Piper J-3 Cub / 3dlabprint

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Super Mario Airline, 21 okt 2022.

  1. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    coen_l vindt dit leuk.
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Leuk toestel! Ben benieuwd hoe hij vliegt. Veel succes
     
  3. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Het was mooi weer vandaag. Dus met de cub naar buiten.
    Ik wou van op de grond starten. Het wieletje achteraan dacht er anders over.
    2de optie gooien. Dat ging net goed. Helaas had het roer of de rolroeren amper effect.
    Daardoor draaide het vliegtuig een mooi rondje naar rechts.
    De "landing" was niet zoals gewenst in het lange gras voor mij het kwam neer in het stoppelveld (waar de mais stond). Resultaat, een scheurte in de zijkant van de romp, het hoogteroer in 2 stukken en 1 rolroer in 2 stukken.
    De schade is makkelijk te herstellen.
    Ik vraag mij alleen af waarom de rolroeren en het richtingroer geen effect hadden. De uitslagen waren ingesteld zoals in de handleiding. Op de grond werkte alles zoals het hoort.

     
  4. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    volgens wat ik merk is dat hij staartlastig is, dat verklaart het vlieggedrag
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat is je vliegervaring tot nog toe?
    Hoe zwaar is het model?
    Mijn J-3 is vrijwel even groot en weegt ongeveer 250 gram.
    Dat vliegt probleemloos op alleen richtingsroer.
    Heeft iets meer V_-stelling, dat wel.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Als je het verschil tussen rechts en links niet weet, verklaart dat een hoop;)
     
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Heb hem ook op de lijst voor de winter staan, dus ik ben ook benieuwd wat hier is gebeurd.
    Op het eerste gezicht zit er net te weinig snelheid in zo op het oog. Zeker als je het vliegfilmpje van 3Dlabs bekijkt!
     
  8. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Ik zal bij de volgende vlucht de batterij iets meer naar voor leggen.

    het weegt 550gr vliegklaar. Dat is in de buurt van het vooropgestelde gewicht.

    dat is inderdaad al ruim 40 jaar een probleem. Ik geef de schuld aan de onderwijzeres uit het eerste leerjaar. Die maakte iedereen wijs dat je je balpen in de rechterhand neemt. (ik dus in de andere rechterhand)

    Er zijn al een paar mogelijkheden uitgekomen. Ik had de servo's met dubbelzijdige tape vastgemaakt. Misschien was die niet sterk genoeg. Die heb ik nu allemaal gelijmd.

    Binnenkort 2de poging.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In dat geval had je te weinig snelheid. Maar laten we wel wezen, je hebt een J3 gebouwd en geen F-35...
    Dus die 500 + gram is hier de (mede)boosdoener. Helpt in elk geval niet in geval om tot een bij een J3 passend vliegbeeld te komen.

    Ik lees niets over je voorafgaande vliegervaring, die kan zo'n kistje -in de configuratie zoals je die nu hebt- inderdaad (letterlijk) maken of breken...:confused:
    Om maar eens wat te vragen, hoe combineer jij bijvoorbeeld het sturen met rudder en ailerons?

    Hier een voorbeeld van hoe het niet moet (kist is veel te snel, vliegbeeld van een Spitfire en dan nog overtrekken, gevolgd door tegen aileron in de spin - wat een spin alleen maar sterker maakt)
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
  10. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Ik vlieg ongeveer 6 jaar met allerlei flite test zelfbouw schuim vliegertjes en een magnum relaoded. Sinds vorige winter vlieg ik op de club met een ep acro wot en een calmato. Afgelopen jaar bouwde ik een svenson channy.
    Dat ik niet de beste piloot ben dat is een feit. Maar ik weet goed genoeg als het vliegtuig naar links draait (zoals in het filmpje) en ik doe beide hendels (zelfs tot ze niet verder konden) op de zender naar recht dan zou ik toch enige reactie verwachten van het vliegtuig. Dat was er dus niet.

    In elk geval de kapotte onderdelen zijn opnieuw geprint. Het vliegtuig staat klaar voor een volgende poging.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    De volgende poging is er nog niet van gekomen...
    De electronica heb ik ondertussen al in een ander (balsa) vliegtuig gebruitk.
    Maar ooit print ik hem nog wel eens...
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik keek toch nog eens naar de video, dan vallen meteen een paar dingen op:
    De kist oogt zwaar, hij gaat er vandoor als de brandweer, net als die grote J3 uit de andere video.
    En die werd gewoon door onkunde de grond in gestuurd.

    Eigenlijk heb je hem (nog) niet goed genoeg onder controle, je ziet dat aan het oversturen.
    Bovendien, kist omhoog gooien is een grote fout. Het gaat ook maar ter nauwernood goed.
    Ik zie je model een aantal keer bijna overtrekken -zeker vlak voor de 'landing'-, op zo'n moment kan er nauwelijks meer gestuurd worden.
    Kan een oorzaak zijn van niet reageren.Het enig dat dan helpt is vol gas en een beetje bijprikken, maar dat gaat lastig worden op 1,5 meter boven de grond....

    Verder vraag ik mij af, waarom je -tot twee keer toe!- ACHTER een boom om vliegt.
    Dat, gecombineerd met -op wat afstand- heel laag vliegen, kan de verbinding laten wegvallen. Ook een mogelijke oorzaak.

    Nooit en te nimmer om je heen vliegen, de enige uitzondering daarop is tijdens een pylonrace.
    Bij welke club hebben ze je dit zo geleerd? En heb je daarmee toch een brevet gekregen?
    Het is zo zonde van een nieuw model en het is totaal onnodig.
    Gewoon je instructeur het ding laten invliegen en er dan geleidelijk -onder begeleiding- zelf aan wennen.
     
  13. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Ik heb ook nog wel naar het filmpje gekeken en ondertussen begrijp ik ook beter wat er allemaal foutging.
    Als ik gas gaf ging het vliegtuigje naar links. Hoe meer gas hoe meer naar links. Verder had naar rechts rollen of sturen geen effect.

    daar geef ik u volledig gelijk in. Dit was dan ook de eerste vlucht. Verder heb ik wel al gevlogen maar dan met vliegtuigen die gewoon in orde waren. Een eerste vlucht met een vlieguig dat niet doet wat je verwacht daar heb ik geen ervaring mee.

    en hoe meer gas hoe meer naar links...

    Het was nooit de bedoeling om in een ronje rond mij achter de boom te vliegen.
    De wind kwam van recht voor mij. Het plan was om tegen de wind wat hoogte te winnen, het vliegtuig uit te trimmen en wat circuitjes te vliegen.
    Maar zoals al eerder gezegd, ik gaf gas en het vliegtuig draaide naar links en wou op geen enkele manier naar rechts.

    Maar vroeg of laat print ik het opnieuw en hoop er dan meer dan 1 vlucht mee te maken.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helemaal helder.
    Misschien is het een idee om de club-checklijst voor het nalopen van een nieuw model er bij te pakken?
     

Deel Deze Pagina