Piper J-3 CUB SIG scale 1/4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door astula, 26 nov 2011.

  1. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo Astula,

    Dat ben ik. Ik ben ook bij Rein geweest op Seppe en met de echte mee mogen vliegen na een uitgebreide foto sessie model en echte samen. Men was zeer vereerd om het model te zien. Ik zal eens wat foto's posten als je dat op prijs steld.

    Groet,
    Alex
     
  2. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    staat op seppe maar maakt verders niets uit.

     
  3. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hij staat er nog altijd, maar als ik goed ben ingelicht staat hij te koop ! :confused:
    Groeten
    Astula
     
  4. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo Astula,

    De PH-GEN is van 11 eigenaren, ieder een deel aandeel. Hij was eerst van Gilze Rijen en is later terug ingevlogen naar Seppe. Dus vandaar dat ik eerst foto's gemaakt heb op Gilze en later nog eens op Seppe. En als toetje mee mogen vliegen.

    Groeten,
    Alex
     
  5. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Dag Bruno,
    ik heb dan uw raad ter harte genomen en de wijziging aangebracht aan de achterzijde, soldeer materiaal : S39 soldeer 97% - 3% zilver.
    bedankt voor de tip, hier enkele foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Inlopen van de Laser motor,
    Schroef : Graupner 16-8"
    Mengeling brandstof
    10% Olie (Glissol)
    8% Nitro
    85% Méthanol

    [​IMG]

    Alle foto's van de constructie op mijn site Astula bienvenue
    Groeten astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hoe kom je erbij om een laser motor te laten inlopen met deze brandstof?
    Met zo weinig olie laat ik zelfs mijn ingelopen Lasers ( 5x Laser 70, 6x Laser 240-V) niet lopen! En ik heb al 20 jaar Lasers.
    Heb je de handleiding wel gelezen? (standaard 15% olie)
    Dit is vragen om problemen met de motor, met zo weinig olie en dan ook nog ermee laten inlopen.
    Nitro heeft de Laser eigenlijk helemaal niet nodig en zeker niet met inlopen, daarna kun je wat nitro gebruiken (5%), voor een betere start en lagere stationaire toerental, voor meer vermogen heeft nitro geen zin, want dan moet je minstens naar 15%.

    groetjes,
    Jan
     
  8. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Bedankt voor uw opmerking, maar deze mengeling heb ik gemaakt naar de info die ik heb gekregen van een clublid die ook al 20 jaar ervaring heeft met laser motoren (4takt), nu heeft hij 2,5 l gelopen en hij loopt super zonder problemen met een stationair toerental, en geen over verhitting van de motor.
    Groeten
    Astula
     
  9. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Super!

    die olie (Glissol) wil ik ook wel eens proberen (met minder olie blijven de modellen schoner) , waar haal je die vandaan?

    Nog even over het mengsel wat je gebuikt;
    10 % olie + 8% nitro + 85% methanol = samen 103% ??
    Ik neem aan dat het deel nitro 5% en geen 8%(typefout ?) moet zijn om aan de 100% (max) te komen? (10% + 5% +85%= 100%)

    groetjes,
    Jan
     
  10. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hoi,
    Het gaat hem degelijk over een tik fout 82% méthanol inplaats van 85%

    Deze olie "Glissol" hebben we gevonden in duitsland, het was een groeps aankoop langs de club, bij ons in de club vliegt iedereen met deze olie, super resultaat.

    Glissol-R für Zwei- und Viertakter GLISSOL-S - HD-Synthetik-Öl
    Vertrieb: R.Demuth Hubstr, 4 D-76275 Ettlingen
    Tel 07243/32941 Fax 07243/16484

    Groeten
    Astula
     
  11. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Bedankt voor de info,

    Gebruik momenteel ook olie van Fuchs, de Aerosynth. Nooit geprobeerd of de Lasers het ook met minder olieaandeel hiervan aankunnen?

    groetjes,
    Jan
     
  12. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Dag allemaal, na wat verlof zijn we er weer, de constructie van de cup gaat zijn gang, hier enkele foto's van de bekleding van de fuselage, en zo ben ik klaar om aan het spuiten te gaan.
    Nog wat afwerking aan de motorkap en de dummy engines.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder construction - j3 CUB - ENTOILAGE en DUMMY ENGINE

    Groeten Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hallo,
    Uiteindelijk is de CUB afgewerkt, nu nog wachten op een dag zonder teveel wind en dan zijn vlieggedrag uittesten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder "CONSTRUCTIES" - "J-3 CUB" - "FINITION"

    Groeten
    Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Compliment.
    Je cub ziet er goed uit.
    Veel succes met invliegen.

    Ton
     
  15. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    De PH-GEN is verkocht en staat niet meer in Seppe, het toestel is nu in Belgie, waar weet ik nog niet ben het aan opzoeken.

    Groeten Astula
     
  16. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Zondag (17-11-2013) de J-3 Cub ingevlogen, op deze link foto video van de eerste vlucht
    j3-cub - YouTube

    Groeten astula
     
  17. gust1

    gust1

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    Hallo Jan,
    Proficiat met de eerste vlucht...jouw PH-GEN ziet er nog mooier uit dan de mijne. De kit van Sig is zeker meer schaal dan mijn Toni Clark Piper. Maar ik denk dat ze zeker even goed vliegen. Volgende vlucht met motorkap?
    Pipergroeten, Gust.
     
  18. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Hey astula Mben ook eentje aan het bouwen heb je die stukken met epoxy gelijmd zoals de handleiding zegt? of gewwon witte houtlijm?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Alles met epoxy, veel constructie genot,

    astula
     
  20. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]






    [​IMG]

    Om de cub trouwer weer te geven zoals de PH-GEN, heb ik de rechtervleugel losgemaakt van het centrale gedeelte boven de fuselage, een nieuw centraal gedeelte gemaakt met de koepel boven de cocpit zoals de PH-GEN (zie foto) de rechter vleugel aangepast zodat deze op het centrale gedeelte kan glijden zoals de linker vleugel.
    Groeten Astula

    Groeten Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina