Twee weken geleden op de beurs in Dortmund zag ik dit leuke kleine Pipertje staan.
Ik was met mijn vriendin maar dit was liefde op het eerste gezicht (mag wel van haar zolang het geen andere vrouw is :grin: )
Ik ben meer een bouwer als een vlieger en hou van balsa bouwdozen, en minder van al die RTF piepschuimen kistjes (al weet ik goed dat ze prima vliegen en veel sterker zijn).
Dit is gelukkig een 100% balsa kistje, maar wel ARF, dus weinig bouwplezier.
Toch kon ik hem voor de prijs van 49 euro niet laten liggen.
[/IMG]
Even wat gegevens:
Volgens Wattage (en importeur Krick).
Spanwijdte 118 cm (dus schaal ongeveer 1:9)
Lengte 71 cm.
Vleugel oppervlak 21 dm2
Vliegklaar 635 gram (dus 30gr/dm2) een echte parkflyer dus.
Volgens de beschrijving moet er een 400 brushed motor met 8 cellen Nicad 600 Mah in.
Geen rolroeren (ik ben ook nog een beginner)
Ik heb nog de nodige (gebruikte delen liggen en ben het volgende van plan:
De Brushed 400 vervangen door een 1450Kv brushless 2208/14 (meer power en van 100 gram naar 50 gram inclusief prop en mounts).
De Nicad vervangen door Lipo3S1800Mah (dus 3 maal zo lange vliegtijd met hetzelfde gewicht).
Hier is de setup:
[/IMG]
De regelaar is met 20 amp en 20 gram wat aan de zware kant, maar ik kon niet direct iets beter vinden voor weinig geld (de rest van de setup had ik al, gebruikt in voorraad).
Doel is dus onder de 600 gram blijven met een lange vliegtijd.
Moet lukken met een setup van 110 gram en accu van 175 gram.
Eerste klusje is de 2 vleugelhelften aan elkaar plakken.
De vleugelhelften zijn helemaal klaar en netjes in de folie.
Je moet de 2 binnenste balsa spanten gewoon met 5 min epoxy aan elkaar lijmen.
Als "mal" is er een stukje harthout met een hoek van 7 graden, zodat je de juiste V-stelling krijgt (dus 3,75 graden per kant)
Ik zag 2 problemen:
1) de verbinding leek mij niet erg sterk.
2) het houtje had behoorlijk wat speling, de V-stelling kon verschuiven van 3 tot 4,5 graden per kant! (de juiste maat staat niet in de beschrijving)
Besloten om 2 extra 4 mm koolstof buisjes door het 1e en 2e spant te lijmen als versterking.
En tevens de V-stelling op 4,25 graden per kant te houden.
[/IMG]
Folie verwijderd van het spant (epoxy hecht niet op de folie)
Uiteindelijk moest ik helaas sleufgaten maken in het 1e vleugelspant voor de koolstof buisjes, reden:
De houten ligger gaat recht in de vleugel, de koolstof buisjes onder een hoek van 4,25 graden.
Recht erop schuiven gaat dus niet omdat ze een andere hoek maken
Toch denk ik dat het iets steviger geworden is (met een paar gram extra gewicht)
De vleugel gepast op de romp, en de vleugel struts (show items van balsa) gepast, Ik had goed gegokt!
De beugeltjes van de struts paste met een milimeter verbuigen.
De Vstelling moet dus geen 7,5 graden zijn maar minstens 8 graden anders passen de struts niet goed. (was dus puur geluk dat het paste en ik niet de 7,5 graden van de mal heb aangehouden)
Verder nog wat stekkertjes gesoldeerd aan de regelaar en motor en de eerste avond zat erop.
Ik denk dat het toch wel 15 uur werk is en geen "enkele uren" (natuurlijk ook omdat ik een andere setup gebruik).
Dit was het werk van woensdag, morgen het verslag en foto's van donderdag.
Groeten Willem
Ik was met mijn vriendin maar dit was liefde op het eerste gezicht (mag wel van haar zolang het geen andere vrouw is :grin: )
Ik ben meer een bouwer als een vlieger en hou van balsa bouwdozen, en minder van al die RTF piepschuimen kistjes (al weet ik goed dat ze prima vliegen en veel sterker zijn).
Dit is gelukkig een 100% balsa kistje, maar wel ARF, dus weinig bouwplezier.
Toch kon ik hem voor de prijs van 49 euro niet laten liggen.

Even wat gegevens:
Volgens Wattage (en importeur Krick).
Spanwijdte 118 cm (dus schaal ongeveer 1:9)
Lengte 71 cm.
Vleugel oppervlak 21 dm2
Vliegklaar 635 gram (dus 30gr/dm2) een echte parkflyer dus.
Volgens de beschrijving moet er een 400 brushed motor met 8 cellen Nicad 600 Mah in.
Geen rolroeren (ik ben ook nog een beginner)
Ik heb nog de nodige (gebruikte delen liggen en ben het volgende van plan:
De Brushed 400 vervangen door een 1450Kv brushless 2208/14 (meer power en van 100 gram naar 50 gram inclusief prop en mounts).
De Nicad vervangen door Lipo3S1800Mah (dus 3 maal zo lange vliegtijd met hetzelfde gewicht).
Hier is de setup:

De regelaar is met 20 amp en 20 gram wat aan de zware kant, maar ik kon niet direct iets beter vinden voor weinig geld (de rest van de setup had ik al, gebruikt in voorraad).
Doel is dus onder de 600 gram blijven met een lange vliegtijd.
Moet lukken met een setup van 110 gram en accu van 175 gram.
Eerste klusje is de 2 vleugelhelften aan elkaar plakken.
De vleugelhelften zijn helemaal klaar en netjes in de folie.
Je moet de 2 binnenste balsa spanten gewoon met 5 min epoxy aan elkaar lijmen.
Als "mal" is er een stukje harthout met een hoek van 7 graden, zodat je de juiste V-stelling krijgt (dus 3,75 graden per kant)
Ik zag 2 problemen:
1) de verbinding leek mij niet erg sterk.
2) het houtje had behoorlijk wat speling, de V-stelling kon verschuiven van 3 tot 4,5 graden per kant! (de juiste maat staat niet in de beschrijving)
Besloten om 2 extra 4 mm koolstof buisjes door het 1e en 2e spant te lijmen als versterking.
En tevens de V-stelling op 4,25 graden per kant te houden.

Folie verwijderd van het spant (epoxy hecht niet op de folie)
Uiteindelijk moest ik helaas sleufgaten maken in het 1e vleugelspant voor de koolstof buisjes, reden:
De houten ligger gaat recht in de vleugel, de koolstof buisjes onder een hoek van 4,25 graden.
Recht erop schuiven gaat dus niet omdat ze een andere hoek maken
Toch denk ik dat het iets steviger geworden is (met een paar gram extra gewicht)
De vleugel gepast op de romp, en de vleugel struts (show items van balsa) gepast, Ik had goed gegokt!
De beugeltjes van de struts paste met een milimeter verbuigen.
De Vstelling moet dus geen 7,5 graden zijn maar minstens 8 graden anders passen de struts niet goed. (was dus puur geluk dat het paste en ik niet de 7,5 graden van de mal heb aangehouden)
Verder nog wat stekkertjes gesoldeerd aan de regelaar en motor en de eerste avond zat erop.
Ik denk dat het toch wel 15 uur werk is en geen "enkele uren" (natuurlijk ook omdat ik een andere setup gebruik).
Dit was het werk van woensdag, morgen het verslag en foto's van donderdag.
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: