Pilatus Porter, in een andere uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door SRS, 11 apr 2014.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.553
    Locatie:
    Ede
    30 mm is afdoende met wanddikte van 2 mm .kwaliteit is wel belangrijk. Een t6 is aan te raden.
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zo iets als dit?

    ''Kwaliteit: Aluminium EN AW-6060 T66''

    Ik wilde een buis nemen van 30 dik bij 1,5 mm voor in de vleugels en daar een 27x2mm gebruiken als vleugelpen.
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zo nu ff wat foto's, hier en kleine verzameling wat vleugels gaat heten. Altijd fijn om een kort lijntje te hebben met Jan Hein, met een Appje of belletje en alles word voor ons beiden heel duidelijk. Met minieme nabewerking kan ik de vleugels zonder tekening in elkaar zetten. Het zit gewoon goed doordacht in elkaar, ik had het zelf zo niet kunnen verzinnen. 1 fijn detail zijn de kleppen, wat je kan zien op de foto. Zo word je wel uitgedaagd om het netjes en goed te gaan bouwen!

    De liggers zijn 10x10mm die ik wel moet gaan verlengen. Het is 6cm maar mijn winkel had het ''maar'' per meter. deze overbrenging komt tegen de romp aan, de vleugelbuis verzorgt ook hier voor de versteviging. Ik ga morgen de buizen bestellen, en al het hout na bewerken zodat het klaar is voor montage/lijmen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Even wat test passen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Weet iemand een adres met een assortiment alu buizen? Ik heb een adres gevonden, kosten 8,98€. Het verzenden komt op 22€... En dat vind ik een beetje té gortig...

    EDIT: ik heb het op een andere manier opgelost. :)
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nu de bouw gaat beginnen denk ik dat het beter is om dit draadje te verplaatsen naar de afdeling bouwverslagen.
     
  7. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Wordt gevolgd! Succes

    Freek
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    En we zijn begonnen met plakken! als eerste het stabilo, opgebouwd uit 10mm carbon en 10mm aluminium. Het gewicht is identiek tussen het carbon en aluminium, maar 2 buizen carbon vond ik echt te veel van het goede. De prijs overigens ook. ;-)

    Alles netjes uit gelijnd en haaks gezet, vanmiddag de carbon en alu vastlijmen aan de spanten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    :thumbsup: Prachtig !!

    De opzet hierachter niet maar de Porter zelf wel.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    In dit geval zou ik de koolstofbuis in het dikste punt van de vleugel hebben gebruikt en de aluminium achteraan in de vleugel. De koolstof buis is beduidend sterker en stijver. Rond het dikste punt van de vleugel zijn de krachten het grootst dus wil je daar ook de sterkste buis lijkt mij.
     
  11. Bmstar

    Bmstar

    Lid geworden:
    17 aug 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Noord-Brabant(NL)
    gaaf project ben op het moment met het zelfde toestel bezig. Helemaal zelfbouw alleen is de mijne een tikkie kleiner (2,37) geloof ik. Had ik dit draadje maar eerder gezien haha. Succes met de bouw groetjes, bram
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Klopt, en dat is ook wat ik gedaan heb. (bedankt voor het meedenken!) Ik heb de buizen nog niet vast gelijmd, maar het verbaast mij hoe stijf het al is geworden. Ik ga het stabilo overigens volledig indekken daar ik ga slepen met de Porter. Dat komt de stijfheid ook ten goede.
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Even wat lijm er op, en dan verwarmen. Dan vloeit het mooi in alle naden en kieren. Lijm is UHU entfest 300.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Van het weekend aan het richtingsroer beginnen.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Misschien ten overvloede maar heb je de buizen, en vooral de koolstof buis, goed ontvet en iets opgeruwd met fijn schuurpapier? Doe je dat niet dan kan de lijmverbindingen een heel stuk minder sterk zijn dan je denkt. Vooral op het gladde koolstofoppervlak is de hechting niet erg groot. Na verloop van tijd, als de epoxy echt helemaal is uitgehard, is het mogelijk dat één tik de verbinding al los doet komen.
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Yep juist in die volgorde heb ik het gedaan! Was ik vergeten te vertellen. Bedankt voor de input!
     
  16. Josephus

    Josephus

    Lid geworden:
    24 okt 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Berlicum (NBr)
    Je moet eens aan Grad Kuipers vragen Douglas waar hij zijn vleugelbuizen koopt.
    Als ik het goed heb is dat via zijn werkgever.
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dank je! Ik zal van de week eens informeren. Heb de buizen binnen en het is alles behalve passend! Eerst een verkeerde levering, maar dat hadden ze snel opgelost. Alleen passen de buizen niet in elkaar. Straks maar ff door met het richtingsroer.
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Na wat speurwerk ga ik de gok wagen om de hulzen zelf te maken. onder de noemer ''baad het niet dan schaad het niet''.
     
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Let je wel een beetje op met je constructie. Dat je het niet allemaal te zwaar maakt.
    Je plaatst 2 buizen in een stabilo dat ook nog eens een voor/achterlijst heeft van triplex en uiteindelijk ook nog volledig beplankt wordt.
    Als je 1 buis gebruikt had, was meer dan voldoende, zeker omdat je de beplanking nog toevoegt. Ook als je met de kist gaat slepen, dan is 1 buis voldoende.

    Iedere gram die je bespaart achterin, heeft voordelen.
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Merci voor de input, ik kijk wel uit hoor met de constructie, maar de Porter heeft zo'n lange neus dat het gewicht achterin niet zo'n heel groot issue wordt. Er komt een zware motor in, dat compenseert een hoop. Wel is het zo dat het stabilo enorm stijf is geworden, precies wat ik wilde.

    We zijn nog even doorgegaan bet bouwen, het richtingsroer is bijna klaar, alsook de uiteinden van het stabilo.

    Het richtingsroer wachtend op de drogende lijm.

    [​IMG]

    Versteviging van de achterlijst, de achterlijst die ik zelf op maat heb gezaagd met mijn mini cirkelzaag.

    [​IMG]



    [​IMG]


    Ter versteviging van de achterlijst en vergroten van het lijmoppervlak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een deel van het richtings roer.

    [​IMG]

    Van de week beginnen we aan de vleugels. De rompdelen met wat klein onderdelen zijn als het goed is eind deze week/begin volgende week binnen.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2014

Deel Deze Pagina