Piper Cub 400EP Wattage / Krick

Twee weken geleden op de beurs in Dortmund zag ik dit leuke kleine Pipertje staan.
Ik was met mijn vriendin maar dit was liefde op het eerste gezicht (mag wel van haar zolang het geen andere vrouw is :grin: )
Ik ben meer een bouwer als een vlieger en hou van balsa bouwdozen, en minder van al die RTF piepschuimen kistjes (al weet ik goed dat ze prima vliegen en veel sterker zijn).
Dit is gelukkig een 100% balsa kistje, maar wel ARF, dus weinig bouwplezier.
Toch kon ik hem voor de prijs van 49 euro niet laten liggen.

111534a033084e7166.jpg
[/IMG]

Even wat gegevens:
Volgens Wattage (en importeur Krick).
Spanwijdte 118 cm (dus schaal ongeveer 1:9)
Lengte 71 cm.
Vleugel oppervlak 21 dm2
Vliegklaar 635 gram (dus 30gr/dm2) een echte parkflyer dus.
Volgens de beschrijving moet er een 400 brushed motor met 8 cellen Nicad 600 Mah in.
Geen rolroeren (ik ben ook nog een beginner)
Ik heb nog de nodige (gebruikte delen liggen en ben het volgende van plan:
De Brushed 400 vervangen door een 1450Kv brushless 2208/14 (meer power en van 100 gram naar 50 gram inclusief prop en mounts).
De Nicad vervangen door Lipo3S1800Mah (dus 3 maal zo lange vliegtijd met hetzelfde gewicht).
Hier is de setup:

111534a03308646238.jpg
[/IMG]

De regelaar is met 20 amp en 20 gram wat aan de zware kant, maar ik kon niet direct iets beter vinden voor weinig geld (de rest van de setup had ik al, gebruikt in voorraad).
Doel is dus onder de 600 gram blijven met een lange vliegtijd.
Moet lukken met een setup van 110 gram en accu van 175 gram.

Eerste klusje is de 2 vleugelhelften aan elkaar plakken.
De vleugelhelften zijn helemaal klaar en netjes in de folie.
Je moet de 2 binnenste balsa spanten gewoon met 5 min epoxy aan elkaar lijmen.
Als "mal" is er een stukje harthout met een hoek van 7 graden, zodat je de juiste V-stelling krijgt (dus 3,75 graden per kant)
Ik zag 2 problemen:
1) de verbinding leek mij niet erg sterk.
2) het houtje had behoorlijk wat speling, de V-stelling kon verschuiven van 3 tot 4,5 graden per kant! (de juiste maat staat niet in de beschrijving)
Besloten om 2 extra 4 mm koolstof buisjes door het 1e en 2e spant te lijmen als versterking.
En tevens de V-stelling op 4,25 graden per kant te houden.

111534a033085cb073.jpg
[/IMG]

Folie verwijderd van het spant (epoxy hecht niet op de folie)
Uiteindelijk moest ik helaas sleufgaten maken in het 1e vleugelspant voor de koolstof buisjes, reden:
De houten ligger gaat recht in de vleugel, de koolstof buisjes onder een hoek van 4,25 graden.
Recht erop schuiven gaat dus niet omdat ze een andere hoek maken
Toch denk ik dat het iets steviger geworden is (met een paar gram extra gewicht)
De vleugel gepast op de romp, en de vleugel struts (show items van balsa) gepast, Ik had goed gegokt!
De beugeltjes van de struts paste met een milimeter verbuigen.
De Vstelling moet dus geen 7,5 graden zijn maar minstens 8 graden anders passen de struts niet goed. (was dus puur geluk dat het paste en ik niet de 7,5 graden van de mal heb aangehouden)
Verder nog wat stekkertjes gesoldeerd aan de regelaar en motor en de eerste avond zat erop.
Ik denk dat het toch wel 15 uur werk is en geen "enkele uren" (natuurlijk ook omdat ik een andere setup gebruik).
Dit was het werk van woensdag, morgen het verslag en foto's van donderdag.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk zo'n Piper meeting!
Ik heb een voorliefde voor voororlogse kisten.
En omdat ik nog weinig vliegervaring heb vooral voororlogse leskisten!
Ik heb nu 3 Pipers:

1) Deze electro Piper 1/9 schaal
2) Guillows Piper 1/18 schaal (nog in doos, rubbermodel waar ik een indoor electro van rond de 75 gram van wil maken).
Heb geen idee wat de romp gaat wegen, balsa met rijstpapier + spanlak.
3) Sig piper met 6,5 cc Webra, schaal 1/6, gebruikt gekocht samen met mijn EZ*, kon hem niet laten staan voor die prijs.

De 1/6 Piper wil ik bewaren tot volgend jaar, als ik beter kan vliegen (en mijn brevet heb.
De 1/9 Piper wil ik gebruiken om te oefenen met weinig wind.
De 1/18 Piper wordt voor indoor (of 100% windstil)

Weet dus niet of ik kan vliegen, maar kan in ieder geval komen kijken!

Groeten Willem
 
Mijn eerste bericht ging over het werk van gisteren, en liep dus eigenlijk een dag achter.
Intussen wat meer werk gedaan.
De motorsteunen waren voor een gloeiplugmotor waar zware stalen steunen bijzaten voor een 400 brushed E-motor.
De side en downthrust zitten er wel al in.
De brusless motor is veel lichter en veel korter.
De hardhouten steunen dus half afgezaagd en een 1,5mm triplex motormount gemaakt.
Hier zi de motor met M2,5 mm boutjes op vast.
Eerst gepast onder de motorkap (vastgezet met spelden), zit in feite 2 mm te ver naar achteren, dus ik kan makkelijk nog een ringetje monteren voor meer of minder side/down thrust
Schotje vastgelijmt met 5 min epoxy en met witte houtlijm een paar platjes 3 mm balsa gelijmt als versteviging.
Weegt veel minder als de bevestiging voor de 400!

111534a03524c37af1.jpg
[/IMG]

Vervolgens de stabiliser gelijmt, bleek dat het rompje er wel netjes uitzag maar toch een soort kurketrekker was!
Alles is balsa dus met een scherp mes de sleuf wat ruimer gemaakt en gelijmt met 30 minuten epoxy (had ik alle tijd om deze netjes te plakken)
Ook het kielvlak is wat krom, ik heb wel balsa maar niet de juiste kleur folie, dus nieuw maken is geen optie.
Maar zien hoe hij vliegt met een krom kielvlak (roer komt wel recht).

Ook het hoogteroer en richtingsroer gemonteerd, scharnieren zijn kunststof plaatjes die met CA lijm in het balsa gelijmt worden.
De (veel te grote) sleuven zitten er al in.
Geen problemen met het hoogteroer, maar het richtingsroer wijkt af van de bouwbeschrijving.
In de bouwbeschrijving zit het staartwiel vast aan het richtingsroer wat met 2 scharniertjes vastzit aan het kielvlak, niet erg sterk.
Aan het staartwiel zit echter een sterk 3e scharnier (soort platic buisje) wat in de romp moet komen.
Hervoor zitten nig geen uitsparingen.
Omdat dit wel veel sterker is dit 3e scharnier wel gemonteerd, wat extra sleuven gemaakt en dit scharnier met 5 min epoxy in de romp gelijmd.

111534a03524c7e3d2.jpg
[/IMG]

Hier het extra scharnier.
Ook zie je een leuke truc, de stuurstangen zijn 1,5 mm zwart staal.
Op de Piper zit een zwarte striping op dezelfde hoogte.
Nu vallen de stuurstangen niet op!

Tot slot even de setup gemonteerd.
De accu op de plaats van de beschrijving gemonteerd, pal onder de vleugel rechts in de romp.

111534a03524cbdb63.jpg
[/IMG]

Hier was ik al bang voor.
Zwaartepunt lijkt helemaal nergens op!
Ligt hoger als noodzakelijk (accu's niet plat op de bodem).
Zwaartepunt ligt rechts van het midden.
Zwaartepunt ligt veel te ver naar achteren. (door de lichtere motor of deugde het ontwerp niet?)
Ik had al gezien dat de accu ook plat voor in de romp past.
Tussen vloertje gemaakt van 1,5 mm balsa waar de ESC boven in de romp, onder het "dashboard"met velcro vastligt.
Hieronder komt dan de accu, nu nog iets maken dat ik de accu makkelijk kan wisselen (ik heb 4 gebruikte 3Slipo's van circa 1800Mah die samen als 6S2P in een heli gezeten hebben maar nu per stuk goed in de Piper passen.
Dat wordt een klusje voor morgen (mijn verjaardag :new-bday:)
Nu eerst maar gaan :sleepy:

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zwaartepunt ligt veel te ver naar achteren. (door de lichtere motor of deugde het ontwerp niet?)

Dat is ook normaal als je zon lichte motor plaatst .


En vergeet niet de imbuss schroevjes in de tonnetjes op de servo's met loctite vast te zetten .

