Bert kan het vast wel beter uitleggen, maar ik zal een poging doen;
Er zijn twee verschillende wedstrijden die samen plaatsvinden:
1. Sportschaal
2. De 'echte' F4C
De eerste, sportschaal, betekent dat je model op een echt vliegtuig moet lijken maar het hoeft niet zo precies als bij F4C, je model wordt ook niet beoordeeld, alleen de figuren die je vliegt.
De tweede, F4C, bestaat uit twee delen, statisch en vliegen. Voor het statische onderdeel bekijkt de jury je model en vergelijkt dit met de documentatie van de echte, die jij zelf moet leveren. Voor het vliegen vlieg je een aantal figuren, 10 inclusief de start en landing, die beoordeeld worden door de jury. Je mag zelf de figuren die je vliegt kiezen uit een lijst, maar ze moeten bij je model passen. Hoe die figuren gevlogen moeten worden is ook een beschrijving voor, en aan de hand daarvan wordt je ook beoordeeld.
Dat vlieggedeelte is dus hetzelfde voor sportschaal, alle piloten vliegen ook samen (achter elkaar, niet tegelijk).
Uiteindelijk komt het neer op met zijn allen samen komen om gezellig te vliegen, je ziet prachtige modellen en kunt veel van elkaar leren. Iedereen helpt elkaar en heeft samen lol.
Ik ben zelf mee gaan doen (sportschaal voor nu) omdat ik iets zocht om mijn vliegen te verbeteren en er een doel bij te hebben voor mijzelf, in plaats van iedere zondag gewoon een beetje rond te vliegen (ook leuk natuurlijk, maar ik wilde meer).
Ik zie je graag verschijnen met je Piper Cub

(Ik vlieg trouwens met een Piper Cherokee, in sportschaal - als mijn WACO af is wil ik F4C gaan meevliegen).
Groetjes,
Kim