Pilatus PC-6 Turbo Porter

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 1 feb 2014.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb er sinds kort een Pilatus turbo Porter PC-6 van Pichler bij :D

    Spanwijdte: 2720mm,
    Gewicht: ongeveer 7Kg
    Motor: Pichler Boost 180 Brushless motor (28 Poles)
    ESC: ROXXY BLControl 9120-12 Opto (120A)
    Propeller: 22x8 Menz.

    Motor data:
    Prop - Zellen - Ampere - Standschub - Drehzahl
    22 x 8 - 10 - 63 - 11.0kg - 7150 Umdr./Min.
    22 x 10 - 10 - 75 - 11.8kg - 6850 Umdr./Min.
    22 x 12 - 10 - 83 - 11.9kg - 6700 Umdr./Min.
    23 x 8 - 10 - 74 - 11.6kg - 6800 Umdr./Min.
    23 x 10 - 10 - 88 - 12.0kg - 6600 Umdr./Min.
    23 x 12 - 10 - 96 - 12.3kg - 6400 Umdr./Min.
    22 x 8 - 12 - 82 - 12.0kg - 8100 Umdr./Min.
    22 x 10 - 12 - 96 - 13.2kg - 7800 Umdr./Min.
    22 x 12 - 12 - 106 - 16.6kg - 7550 Umdr./Min.
    23 x 8 - 12 - 96 - 16.6kg - 7700 Umdr./Min.
    23 x 10 - 12 - 114 - 17.3kg - 7400 Umdr./Min.
    Er zit dus nog wat rek in als het moet :D

    Voorlopig blijft dit nog wel even in de hangaar staan, want er moeten ook nog servo's, accu's en andere toeters en bellen in en dat kost ook weer het nodige.
    Het is in de toekomst de bedoeling om wat serieuzer te gaan slepen ook omdat we wat grotere modellen op de club krijgen en voor het VGT natuurlijk.

    Eerst maar weer lekker cruizen met de BigLift en het slepen onder de knie krijgen en pas dan gaan we hiermee vliegen.

    Ik wilde dit model al jaren hebben en prompt staat hij in het 2e hands hoekje bij Hangar. Voor het geld kon ik m'n niet voorbij laten gaan en heb ik hem lekker achter me aangesleept naar huis :lol:

    Filmpje van een gelijkwaardig model:

    Pichler Pilatus Porter "Big Tiger" - Start+Platzrunde - YouTube
    (Dit is ook de Tiger uitvoering, goed zichtbaar op hoogte door het geel/zwart)

    Middels dit draadje wil ik graag alvast wat info inwinnen, zoals:
    1. Servo's uit de BigLift in de Pilatus zetten? (Dymond D-7550, 14Ncm)
    2. Als stroomvoorziening voor (8 stuks) D-7550 de Powerbox 16/20 inzetten.
    3. Er zit nu een Futaba FS100 servo op de sleepkoppeling, ik vraag me af of dat genoeg is.

    (e.e.a kan dus uit de BigLift naar de Porter)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. instructeur gido

    instructeur gido

    Lid geworden:
    18 okt 2010
    Berichten:
    43
    Locatie:
    vaals
    hoi
    das leuk ik heb dezelfde porter net aan het vliegen met een 60cc benzine motor
    maar je servo's van je big lift zijn sterk genoeg maar voor je sleep koppeling zou ik je liever een 10 kg sevrvo pakken

    m.v.g gido
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    kicken, abbo!
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb de kist bij Pichler even zitten bekijken, dat is veel vliegtuig voor weinig geld! Jammer dat ze niet een tussenmaat hebben, deze vind ik wat groot en de kleine is net wat klein. Er had een 2,2m versie moeten zijn.

    Hoe is de kwaliteit van het model? Sterk genoeg om intensief mee te slepen? Er zit zo te zien niet standaard een sleepkoppeling in. Kan je een mooie constructie maken om de accu's makkelijk te wisselen?

    Ik heb ook al tijden een zwak voor de Porter. Het ding is feitelijk foeilelijk, maar dan wel op een hele mooie manier.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Raymond,

    De Porter is kwalitatief erg degelijk, er zijn een paar punten die verbetering nodig hebben voor zover ik op internet heb kunnen vinden.

    1. Er moet een balk in de cockpit zoals bij de echte. Want de ophanging van het landingsgestel drukt bij een harde landing (net voor de deuren) anders de boel naar binnen.

    2. De struts moeten versterk worden. Sommige raden aan de vleugel buis te vervangen voor een van carbon. In de eerste versies waren deze idd te licht waardoor i.c.m. met de slappe struts het voorkwam dat de vleugels eraf braken.

    Meer heb ik niet kunnen vinden op het web.

    Het wisselen van accu is door de klep in de neus zo gebeurd. Kan ook via de schuifdeuren afhankelijk van het zwaartepunt.

    Sleepkoppeling zit er al op, in het cg op het dak.

    Ik wil tzt een alu spinner erop en een 3 blads prop, is voor de scale looks natuurlijk ook erg mooi.

    De folie op deze kist is erg bijzonder, popnagels/luiken/enz zitten erin verwerkt, erg gedetailleerd.

