Pilot-RC Decathlon 3.1mtr Assemblage

Er zijn ook wel Decathlons zonder drijvers met flaps, maar de eerste versies waren zonder bedacht:
super11.jpg

Mijn reactie was ook meer op de opmerking van Jaap dat het zonder flaps ook wel moet kunnen.
En jah, de echte kan dat prima dus waarom het model dan ook niet ;-)

Maar eh, al klaar? ;-)

Nee, helaas nog niet af. Ik was afgelopen week een weekje op vakantie, dus lag het bouwen stil. Maar in het weekeinde heb ik nog wel het een en ander gedaan.

Ik heb alle nippels en slangen aan de tank gemaakt en de tank gemonteerd. Ook heb ik alle bekabeling in de romp gebouwd en netjes afgewerkt.

Daarna was het balsa happen:
IMG_3646.JPG

Voor een malletje. Dit malletje ga ik gebruiken om een carbonfiber spoilertje te maken die onder de motorkap komt te zitten aan de voorkant van de lucht-uitlaat. Dit spoilertje zal helpen om de lucht uit de kap te zuigen.
IMG_3647.JPG

Malletje in gebruik:
IMG_3649.JPG

En 12 uur later. Afwerken doe ik later wel.
IMG_3653.JPG

En aangezien ik toch met epoxy bezig was, heb ik het laatste restje gebruikt om het laatste stukje van de uitlaattunnel in te smeren. Die is nu fatsoenlijk brandstof bestendig.
IMG_3651.JPG

Teflon tape om het flexibele deel van de uitlaatbocht.
IMG_3654.JPG

Twee schroefjes om te zorgen dat de uitlaat niet gaat verdraaien ten opzichte van de bocht.
IMG_3655.JPG

Spandraden voor de staart gemaakt. Helaas kan ik ze nog een keer overnieuw gaan maken. Dit werkt wel, maar aangezien de staart uit elkaar moet voor vervoer is het elke keer vier extra boutjes en moertjes. Toen ik bijna klaar was bedacht ik me dat ik hele mooie zelf-borgende kwiklinks heb liggen die ik wilde gebruiken voor de spandraden van de Pitts. Die heb ik echter nooit gebruikt. Aangezien die kwiklinks net iets korter zijn dan de standaard hardware van Pilot-RC moet ik de spandraden opnieuw maken. Nouja. Houdt je aan het werk.
IMG_3657.JPG

Hele kist maar eens in elkaar gezet om het zwaartepunt te controleren en de wing-struts definitief vast te zetten. Wielen gaan er nog een keer af, want ik gebruik nu de standaard wiel-assen van Pilot-RC. De wielen zitten vast met van die busjes met inbusboutjes erin die dan op de as klemmen. Daar heb ik slechte ervaringen mee, dus ga ik de wielassen vervangen voor inbusbouten zoals op mijn andere kisten. Zo kunnen de wielen nooit loskomen tijdens de vlucht.
IMG_3666.JPG

Die witte spinner moet nog rood/oranje worden gespoten zoals de wielkappen.
IMG_3669.JPG

IMG_3672.JPG

Struts definitief gemonteerd. De gaten voor de vier boutjes in de struts moet je zelf boren en hiermee vang je toleranties bij de bouw van de kist op.
IMG_3687.JPG

Ik heb de kist meteen even gewogen. Hij weegt 10,5 Kg zonder accu's en zonder brandstof. De accu's wegen bij elkaar 300 gram en de tank bevat 700ml brandstof. Alles bij elkaar zal de kist vliegklaar dus ongeveer 11,5 Kg wegen. En dat is niet gek vind ik zelf. Daar moet die ZDZ 80 geen enkele moeite mee hebben.

De kist lijkt misschien bijna af, maar er moet nog wel het een en ander gebeuren. Nouja, stevig door bouwen maar.

Vandaag de hele dag hard doorgewerkt om de laatste punten van de todo-lijst af te vinken.
Aan het einde van de middag samen met een vriend naar het veld gereden en de Decathlon in elkaar gesleuteld.