Ze gaan anders nog wel eens los en dat zou zonde zijn .;)

Mvg Johan

Ps : :new-bday:
 
Vandaag vrij en niet echt weer om buiten te spelen, dus de Piper maar afbouwen.
(is de keukentafel ook leeg als de visite komt)

Als eerste de servo's goed ingebouwd en roeruitslagen aangepast.
De 9 grams servo's pasten niet in de gaten (had ik al eerder groter geneden) en ook de stuurstangen zaten veel te laag en zaten dus onder spanning.
Vervo's gelijmd met hotglue, is moeilijk om daar netjes mee te werken.
Stuurstangen losgesneden en opnieuw met 5 min epoxy vastgezet.
Dat is toch lastig werken als de folie er al opzit!
Je bent bang dat je uitschiet!
Na de maiden als ik zeker weet dat de stangen goed zitten zal ik ze borgen met loctite.

111534a03f0af5ae6e.jpg
[/IMG]

Verder de motorkap en voorruit gemonteerd.
Voor het eerst gewerkt met "ruderer" , fantastische lijm voor kunststof en 100% transparant (eerst getest op afvalstukje)
Dit krijgt een vaste plaats naast de Epoxy (ik heb een hekel aan CA lijm).
Dit is zeker aan te raden boven PolyZap als je een kiertje hebt. :teacher:

111534a03f2d80fda3.jpg
[/IMG]

Ik had alleen de ruit gefixeerd tijdens het lijmen met een stukje oude schilderstape, deze liet lijm achter op de tranparante folie van de zijruiten.:bad-words:

111534a03f2d8c09ee.jpg
[/IMG]

Nu verder werken aan de batterij box.
Deze wordt natuurlijk ook van Balsa en niet van Depron!
Al wat gemeten, ik heb ruimte genoeg dus de box wordt 20 mm te lang.
Speling vul ik wel op met stukjes depron (of toch maar balsa om het klassiek te houden?).
Dit heeft 2 voordelen:
1) Depron is een goede "airbag" bij een harde landing.
2) door een andere dikte depron voor als achter te gebruiken kan ik de accu verschuiven.

Aan het werk maar!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:help:

Ik heb net de motor getest.
Volgens de leverancier is deze prop geschikt van 7x3,5 tot 7x6 propjes.
Eerst een 7x5 EMP prop op de propsaver.
O-ring 3x20 mm krijg ik er niet op, dus dacht gebruik maar 2x20 mm
Maar bij halfgas vloog de prop al door de lucht :confused:
2e test met de 7x6 prop.
Bij half gas ging hij al richting de 10amp (120 watt!) en wilde de keukentafel laten vliegen.
Totdat de prop weer losschoot en zelfs het triplex motorplaatje loskwam van de romp, gelukkig geen schade (behalve een beetje mijn ego ;).
Dit motortje is toch een stuk krachtiger als ik dacht!
Motorschot schoongeschuurd, was gebroken op de lijmnaad (epoxy??)
Nu gelijmd met extra veel 30 min epoxy, wat meer aangemaakt zodat de mengverhouding beter is.
Ook maar wat extra downthrust gegeven en een extra stukje balsa gelijmd.

Wat zal ik nu doen?
Moet ik een zwaarder rubber (3x25 mm??) op de propsaver doen of de prop vast monteren? (er zat een vaste prop houder bij de motor)

Verder ook gelijmd aan de accubox.
Is gemaakt van 3 mm balsa, behalve bovenstukje, dat is triplex (anders paste het doosje niet)
111534a0419a25bb18.jpg
[/IMG]


Moeten nog een paar gaten in en een stukje klittenband om de accu vast te zetten.
En natuurlijk 3 stukjes 6 mm depron om de 20 mm speling bijna helemaal op te vullen.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een gewone propellermeenemer voldoet in deze situaties het beste. Er is ook veel minder kans op trillingen. Wel is bij een harde landing er meer risico op een krom motorasje. Probeer er daarom voor te zorgen dat bij de landing de propeller horizontaal staat.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal dan ook maar de gewone propeller meenemer gaan gebruiken.
Dit betekent wel dat ik het beste met het landingsgestel kan vliegen?

Bedankt voor de foto, ik zie dat de motordomp ook behoorlijk groot moet zijn.
Deze Brusless motortjes zijn behoorlijk wat vinniger als de oude 400 motertjes!
In de manual staat "altijd starten uit de hand met volgas en eerst 10 meter horizontaal vliegen voor je gaat klimmen"
Ik denk dat ik met deze motor met halfgas moet starten of bij volgas direct kan gaan klimmen.

Intussen dus de motormount met 2 lagen 30 min epoxy opnieuw gelijmd.
En 2 extra balsa latjes.
Dit moet een hele nacht uitharden voor ik de motor weer kan starten.