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2014
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ha, een bekende kist! Gaan we volgen. ;-)
     
  7. instructeur gido

    instructeur gido

    Lid geworden:
    18 okt 2010
    Berichten:
    43
    Locatie:
    vaals
    bij de struts aan de vleugelkant breken ze gewoon af
    dat is vandaag bij mijn porter gebeurt na 3 vluchten
    en inderdaad is het een aanrader een dwarsbalk in de cockpit de maken dat voorkomt veel schade

    m.v.g gido
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Gido,

    Zijn er nog andere verbeterpunten te noemen?

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  9. instructeur gido

    instructeur gido

    Lid geworden:
    18 okt 2010
    Berichten:
    43
    Locatie:
    vaals
    is jou dak dan verstevigt ?
    dat heb ik wel gedaan vond het anders toch maar wat iel daar boven in
    heb zelf ook de motor ruimte versterkt met 24 uur epoxy met matten en koolstof rovings (voor een 60 cc benzine )
    daarbij heb ik ook de dwarsbalk er in gemaakt van 20x20 hardhout
    voor het landings gestel

    ben nu erbij komplete nieuwe struts te gaan maken want die orginele zijn eigenlijk maar een paar flutdingen
    gelukkig is in de nieuwere versies al een dikkere alu buis verwerkt daar ben ik al blij om
    voor de rest moet ik hem ook nog verder invliegen heb nu pas 6 vluchten kunnen maken met de porter

    m.v.g gido
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Gido,

    Mijn dak is niet verstevigd, net als de dwarsbalk moet daar wat aan gedaan worden.
    Als je een foto's heb hoe jij het gemaakt hebt, dan zie ik die graag terug in dit draadje.

    Ik heb via Jonkje heb ik info gekregen welke servo's de vorige eigenaar erin had zitten,
    dus die kunnen er gewoon weer in. De D-7550MG's (uit BigLift) komen nog wel op de Flaps omdat die het meest te verwerken krijgen en ik die toch heb.

    Hier een discussie beginnen of dit nou wel of niet goed, is niet nodig!
    (daar hebben we het BL draadje al voor)
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2014
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je hebt het al weggehaald, ik neem aan dat je de bui al voelde hangen.
    Het enige wat ik er over wil zeggen; als je een sleepkist van 2,7m en tegen de 10kg vliegklaar wilt vliegen moet je geen cheap-ass servo's monteren en dan verwachten dat iedereen zijn mond houdt.

    Je staat straks met andere mensen op je veldje en bij treffens. Je kunt meer kapot vliegen dan je eigen kist.

    (en wees gerust, ik zal me er niet meer mee bemoeien.)
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Toevallig niet, ik was wat te snel met posten.
    Na nog even doorzoeken en enkele reviews gelezen te hebben heb ik besloten inderdaad beter spul te kopen ipv de HXT12K.

    Vandaar de edit.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2014
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Voorlopig is de planning als volgt:

    Hoogteroeren: Dymond D-7550 BB MG (140 Ncm)
    Richtingsroer: HD-Power 1201 (120 Ncm) - zat er al in (pull-pull)
    Rolroeren: Dymond D-7550 BB MG (140 Ncm)
    Flaps: TGY-1501MG (155 Ncm) - op aanraden van Serge
    Sleephaak: HK15288A (90Ncm)

    Ik hoor wel of dit goedgekeurd is.
    Volgens mij zitten op de essentiele stuurvlakken nu voldoende goede servo's.

    In eerste instantie gaan we para droppen met deze bak :)
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2014
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Er is weer even aan de Porter gewerkt vandaag, de powerbox heeft z'n plekje gevonden tegen het achterschot.

    [​IMG]
    Kabels komen er later nog netjes erin, dit is even een testopstelling.

    Daarna heb ik even verlichting achterin gemaakt.
    De stekkertjes moesten met 1 hand in de ontvanger gefriemeld worden, dat krijg je met van die kolenschoppen :)

    [​IMG]

    Toen 2 servo's geplaatst, nu nog even de hevels op maat en in vorm maken.
    [​IMG]
    Er komen straks soldeerbussen en quicklinks op.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2014
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    de powerbox zit scheef:)
    verder netjes toch
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Die zit nog niet vast want ik had geen M3 boutjes meer :)

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ah dat verklaard een hoop.

    persoonlijk zou ik op de sleepkopeling een iets sterkere servo doen.
    ik zou niet willen dat hij niet open gaat als je in een nood situatie komt (vind ik mn toestellen toch wat te duur voor)

    maar dat is persoonlijk.
    bij mij MOET hij met volgas nog los gaan.
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    sleepkoppeling servo

    De Futaba FS100 (2.4Kg) gaat eraf en daarvoor in de plaats komt er een 9Kg MG op, is dat niet genoeg dan?
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    zou je kunnen testen, ik heb er een 15kg op en kan volgas de sleeplijn nog los koppelen.
    stel je zit in een start en het gaat niet goed met de zwever zou jij hem er af moeten kunnen gooien,, en omdat het de start is doe je het gas niet dicht.
    vandaar;) het hang ook van het type sleepkoppeling af, de ene zal soepeler gaan als de andere
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    OK, duidelijk.
    Maar ik vermoed dat als ik met 10kg ga trekken aan de sleepkoppeling die uit het dak komt.

    Ik was ook niet van plan om al gelijk zwaar te gaan slepen trouwens, in eerste instantie gaan we para droppen :)

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     

Deel Deze Pagina