de piloot beloofde dat alles goed zou komen. We sprongen met een paar man en de tandem ging als laatste. De Porter dook met cameraploeg aan bood na een halve rol loodrecht omlaag, spoot alle vrijvallende springers voorbij en was als eerste weer op de grond. De cameraploeg was ruim op tijd op de DZ om de landing van de tandem te filmen. Daarna ging de geluidsman over zijn nek :)


    Succes met bouwen!
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    is overigens weer te koop.

    van dit toestel heb ik ook een filmpje (R-uit) waarbij je vanuit alle hoeken gefilmd para's eruit ziet springen.
    vandaag ook enkele tientallen detailfoto's van dit toestel gekregen. Is hetzelfde type als de PH-LLL die ik na ga bouwen, dus kan ik veel met deze foto's.

    Binnenkort hoop ik nog een grote smak foto's te krijgen van de PH-LLL en dan kan ik helemaal los :D



    overigens, de bouw is heel rustig begonnen. eergisteren de tekeningen laten kopieren en gisteravond begonnen met rompschotten uitknippen. vanavond misschien maar eens proberen zelf triplex te maken met 3 laagjes balsa.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij de Gamma hebben ze het al voor je gemaakt .

    En is ook nog veel goedkoper als zelf maken . ;)

    0,3 x 122 x 61 voor nog geen 5 €

    Mvg Johan
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    klopt, maar is wel erg zwaar denk ik. daarnaast wilde ik eens wat experimenteren met zelf sandwichen, dus probeer ik het eerst met balsa.

    ik wilde eerst 0,4mm balsa bestellen bij de modelbouwwinkel, maar dat koste zo'n 15 euro voor een plaatje van 25x50cm. Leek me leuk voor de vleugelribben om te combineren met een dun plaatje balsa, maar wordt wel een dure grap.

    Eerst maar eens proberen met balsa.

    overigens, weet iemand wat de dunste maat triplex @ gamma is? Zo niet, geen probleem, ik kom er een paar keer per week voor klus-spullen
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    update

    update:

    vandaag een map met goud te leen gekregen: >300 pagina's met info over de Porter, waaronder een uitgebreide beschrijving van een aantal onderdelen, maar ook veel instrumenten en dergelijke.

    sneak preview:

    [​IMG]


    tijd om een pak a4tjes erdoorheen te jagen en heel de bende te kopieren...
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    vanavond de eerste 'echte' vooruitgang geboekt. tot nog toe heb ik altijd alleen maar met CA gelijmd, dus daar moest verandering in komen. Nu wilde ik ook eens experimenteren met zelf triplex maken, dus dat heb ik net gedaan.

    een 4mm rompspant, opgebouwd uit 1-2-1mm balsa haaks op elkaar. Ik had netjes latex handschoentjes aan enzo, dus het is redelijk schoon afgelopen :D
    maar wat stinkt die Epoxy zeg!!!


    gelijk geprobeerd om mn rompspant wat te versterken met kennis van de vakgebieden die van toepassing zijn op zijn taak (uitgezonderd de machine-onderdelen):
    [​IMG]

    ghehe, morgenochtend weer uitpakken en testen of het een beetje sterk aanvoelt.
     
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik hoop voor je dat het uitkomt zoals je wilde.
    Ik ga dit ook volgen :)
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Lamineren kan je prima met gewone houtlijm doen, goed dun uitsmeren met een spatel, eventueel een beetje verdund met water ... minder gedoe en stank dan met epoxy.

    Je kan het ook met Uhu Hart doen ... er is mij verteld dat dat weer wat gewicht scheelt.

    Ik doe het met twee dikke MDF platen, twee velletjes dun afdekfolie (rol bij Karwei gekocht) om te voorkomen dat het laminaat aan het MDF vastgelijmt wordt en een paar bakstenen erop. Wanneer de droogtijd volgens het etiket verstreken is, dan is de hechting in orde, maar het laminaat zal nog wel vochtig zijn. Ik haal dan de folie weg en leg latjes onder en boven het laminaat. MDF en bakstenen er weer op, dan kan het zo beter gelucht verder drogen en trekt het laminaat niet krom.

    Je moet er de tijd voor nemen ... nachtje laten staan.

    En berken-triplex (vliegtuig-triplex) koop je veel goedkoper bij bijvoorbeeld:
    Vliegtuigtriplex - aircraft plywood / Flugzeug sperrholz
     
  19. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ik heb met behulp hiervan tri(multi)plex gelijmd.
    [​IMG].
    Die dingen staan voor enkele tientjes te koop op Marktplaats. Tot nu toe een aantal tests gedaan met b.v. 4 x 1 mm en het resultaat is oersterk en zo licht als een veertje. Gelijmd met constructielijm (bruislijm)

    Ik heb dit enige tijd geleden ook als aanvulling op de tutorial van Muxje gezet.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2008
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    dankje. mocht ik grote hoeveelheden nodig hebben dan is dit zeker handig.
    klopt, ik zag het. mn zus heeft er nog ergens een staan als decoratie. ik zal eens vragen of ze er vanaf wil.


    overigens, het resultaat van het lamineren is best goed. de buigsterkte is in beide richtingen goed, al moet ik wel zeggen dat hij alsnog in 1 richting iets sterker is dan in de andere richting. De platen zitten in ieder geval goed op elkaar, en de lijm is goed verdeeld.


    vooralsnog heel weinig aan de Porter gedaan omdat ik veel aan het klussen ben. de hobbyruimte heeft gister een rolgordijntje gekregen, en zaterdag komt er een zeiltje op de vloer. wat dan nog ontbreekt is de werkbank, die moet ik nog maken.


    vorige week zo'n 70 magneten (7 soorten oid) besteld bij supermagnete.de - Die stärksten Magnete der Welt . Het doel was om op metalen platen te gaan bouwen en dan spanten / ribben en dergelijke met magneten te fixeren. Ik had heel kleine magneten besteld, maar die blijken alsnog beestachtig sterk te zijn, echt niet normaal. Ik moet dus nog maar eens voor wat zwakkere magneten gaan kijken, want deze krijg je bijna niet meer los als ze eenmaal vastzitten.
     

Deel Deze Pagina