En maar verder met de batterijbox.
Die is intussen klaar.

111534a0419a30870f.jpg
[/IMG]

Weegt 10 gram (zonder accu natuurlijk)
Accu zit muurvast, voor licht klemmend in de box, achter met klitteband.
Voor 6 mm depron vulling, en achter 12 mm depron vulling.
Depron kan ik verwijderen terwijl de box in het vliegtuig zit.
De box zet ik vast met een paar druppels witte houtlijm, is dus wel verwijderbaar met een hobbymes.

De accu zit nu op zijn vaste plaats.
Het zwaartepunt is gelijk prima!

111534a0438d16d2fa.jpg
[/IMG]

Het witte gat in het hout boven de ontvanger moet nog open.
Volgens de bouwbeschrijving komen hier 2 gaten voor de afvoer van warme lucht.
Voordat de visite komt kan ik hem wel afbouwen maar de motortest moet morgen, als de epoxy 100% uitgehard is.
Het is toch nog geen vliegweer......

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De motordomping van mijn Piper is behoorlijk groot. In het verleden heeft dit toestel gevlogen met een vertraagde Speed 400. Deze is vervangen door een borstelloze binnenloper. Deze had zoveel meer vermogen dat een behoorlijke domping nodig was om te voorkomen dat het toestel enorm wilde stijgen. Het verkleinen van de instelhoek van de vleugel is hiervoor een veel beter oplossing. Helaas is zo'n correctie door de constructie wat lastig door te voeren.

Het landingsgestel beschermd de propeller en motoras bij wat ongelukkige landingen. Nadeel is dat in hoog gras het landingsgestel nogal haakt.
 
Precies dat zal ook met dit toestelletje zo zijn.
De ingestelde motordomp was voor een 400 op 8 cellen Nicad of Nimh
dus max 8 amp met 9,6 volt
Nu zit er een borstelloos op die meer als 10 amp trekt op 11,1 volt.
Denk dat ik voorlopig de 6x4 prop monteer (eerst testen).

Kistje even in elkaar gezet:

111534a0419a3a4718.jpg
[/IMG]

De vleugel zit voor vast met 2 beuken pennen en achter met 2 stalen M3 bouten, mischien vervangen door Nylon bouten?
Gewicht is 575 gram, dus 10% lichter als de bouwbeschrijving!
10% minder gewicht, 50% extra vermogen, 200% extra vliegduur, dit kistje moet wel gaan vliegen!

Morgen dus de motor nogmaals testen met vaste propmount.
De regelaar krijg ik niet in de programmeer mode.
(gebruiksaanwijzing zegt zender op volgas, spanning op ESC zetten, dan kom je in de programmeer mode, maar dat gebeurt niet, ook niet als ik de motor trim max omhoog doe voor ik de ESC aanzet).
De fabrieksinstelling van de ESC lijkt te werken, en 20 amp is toch minder oversized als ik gedacht had.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik een 8 x 4 Graupner Slimprop of een APC 8 x 4 elektroprop. Start op half vermogen, vlieg met nog minder. Volgas gaat recht omhoog. Zou de prop niet te klein kiezen. Dan heb je alleen veel wind en weinig trekkracht. Een wat grotere prop op een laag toerental vliegt veel beter bij een langzaam vliegend toestel, dat de Piper feitelijk is.

Wees voorzichtig met al dat vermogen. Je Piper is licht gebouwd. Als je niet uitkijkt trekt de motor alles uit elkaar.

Zag op de foto's dat de servo's alleen met kit vastzitten. Zou hier een schroefje bij zetten.
 
Servo`s met lijm vastzetten???
Misschien loop ik achter maar dit heb ik nog noooit gezien.
M.i bloedlink, wat is het voor moeite om er een schroefje in te draaien?
Is geen kritiek hoor, maar alleen een tip.
 
In mijn Depron kistjes zitten de servo's vast met epoxy.
(wel eerst omwikkeld met plastic isolatietape)
Dit werkt prima maar de belasting is natuurlijk minder.

Deze 9 grams servo's komen uit een gesloopte Protech Chesna (niet door mij gesloopt ;)), deze Chesna was ook 600 gram vliegklaar.
Zaten nog onder de hotglue van Protech.
Ik heb ze nu weer vastgezet met hotglue, gaten in de triplex servo plaat klopten niet goed, net waar het boutje moet komen zit een sleufje.
(en kan er niet onder komen voor een moertje)
Ze zitten nu vast met een dikke laag hotglue, dit is flexibel en dempt wat trillingen.
Zoals je ziet gebruik ik de maximale lengte controlhorn (afkomstig van een 3,7 gram servo, dit geeft minimale trek/duwkrachten op de servo.
Ik had nog control arms van een 5 grams towerpro servo, maar die hadden een veel dikkere as.
Standaard in de Protech Chesna waren de controlhorns de halve lengte.
Ik vind het wel vreemd dat Protech zulke dunne servo assen heeft voor de 9 grams servo's.

