Pilatus Porter, in een andere uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door SRS, 11 apr 2014.

  1. HuisTiraN

    HuisTiraN

    Lid geworden:
    29 jun 2013
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Almere
    Mooi beest, mooi gebaar. misschien kan je uit onderstaand patroon iets halen. De flanken van je hond laat een zelfde soort patroon zien, nl wit/zwart/grijs mix. Ik ga dit topic volgen. Succes alvast

    . [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2014
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bedankt voor het mee denken! Alhoewel het ontwerp al klaar is, is dit idee nog niet eens zó slecht. Het zal wel lastig worden om juist dit patroon met Oracover na te bootsen.

    Op de kleppen na heb ik nog niet zoveel kunnen doen, maar daar komt verandering in! Een groot gedeelte van de romp delen is binnen en ik heb het voor het oog even in elkaar gestoken. De tafel is 2 meter, kan je goed zien dat het geen klein model wordt.

    Alles is goed doordacht, op wat kleinigheidjes na past alles meer dan prima in elkaar. Ach een beetje aanpassingen aanbrengen kan geen kwaad, het is tenslotte modelbouw. Tot op heden bouw ik nog steeds zonder tekening, dat geeft wel aan hoe goed Jan Hein bezig is geweest.

    [​IMG]

    Ondertussen bouw ik ook nog verder aan mijn 4 meter Nemere.

    [​IMG]
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ziet er tof uit die romp! Ben wel verbaasd over de romplengte. Je spanwijdte was toch 2,5 meter? Dan zou de romp ongeveer 180 cm lang moeten zijn en nu lijkt hij veel langer dan 2 meter. Of vergis ik me nu in de spanwijdte? Of is je tafel geen 2 meter lang? ;)
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Bij mij op de tekening is de romp ongeveer 190 cm lang.
    Ik schrok even toch lastig als je denk klaar te zijn met je ontwerp en er zit een fout in de maatvoering.
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Wingspan van het origineel is 15,87 m (inclusief de wingtips, dus de B2-H4 bijvoorbeeld). Lengte is in alle gevallen 10,90 m als ik mij niet vergis. Dus bij 2,5 m wingspan kom ik uit op 172 cm lengte (afgerond). Ik begrijp dat dit vooral een sleper wordt en geen all out schaalkist, maar vandaar mijn verbaasde reactie gezien de opmerking over de romplengte. Was niet bedoeld als kritiek overigens, wordt een mooie kist zo te zien!
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wordt al een flinke bak Douglas!

    Ik blijf maar naar die rompzijkanten kijken, het ziet er zo enorm massief uit, of valt dat mee? Ik krijg zo van de foto's het gevoel dat een rondje flink dremelen redelijk wat gewicht kan besparen zonder dat de sterkte teveel aangetast wordt.

    Groetjes,
    Gerben
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Sterker nog dat weet ik bijna wel zeker :)
    Waneer ik naar mijn Porter kijk dan is het bijna uitsluitend vakwerk (driehoeken) wat de klok slaat.
    En die is ook niet bepaald licht (ongeveer 8Kg)
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik ga voor mijn Porter wel voor volledig beplankt vanwege de gewenste schaalafwerking, maar dan waarschijnlijk frame van driehoeken en dunne balsa beplanking daarop.
     
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik lees ook graag mee en mij bekruipt vanuit een boerenverstandsgevoel ook het idee dat er een (te) groot (gewichts) verschil zit tussen voor en achterzijde:

    [​IMG]

    Wat mij opvalt is dat van achteren naar voren er om ongeveer de 10cm een spant in de romp gemonteerd wordt. Niks mis mee. Maar bij de deuropeningen lijkt er een groot 'spantgat' te ontstaan. Bovendien lijkt de romp daar 3 'zollbruchstellen' te krijgen (cirkels). En mede vanuit gewichtsoogpunt begrijp ik niet wat het horizontale plankje vlak voor het hoogteroer daar doet (streepje)

    Dat is wat mij opvalt, doe er je voordeel mee!

    JB
     
  10. pas

    pas

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    1
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Phoe, mooi om te zien dat men dit draadje goed doorneemt! Ik zal de vragen beantwoorden in volgorde.

    De tafel is 1m80, heb ik nét opgemeten. (iets met zo'n grote vis enzo :) )

    Ik heb een (ik dacht bruikbare tekening) van internet gehaald. Die tekening was de basis waaruit gewerkt is, niet meer dan dat. Het gaat geen schaalkist worden, maar als ik de romplengte opmeet dan ga ik wel uitkomen op een span van 2m70.

    Niet zo'n heel groot probleem, ik heb Jan Hein gevraagd of ie wat spanten uit kan laseren, ik ga de tippen met een kleine 10cm per kant vergroten. Dan kom ik op 2m68 uit. Dan lopen de rolroeren niet he-le-maal door zoals de echte, maar het is voor mij een eenvoudige oplossing. (of ik moet mijn rolroeren verlengen, d at kan ook nog daar ik ze nog niet gemaakt heb) De vleugels met 12 cm verlengen is ook mogelijk, maar dan moet ik alle liggers nóg een keer gaan verlengen. (het zijn er 8 in totaal, en ik ben nét klaar met verlengen)

    tevens heb ik 5 cm van de achterkant afgezaagd, omdat daar een constructie van het wiel komt. Al met al kleinigheden. Part of the hobby zal ik maar zeggen. Wakker lig ik er niet van. Ik sluit het ff kort met Jan Hein, gaat helemaal goedkomen.