Zwaartepunt gecontroleerd (en wat lood aan het staartwieltje gehangen), range-check gedaan, getankt, motor gestart, roeren gecontroleerd en vervolgens zit er niets anders op dan te gaan vliegen. En dat ging eigenlijk erg makkelijk. Ik heb nog niet eerder zo'n vlekkeloze maiden vlucht gehad. Het is een grote en heel vriendelijke trainer. En de kist heeft zo veel lift, je kunt er ontzettend langzaam mee vliegen. Dat is ook erg leuk. Ik heb het grootste deel van de avond met de flaps naar beneden low-passes gemaakt over het veld (het was erg rustig, dus ik heb maar een paar mensen geïrriteerd. Sorry heren ;))

Flaps overigens 5% hoogteroer (down) mee gemixt (na twee vluchtjes afstellen)

Bij de derde vlucht een leuk geintje. Ik vlieg voor mijn neus recht omhoog voor een stall-turn.. begint de motor opeens te stotteren.. Dus ik wring de kist uit die up-line en gooi de motor stationair. Gelukkig blijft ie pruttelen. Flaps naar beneden en richting het veld. Landen, uitrollen en de motor stopt er mee. Wat blijkt nou.. Ik had zo veel lol met wat figuurtjes en low-passes en weer wat rollen en weer wat low-passes dat ik helemaal vergeten was hoe lang ik al aan het vliegen was. Tank helemaal leeg. Had ik nog niet eerder gehad. Zegt wel wat over hoe veel lol ik had!

Lang verhaal kort: PERFECT! kunstvlucht figuurtjes geen probleem, heel langzaam rondjes tuffen ook geen probleem. FUN!

Eerste start! Beetje rol en hoogte trimmen, maar verder heel relaxed en goedmoedig.
IMG_3716_v2.jpg

En aanvliegen voor de eerste landing. Ik durfde de motor stationair nog niet zo langzaam te zetten en de flaps nog niet meteen te gebruiken. Dat, gecombineerd met die enorme vleugel en het windstille weer resulteerde dat in een paar schitterende low-passes. Maar uiteindelijk veilig geland.
IMG_3743.jpg

IMG_3767.jpg

Full Flaps!
IMG_3790.jpg

IMG_3813.jpg

IMG_3829.jpg

IMG_3833.jpg

Naarmate de zon zakt krijg je mooiere foto's!
IMG_3855.jpg

Succesvolle eerste vluchten! Dat smaakt naar meer!
IMG_3886.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig Jaap :thumbsup:

Gefeliciteerd met je geslaagde vluchten, zie hem wel een keer in het echt rond pruttelen.

Grt,
Berto.

Gaaf man .
wel lafjes hoor gaan vliegen als wij vertrekken :D
En natuurlijk willen wij de herhaling zien woensdag :D

Ik heb hem wel zien vliegen, vliegt mooi en rustig Jaap.
proficiat,:yes:

Wat een mooie kist ! Maar ook complimenten aan de fotograaf want de foto`s zijn schitterend.

Gijs, de weersberichten zijn nog niet zo goed voor woensdag. Zodra het goed weer is dan ben ik er natuurlijk bij.

Serge, bedankt voor je hulp met het sleutelen (en starten)!

De Decathlon vloog inderdaad prima. Was overigens nog even spannend of er uberhaupt gevlogen kon worden vanmiddag. Toen ik de kist op het veld aan het opbouwen was viel me op dat een van de bevestigingen van de vleugelsteunen in de romp wel heel erg los zat. Balen, daar kun je slecht bij. De kist toch maar het veld op gereden en om sleutelhulp gevraagd. En gekregen. Zie boven! Samen met Serge de vleugels eraf gehaald en de uitlaattunnel open gemaakt. Dat gaf precies genoeg ruimte om bij de bevestiging van de vleugelsteun te komen. Boutje losgelopen. Dus boutje vervangen, geborgd en meteen de andere kant ook aangedraaid en geborgd. Kist weer in elkaar gezet en vliegen.

Vorig weekeind zat ik nog wat te prutsen om de motor gestart te krijgen. Hij leek slecht brandstof aan te zuigen. Ik heb hem daarna even getrakteerd op nieuwe membramen, en wat denk je? Geen verschil. Start nog steeds moeilijk. Na nog wat nadenken kwam ik er op uit dat het opviel dat de motor met flink veel gas wel startte (maar dan meteen ook flink hard ging lopen. Dat is dus ook niet een hele veilige optie). Dus heb ik de laag-toeren naald een heel klein stukje verder open gezet. Hij startte vandaag wat makkelijker. Nog steeds niet helemaal zo makkelijk als ik zou willen, maar het is te doen. Binnenkort nog een heel klein beetje rijker zetten. Buiten het starten om loopt de motor trouwens als een kogel. Echt meer dan deze kist nodig heeft om leuk te vliegen. Maar een beetje overpowered is wel leuk.

Omdat we vanmiddag een beetje (cross)wind hadden kon ik leuk landingen oefenen met deze kist. Wel een paar hupsjes gemaakt, maar ik geef gewoon het flexibele landingsgestel en de luchtbanden de schuld! Met de flaps uit opstijgen en even volgas geven en de kist is los in een meter of 10. Bij het landen met de flaps uit land de kist echt op zijn voorwielen en pas ver in het uitrollen zakt het staartwieltje naar de grond. Hij vliegt dan dus eigenlijk nog. Dat is even wennen. Ik denk dat ik nog langzamer binnen kan komen.

Vliegen is ook even wennen omdat de Decathlon veel langzamer vliegt dan wat ik gewend ben van mijn aerobatics toestellen. Hierdoor kun je lekker ontspannen rondjes vliegen en af en toe een stukkie rugvlucht, een rol, looping of cubaanse acht er tussendoor sturen. Het is immers een aerobatics trainer? Het vliegen wordt overigens nooit spannend. Ik heb nog geen rare neigingen in het vlieggedrag ontdekt.

De kist slurpt wel de vliegaccu's snel leeg. Ik heb 60% uit beide 2000mA lipo's gevlogen in vijf vluchten. Dat gaat me veel te snel. Kan verschillende oorzaken hebben:

1- Het zijn oude lipo's. Mogelijk halen ze de opgegeven capaciteit niet meer.
2- De 20kg digitale servo's op de flaps moeten flink werken als de flaps full down staan.
3- Er loopt ergens iets zwaar aan.

Nouja, die laatste mogelijkheid moet ik eens even rustig bekijken. De eerste twee ga ik oplossen door de kist te trakteren op een paar nieuwe lipo's met hogere capaciteit. Ik heb nu lood aan het staartwieltje hangen. Dat kan ik beter vervangen door lipo's.

Lang verhaal kort: Hoop lol gehad! :)

Inmiddels heb ik zo'n 20-25 vluchten met de Decathlon gemaakt. Ik heb er erg veel plezier mee. Hij vliegt niet zo strak figuren als ik gewend ben, maar dat betekent dat ik gewoon meer moet knuppelen. Prima. De motor start en loopt nu ook goed, dus dat is perfect.

Ik heb inmiddels voor de benzine op het veld mij 5 liter jerrycan met handpomp ingewisseld tegen een 10 liter jerrycan met elektrische pomp. Niet omdat de Decathlon zo vreselijk veel brandstof verbruikt, maar wel omdat ik op een dagje op het veld meer , en langere, vluchten maak met de Decathlon dan met een aerobatics kist. Daarmee vlieg ik een min-of-meer vast programma en daarna land ik en moet ik even bijkomen. Dat zijn vluchtjes van een minuut of 7. Met de Decathlon tuf ik wat rond, doe af en toe een rol, looping, stallturn of spin en een keer een touch and go of low-pass. Veel meer ontspannen en dus vlieg ik langer en wil ik meteen na de landing even bijtanken en weer vliegen. Fun!

Aan de landingen heb ik wel even moeten wennen, maar ik heb nu het truukje een beetje door. Met een gestroomlijnd aerobatics toestel vlieg ik een heel ruim circuit en zorg ik dat ik al laag zit voor de final. Die final is dan lekker lang en omdat je niet veel hoogte meer hoeft kwijt te raken kun je mooi de snelheid eruit melken voordat je boven de baan komt. Dat heb ik met de Decathlon de eerste paar vluchten ook gedaan, maar dan duurt het met flaps uit een hele tijd voordat de kist de final heeft afgelegd en boven de baan hangt. Ook moet je dan half-gas aan sleepgas blijven geven. Dat is dus niet handig en zorgt er ook voor dat de kist langere tijd erg langzaam vliegt. Ook niet zo veilig.

Bij de Decathlon (en waarschijnlijk elk andere kist met een groot vleugeloppervlak en flaps) vlieg ik de downwind-leg tot net na het einde van het veld, zet het gas op laag-stationair, de flaps uit en stuur dan de kist de hoek om in een flink steile duik. hierbij mik ik in een hele korte final meteen op de rand van het veld. Door de flaps krijgt de kist nauwelijks extra snelheid bij het aanduiken. Op de rand van het veld rechttrekken en alle snelheid is bijna direct weg. Ziet er vrij agressief uit (en zeker niet zo vloeiend als bij de aerobatics toestellen), maar het werkt wel erg goed en gaat eigenlijk heel gecontroleerd. Het is ook erg leuk om te doen, dus als het rustig is wil ik dat in een vlucht wel een stuk of 5 keer herhalen .

De vliegaccu's zijn inderdaad wat minder geworden en per accu laad ik 750mA bij na een middagje vliegen. Dat is ongeveer 2x zo veel als bij de aerobatics kisten. Komt door meer vliegtijd en waarschijnlijk toch die flaps. Vliegaccu's worden binnenkort vervangen door nieuwe accu's met een hogere capaciteit. Waarschijnlijk 3200mA zodat ik in een weekeind VEEL vluchten kan maken en niet bang hoef te zijn voor lege accu's. Ook komen de accu's verder achter in de romp te liggen zodat het lood aan het staartwieltje weg kan.

Ik kwam ook nog een paar bouw foto's tegen die ik nog even wilde plaatsen.

nieuwe spandraden. Aluminium gaffels met snelsluiting zodat het plaatsen van de spandraden op het veld van een paar minuten naar een paar seconden is teruggebracht.
IMG_3689.JPG

IMG_3690.JPG

Voorruit ingelijmd met epoxy.
IMG_3692.JPG

En aangezien ik toch epoxy had staan meteen een paar strengen carbon gelegd ter versteviging van de koelopeningen in de motorkap. Ook het zelfgemaakte carbon 'spoilertje' onder in de kap gelijmd zodat er door de lucht-werveling over dat spoilertje de warme lucht makkelijker uit de kap gezogen wordt.
IMG_3693.JPG

Aansturing van de roeren.
IMG_3694.JPG

Ik gooi de standaard wiel-assen altijd zo ver mogelijk weg omdat ik die gare loslopende tonnetjes om de wielen mee te bevestigen niet wil hebben. We hebben allemaal wel eens een wiel van een modelvliegtuig af zien komen omdat er zo'n tonnetje losliep. Dat doen we dus anders. Ik heb allereerst een stukje aluminium buis afgezaagd om het te grote gat in het landingsgestel op te vullen.
IMG_3696.JPG

Dat aluminium een beetje opruwen en met epoxy inlijmen.
IMG_3697.JPG

Nou is het gat precies groot genoeg om een M6 inbusbout doorheen te halen. Die inbusbout wordt dus gebruikt als wiel-as met wat plaatjes en boutjes als afstandshouders en een nyloc borgmoer om het geheel op het landingsgestel te schroeven. Dat gaat nooit meer ongewenst los!
IMG_3698.JPG

De 125mm Kavan luchtbanden in plaats van de standaard massieve 110mm banden van Pilot-rc. De Pilot-rc wielen waren schitterend met aluminium naaf en bronzen bussen, maar ze waren echt te zwaar. Daarnaast veren de kavan luchtbanden veel beter. Goed ze zullen ook wat harder slijten, dus ik heb er een reserve-set voor lichten.
IMG_3699.JPG

Back