Maar zal ze toch nog extra borgen (ik sta altijd open voor advies).

Groeten Willem
 
Ja Willem, het is natuurlijk een goedbedoeld advies. Het zou zo zonde zijn als je zo`n mooie Piper (waar ik een groot liefhebber van ben) tegen de grond kwakt.
Ik begrijp dat je in een depron kist niet veel andere mogelijkheden hebt, maar in de Piper zitten de servo`s al op een houten plaatje gemonteerd.
Voor de rest is het een hartstikke leuk kistje, ik heb er ook in Dortmund naar staan kijken, maar omdat ik nog zoveel projectjes heb lopen heb ik hem niet meegenomen, en eigenlijk heb ik daar wel spijt van ;-)
Succes met de bouw!
 
hoi,

nu heb ik even een vraagje he,
ik heb op de beurs in duitsland een ongeveer hetzelfde motortje gekocht voor op mijn kyosho spree sport.

ik heb er een 2s lipo op en een prop van 10x4
de motor maakt nu 5700 toeren.
volgens iemand bij mij op de club is dit 3000 te weinig.
hij adviseerde mij een kleinere prop te nemen, maar volgens de beschrijving van de motor was dit de optimale prop.

wat meot ik nu doen?
 
Hallo Jesse

Motor en propkeuze is erg belangrijk.
Mijn motortje is een 36 grams 1450 KV type aanbevolen prop 7x3,5 tot 7x6 GWS
http://www.himodel.com/electric/145...less_Motors_W_Prop_adapter_Type_A2208_14.html
Wat is jouw motor precies?
Ik heb nog geen toerenteller maar bij 2S zou die dus 7,2 x 1450 = 10.440 toeren onbelast draaien.
Belast is dat minder, maar onder de 7.500 toeren is het echt te weinig en heeft de motor een slecht rendement (en wordt te warm).

Mijn motortje levert met en goede prop 600 gram stuwdruk op 3S
Op 2S zou hij dus maar 400 gram leveren
Jouw Kyosho Spree weegt 1200 gram en dan is dit motortje echt te licht op 2S, op 3S zou het kunnen maar kun je weinig aerobatics doen.
Sommige mensen praten over watt/kg bij de motorkeuze maar ik kijk liever naar stuwkracht.

Ik heb de volgende propjes (statisch) getest op mijn motortje, op een volle 3S dus circa 11,5 volt.
Prop Merk vermogen Stuwdruk
7x3,5 GWS 92 watt 400 gr
7x4 EMP 158 watt 490 gr
7x5 EMP 176 watt 495 gr
7x6 EMP 176 watt 505 gr
8x4 towerpro 170 watt 565 gr
8x4 GWS 133 watt 610 gr

Ik denk dat ik kies voor de 8x4 GWS, al zou de 7x3,5 GWS een veilige keus voor de maiden zijn.

Zoals je ziet zit er aardig wat verscchil tussen de propjes, de laatste 2 hebben de zelfde diameter en spoed maar de (lelijke) oranje GWS presteerd het beste met een gemiddeld stroomverbruik.
Een te grote prop gebruikt dus meer stroom maar levert minder stuwdruk.
Natuurlijk is dit statisch, in de lucht zal het iets anders zijn.

Dit Pipertje weegt (zonder wingstruts) 560 gram en kan dus met de 8x4 prop hooveren!
Dit motortje van 36 gram presteert echt veel beter als de brushed 400 (ongeveer 75 gram) waarvoor dit kistje ontworpen is.
Het is eigenlijk tegen mijn principe, dit is echt overpowered voor een schaalkistje.
Ik zal weinig het volle vermogen kunnen gebruiken.
Starten moet inderdaad kunnen met half gas.
Het is goed dat er een 20 amp regelaar in zit, al zal met de 8x4 GWS prop ik niet boven de 12 amp komen.
Gemiddeld reken ik op 5 amp wat met de 1800 Mah accu op bijna 22 minuten komt.
Zeg 15 minuten met een ruime veiligheidsmarge (lipo's kun je beter niet teveel leeg trekken).
Ik heb 4 van deze lipo's (gebruikt gekocht op dit forum) dus kan in feite de hele dag door nonstop vliegen asl ik dat zou willen.

Maar eerst wachten op heel mooi weer met windkracht 0,0 voor de maiden.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Back
Top