Pilatus Portor PAF 1960 mm Electro

• Topicstarter Topicstarter Quibek
  • Startdatum Startdatum
Q

Quibek

Guest
Goedeavond allemaal,

Poehee zie door de bomen het bos niet meer...

Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke semi schaal kist in de wat grotere maten.

Nu ben ik op de Paf site terecht gekomen en heb mijn oog laten vallen op de Pilatus Portor met een span van 1960 mm ( ja dat is voor mij groot ;) )

Maar ja dan komt het he, zo'n kist aanschaffen is niet zo moeilijk ook de prijs is duidelijk maar stja wat komt er allemaal bij?

-Welke motor?

-Welke regelaar?

-OP hoeveel lipo cellen vlieg je deze kist?

De gegevens die Paf geeft zijn als volgt:

Spannweite: 1960 mm
Länge: 1460 mm
Gewicht: 3800-4200 g
Profil: NACA 2415
Flächeninhalt: 51 qdm
Steuerung: Quer, Höhe, Seite, Motor
Motor: ab 10 ccm oder 600 Watt

Kijk 600 Watt is een duidelijk gegeven maar het zegt mij nog niet zo heel veel.

Als jullie een idee hebben dan hoor ik het heel graag , zoals al eerder gezegd ik zie door de bomen het bos niet meer

Ik heb zijn grote broer...
Bij Paf raden ze voor die jongen ' slechts' een 2000 Watt motor aan, waar een benzine motor wordt voorgeschreven tot 80 cc.
Die 600 watt in jouw geval, daar zal hij wel met vliegen maar dan blijft alles gezegd... ( in mijn geval ook met de 2000 Watt )
Wil ik mijn kist voorzien van een electromotor, waar ik ook mee kan slepen vraagt dit toch een pak méér vermogen ( lees 6 à 7000 Watt :rolleyes: )
Nuttig vermogen zit je dan rond de 5000 Watt ( als ik het goed begrepen heb ? )

in dit draadje vind je zeker een antwoord op uw vraag : wat-de-perfecte-electro-sleepkist

Laatst bewerkt door een moderator:
Quibeck,

Wat verwacht je van de Porter?
Wil je leuk "schaal" rondvliegen of heel vlot omhoog kunnen?
Voor "schaal" rondvliegen reken je met 200W/kh. Voor vlot omhoog 300W/kg of meer.

Persoonlijk zou ik kijken naar de Turnigy SK 380KV:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w $39.95

Gecombineerd met een 6S pakket van 3000mAh a 4000mAh.

Afhankelijk van je vliegstijl rust je de motor uit met een 14x8 (rustig rondvliegen) tot 16x12 prop (veel vermogen, vertikaal onbeperkt door).

Het voordeel van een wat grotere motor als deze is dat je, ook als je ooit wat meer wilt, niets nieuws hoeft te kopen. Bovendien ligt het rendement wat hoger omdat je niet het uiterste uit de motor hoeft te persen. Een motor op zijn maximaal vermogen heeft een lager rendement als wanneer deze op een iets lager vermogen belast wordt.

Groet,
Gerben

Bedankt voor julllie reactie's daar kan ik wat mee.

De bedoeling is om er schaal mee te gaan vliegen slepen ligt niet in de plannen.

6 cellen is behoorlijk kan ik die laden met een Graupner Ultramat 16?

tevens heb ik op dit moment goede ervaringen met de AXI motors hebben die een motor die vergelijkbaar is met de Turnigy?

hoi
als je even op de lader had gekeken had je gezien dat hij 1 tot en met 6 cellen lipo kon laden.(heb hem zelf ook)

mvg.
andreas

maar de vraag is dan nog steeds met hoeveel maximum stroom.
Heb ook een Turnigy ladertje ( 50 watt ) liggen dat tot 6 cellen kan laden ( max. 5 ampére ) maar deze stroom haalt hij alleen bij minder cellen ( zeg maar twee ), dus NIET met 6 cellen, daar heb je een zwaardere lader voor nodig ( 200 à 250 watt !! )

Wederom allemaal bedankt voor de info

Andreas ik zie zelf ook dat ik wel tot 6 cellen kan laden met mijn lader maar zoals Kinfe edge aangeeft gaat het om de Watt's die de lader kan geven.

Gerben bedankt ik ga vandaag eens even een reken sommetje maken even kijken of het een beetje in mijn budget past.

Voor mijn Pilatus Porter schaalproject (zelfde spanwijdte) heb ik de Turnigy SK 42-50 650kv motor, deze zou op 1150W uit moeten komen. Ik ben voorlopig ook enkel van plan om er schaalvluchten mee uit te voeren, dus dan moet dat voldoende zijn.
Mijn bedoeling is ook om 6S3000-6S4000 te gebruiken, afhankelijk van het uiteindelijke gewicht en de hoeveelheid gewicht die ik nodig heb om het CG goed te krijgen.
Verder een 60A regelaartje, en er komt uiteindelijk een Varioprop van Ramoser op met 4 bladen, 13,9" diameter, dan is hij precies op schaal.

Ik hoop mijn model overigens tussen de 3 en 3,4kg te krijgen.

He Jitze, klinkt goed , moet zeggen dat het me wel tegen valt dat deze Pilatus op 6 cellen gevlogen dient te worden.

Ik zat net even op Staufenbiel te kijken die hebben een Beaver van een kleine twee meter span en deze wordt gevlogen op 4 maximaal 5 cellen.

Is deze pilatus zoveel zwaarder of is er een andere reden dat er zulke grote lipo's in moeten?

Jitze,

Welke spoed heeft die Ramoser prop, is die in de lucht verstelbaar?

