pinion: koppel vs snelheid

Het gaat me hier om mijn 1/8 brushless omgebouwde buggy, maar ik zet het bij algemeen omdat het wss universeel is.
Ik moet de kegeltandwielen vervangen voor of achteraan (nog tee checken welke versleten zijn). Maar deze hebben het minder lang volgehouden dan bv in mijn nitro versie. Hoewel helemaal zelfde setup anders.
Het optrekken en remmen kan ik wat aanpassen in de setup van de esc, en zal ik wss ook nog wel doen. Nu zit er de kleinste pinion op op max koppel te hebben voor off road. Maar ik merk dat de motor en esc zeker meer aankunnen. Klopt de redenering dat bij een grotere pinion ook de kracht in de aandrijflijn zachter wordt? Wat gematigder zeg maar. Ik denk dat er niet veel in te boeten zal zijn qua koppel ( rij doorgaans maar op 2 of 3s terwijl tot 6s kan) en hogere top is dan mooi meegenomen, al zou dat de reden niet zijn.
2 of 3 tanden meer lijkt me al een deftig verschil?

Klopt de redenering dat bij een grotere pinion ook de kracht in de aandrijflijn zachter wordt?

Om daar wat zinnigs over te zeggen, moet je eerst een zuivere definitie geven van "het koppel".... Is dat het maximum koppel wat de motor KAN leveren, dan klopt jouw redenering.

Moet ik checken hoor, weet niet vanbuiten. Het is een regelaar met max van 150A, in combi gekocht met motor. Tandwiel was minste beschikbaar. Wat is dat, 20, 21? Wat het ook zij, het is om te weten wat het zou doen in verhouding.

Nou, wanneer je een groter tandwiel neemt, kan je altijd proberen. Per tandwiel is ongeveer 7% meer snelheid. Zelf heb ik op mijn mugen de volgende verhouding:
2200kv motor
17t pinion
46t diff gear.

En nog kan hij meer tanden hebben. Maar hij wordt zo redelijk warm en snel zat dus houd ik het lekker zo.

Wat voor set heb u en wat zijn de specs. Maak ander een foto van de elektronica met een foto van de tandwielen, geeft een klein idee hoe of wat.

Moet de auto er nog eens bij nemen voor foto's :)
15T checkte ik wel gisteren. Bij rijden op 3S wordt de motor nog regelaar nauwelijks warm. Ik heb dus nog wel genoeg over.
Batterij wel warmer, maar lijkt me normaal.

2220kv is de motor zag ik op een andere foto. Deze kv rate heb ik in short course nooit gezien.

Je hebt inderdaad zat koppel over, mijn mugen heeft een 2200 kv motor, dus 17 tanden moet geen probleem zijn voor de motor. Gewoon met stapjes, pak je nu wat meer tanden en gwn de temperatuur even bij houden.

Als het na een accuutje knetterheet is, wat tandjes eraf, maar ik verwacht wel dat er meer op kan. Die van mij is na 40 minuten rond de volgas bij een omgevingstemperatuur van 20 graden celcius nog bijna niet warm, dat is een perfecte matchup.

Met mijn gearing van 17/46 een snelheid van rond 70 km/u, hard zat. Ik denk dat het voor jou allemaal hetzelfde is.

Dus gewoon uitproberen!

ah ja juist, de motor is wel te zien in bouwverslag van mijn brushless Protech enigma...
Is toch geen short course, of waarom vermeld je dat?
Nu, punt is, ik hoef niet per sé hogere snelheid, wil vooral de belasting op de tandwielen wat minder maken. Maar dus: win win?

Minder tanden is meer koppel, dus optrekken gaat harder. Meer tanden meer snelheid, dus meer tanden is wel win win. Toch niet te gek maken en niet te grote stap nemen.

Back