Pinion (helical o f slant)

Ik zoek pinion voor een 6mm motor shaft en mod 0.6 en 13 of 14 T ? Al veel gesurft maar onder de 15 T vindt ik niets ? Jullie wel ?

Hangt van materiaalsoort, de beoogde belasting, de tandmodule en jouw beschikbare apparatuur af... maar ik zou er maar van uit gaan, dat de resterende materiaalsterkte nu net de reden is waarom je niet vind wat je zoekt: vermoedelijk blijft er dan te weinig vlees over om de betrouwbaarheid te garanderen....

Roelof heeft daar een goed stukkie over gesplaatst: http://www.modelbouwforum.nl/posts/3534989/ (EDIT: Ik zie dat dat stukje door de forum verhuizing ernstig verminkt is, maar de belangrijkste info, over moduul, diameter en tand-definities, is nog wel leesbaar)

Om jouw situatie even uit te werken: 14T, mod 0,6 heeft een nominale diameter (dat is de diameter op de HALVE tandhoogte) diameter van (14 x 0,6=) 8,4 mm. de tanden zijn (2 x 0,6=) 1,2 mm hoog en dat houdt in, dat de diameter op de tandkuilen nog maar 7,2 mm is. Er blijft dus bij een gat van 5 mm voor de kern van het tandwiel een randje staan van (2,2/2=) 1,1 mm rondom. Da's al niet echt heel veel, want de tandhoogte is al 1,2 mm, en al die tandjes vormen "hefboompjes" die aan dat velletje staan te trekken... Boor je het gat uit naar 6 mm dan blijft daar 0,6 mm van over. da's maar een "velletje" en dat zou dan alle krachten moeten overbrengen....

Bij 13T is dat velletje na uitboren nog maar 0,3 mm dik.

Ik denk dat dat je vragen wel beantwoordt, of niet?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ja idd , dat is duidelijk . Bedankt . Ik zal het ofwel met een 15 T moeten doen of het main gear tandwiel vervangen met bijpassende pinion .

Tsja.... als je een probleem met je overbrengingsverhouding hebt, kun je natuurlijk ook op zoek gaan naar OF een motor met een 5 mm as, OF een motor met een lagere kV waarde....

Is wel duurder dan een pinion natuurlijk :D

Want ik denk dat een andere maingear toch heel lastig wordt: ik ken weinig heli's waarbij je keuze uit twee maingears hebt. Eigenlijk alleen de Raptor 30/50, waarbij je kunt kiezen uit 9:86 en 10:85.... Maar da's geen electro heli...

Groet, Bert

Back