Op de club vliegen een aantal van deze motoren, op 5S met een 12x6 zit je al op ruim 700W.
Ben benieuwd wat er gebeurt op 6S en een 14"prop met 4 bladen.

Quibek,
Je zou naar een 5s aandrijving kunnen, kijk naar een motor met een kv rond de 460 a 500. Als je de kist onder de 3.5kg weet te houden en niet te wild wilt vliegen, zou je zelfs naar 4S terugkunnen.
De eerste setup ben ik uitgegaan van een flexibele situatie waar je vele kanten mee op kunt, ook als het toestel iets zwaarder uitvalt dan je dacht. Uitgaand van een lichter toestel en "schaal" vliegen, is het benodigd vermogen voor dit toestel minder.

Groet,
Gerben

Gerben, de Ramoser prop is op de grond verstelbaar. De kv waarde van de motor is eigenlijk te hoog, ik wil er een 1,5:1 vertraging op. Eergister heb ik GJVO een pm gestuurd me de vraag waar je dat soort vertragingen kunt kopen, maar nog geen antwoord. In hotliners gebruiken jullie toch ook vertragingen?

overigens, ik hoef alleen maar schaalvluchtjes te maken, dus weinig spoed is prima.

Jitze,

De vertragingen die wij op de budgte-aandrijvingen gebruiken zijn de Robbe Planeta 3.7:1 (metalen uitvoering) en de AXI PG4/33 4:1 vertraging. Vertragingen zijn ideaal voor in hotliners, waar met zeer hoogtoerige motoren en grote propellors gewerkt wordt.

Voor op een motorkist vindt ik het persoonlijk minder prettig. Alleen omdat een vertraging altijd geluid maakt. Een vertraging los kost al net zoveel zoniet meer dan een Turnigy motor.
Waaram overweeg je geen lagere kv motor in jouw situatie? Ik denk dat je rond de 380kv zou moeten zitten, misschien nog wel iets minder.

Als je dan wat wiltdoen met een vertraging, zou je de oude Graupner Ultra riemvertraging kunnen overwegen. Deze waren in wat lagere overbrenging beschikbaar als de planetarische vertagingen. Bovendien liggen ze wat prettiger in het gehoor.

Het zwaardere broertje van deze (het type wat ik bedoel is niet meer leverbaar, maar nog te vinden op de Duitse ebay e.d.):
Graupner Online-Shop

Groet,
Gerben

Ik heb eventueel nog een Krusse tandriem vertraging liggen. Deze werken goed tot +/- 1000 watt.

Vertagingen zijn 1:1.2 en 1:1.4

klinkt goed, ik stuur je er even een PM over.

@Gerben: bedankt voor de info!

Laatst bewerkt:
Ik kom/kwam regelmatig op eBay Duitsland gebruikte reductiekasten tegen.
Planetair, tandwiel en getande riem. Zo ook nog wel eens op eBay USA.
Zelfbouw is ook mogelijk met industrie wielen. Metaal of kunststof. Keuze uit een varieteit aan modussen.

Een handig boekje uit het verleden van FMT, FMT Fachbuch serie, en vast nog wel verkrijgbaar.

Getriebe für den Electromotorflug, van Dirk Juras
Best.Nr.: FB 2061 ISBN: 3-88180-061-1

Alles geënt op pré-brushless... dus Burstenmotoren.
Voor en nadelen van de diverse aanbieders. Multiplex, Kruse (synchro Gear, Intro Gear), Graupner Ultra Gear, Robbe Planeta etc
Bouwtips voor zelfbouw en berekenen van rendementen.

aan zelfbouw heb ik inderdaad ook al gedacht. Voor ik verder ga hiermee ga ik eerst eens een motor met een lager kv zoeken binnen dezelfde range, dat is de lichtste oplossing.

een vertraging zelf ontwerpen, berekenen en bouwen moet geen probleem zijn voor mij als werktuigbouwkundige.

Met een reductiekast er tussen kan je natuurlijk een grotere prop draaien.
De motor op een hoge spanning, laag belast. Ik weet niet of het gewicht parten speeld. Vaak moet er nog lood in de neus. Als je dat met techniek opvult, geeft dat weer een doelmatiger gevoel

Ik heb voor 1 van m'n modelboten de reductiekasten gebouwd, tandwielafstanden berekend. Eenvoudige formuletjes uit wat boekjes.
4x gelagerd. Sandwichconstructie met afstands moeren. Zeer eenvoudig. Iets gieren doen ze wel.
Overigens heb ik voor dat bootje een volledige verantwoorde schaalberekening gemaakt. Van prop tot motor.

In Wassenaar zat een groothandel in machine onderdelen die ook tandwielen verkocht. De link werkt niet meer. Vast overgenomen.

Het boekje is handig, maar iets beknopt. Maar de formules staan er in. Maar staan ook in de 'bijbels'

Varioprop had je al gezien?
varioPROP

Voor de medelezerers:
Tandwieloverbrengingen I - beginselen / Gear boxes I - fundamentals
Electric Motor Calculator
Demystifying Gearing and Gearboxes
Promax Gear Motors, Gear Boxes and Planetary Gear Boxes

Dankje voor de info. Ramoser/Varioprop ken ik zeker! Het is nl. de bedoeling dat er een Varioprop op de Porter komt. Alleen de bijpassende schaalbladen mogen niet meer dan 8000rpm draaien, en voor het 'echte' schaal mag de prop uit mn hoofd niet meer dan 6000rpm draaien. Zodoende de vertraging.
Lood zal de Porter niet snel nodig hebben in de neus gezien de lengte van de neus door turbopropconversie. Het is eerder de vraag of de vertraging wel in de kleine neus gaat passen.

We zullen erachter komen!

Back