    De romp ziet er idd solide uit, misschien dat ik nog wat ga spelen met de figuurzaag.
    Wel met de hand, dat geeft hier het beste resultaat. Ik ga er nog ff over na denken. De boven en onderkant gaan in ieder geval voorzien worden van gewicht besparende openingen, ik wil dan ook niet té veel van de zij kanten weghalen.

    @ Jacob, de constructie ziet er aan de voorkant wat slapjes uit, alleen gaat bij dit model de deur maar aan 1 kan open voor de lipo wissel. De andere kant is 1 dicht geheel, waardoor de constructie sterker wordt. Ik ga de aangeven cirkels wel voorzien van een extra versteviging, dat is zéker een punt van aandacht! Het horizontale deel achter is voor de richtingsroer servo. Die komt inwendig in de romp, en die zit overigens vol gaten ;-). Voor hoogte komen aan beide kanten servo's net onder het stabilo.

    Ik zal morgen wat meer foto's maken, zodat het e.e.a duidelijker word. Ik proef uit de (positieve !) discussie dat hier vraag naar is. En dat is mooi, want met veel ideeën krijg ik wel een beter toestel.

    Ik sta open voor elke suggestie!
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zo ik heb even mijn huiswerk gedaan en wat foto's gemaakt. Als eerste heb ik alle onderdelen op de weegschaal gelegt. Dat is incl alle liggers, balsa delen die ik nog ga gebruiken om de hele kit af te bouwen. Ik kom dan op 4,379 gram uit. Enkel de laatste 2 panelen incl servospant zijn 328 gram. Ik kan daar nog 100 gram totaal vanaf halen, maar ik ben bang dat het ten koste gaat van de sterkte. Nu is alles mooi stevig en ik wil geen zwakke kist.

    Ik wil ermee slepen, hij word ingezet als werkpaard. Neemt niet weg dat het e.e.a. lichter kan. Een foto heb ik voorzien van een liniaal, daar kan je zien hoe groot het geheel is. De andere foto is met een balkje, daar komt nog een spant in die het geheel sterker maakt. 1 zijkant is volledig dicht en daar ga ik geen zwakke punten in vinden. De vleugels wil ik vergroten met 10 a 12 cm per vleugel. Daar deze nog niet gebouwd zijn is dit nog eenvoudig te realiseren.

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    Vragen of opmerkingen? Ik hoor ze graag!
     
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Zit naar de eerste 2 foto's te kijken: als ik deze kist zou bouwen zou ik hem van binnen van een laag glas/epoxy voorzien. Ik bedoel dan het cockpit/passagiers gedeelte en de andere zijde van het 'brandschot'. Dat gat waar je later de lipo's in en uit haalt vind ik nog steeds behoorlijk groot.. 'It griest my oan' zeggen we hier.

    De lijntjes van de puzzelstukjes zijn gevoelsmatig nu voorbereide breuklijnen. Verbind je aan de binnenzijde het een en ander aan elkaar met glasmaet dan is mijn gevoelsmatige gevaar verdwenen.

    JB
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Gaan we dat doen, top idee!
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik zou simpelweg 0.4 ply pakken en dat over de puzzel stukjes lijmen .een mat kan over de lengte veel kracht verdelen maar is buiging minder hebben dan hout.
     
  16. Josephus

    Josephus

    Lid geworden:
    24 okt 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Berlicum (NBr)
    Misschien een tip voor de volgende keer: Maak maar twee "puzzelstukjes" om de twee delen te positioneren en verstevig de verbinding inderdaad aan de binnenkant met een strookje triplex.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Valt volgens mij wel mee, de spanten nemen in dit geval de krachten op in plaats van de zijwand.

    Gerben
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    De spanten nemen idd de meeste krachten op. De verbindingen worden al verstevigd met een strookje triplex, dat laat ik tzt zien bij verdere bouw. Heb nu even andere prio's aan m'n hoofd.
     
  19. Josephus

    Josephus

    Lid geworden:
    24 okt 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Berlicum (NBr)
    De krachten staan in de lengte richting op de zijkanten dus daar kunnen de spanten weinig sterkte aan toevoegen
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    En we gaan weer even verder. Nu ik alle delen heb kan ik elke dag wat doen aan de Porter. De vleugels heb ik verlengd aan de tip, met een tip verdraaiing van 1,5 graad over de gehele vleugel. Aan het einde van de tips komen nog oortjes. Op de plek waar de servo's is er een voorziening tussen de 2 spanten voor de stevigheid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp, die een behoorlijke formaat heeft.


    [​IMG]

    Verstevigingen voor de sleepkoppeling.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina