Piper J-3 CUB SIG scale 1/4

Hallo Astula,

Dat ben ik. Ik ben ook bij Rein geweest op Seppe en met de echte mee mogen vliegen na een uitgebreide foto sessie model en echte samen. Men was zeer vereerd om het model te zien. Ik zal eens wat foto's posten als je dat op prijs steld.

Groet,
Alex

staat op seppe maar maakt verders niets uit.

Goede middag,

Een sleepmaatje van me heeft de PH-GEN ook nagebouwd, zelfde schaal en zelfde merk!
Na een bezoekje op vliegbasis Gilze-Rijen, ivm details en kleur van het toestel, heeft hij nu een paar jaar deze kist vliegend met een 45cc Zenoah.
We hebben toen vele foto's gemaakt van deze PH-GEN.
Als je een pbtje stuurt met je email-adres zal ik eens de foto's opzoeken.
Overigens zie ik dat je de struts aan de romp met popnagels hebt vastgemaakt???
NIET doen, is veel te zwak!
De hele vleugel hangt nml aan deze struts en mag nooit los geraken door trillingen, breuk oid.
Zelf vlieg ik overigens ook met een Piper van SIG.

Mvg,

Jan.

Hallo Astula,

De PH-GEN is van 11 eigenaren, ieder een deel aandeel. Hij was eerst van Gilze Rijen en is later terug ingevlogen naar Seppe. Dus vandaar dat ik eerst foto's gemaakt heb op Gilze en later nog eens op Seppe. En als toetje mee mogen vliegen.

Groeten,
Alex

'gewoon soldeer materiaal', precies, dat zegt dus niets.
Kan van alles zijn: Harskern, soldeer zonder harskern, soldeervet, S39?
Wat precies?

De twee staven houden de motordrager op zijn plaats en verbinden deze met de voorste vleugelophanging. Daarom moeten ze ook daaraan goed bevestigd worden. Alleen door dat gaatje steken is dan niet voldoende....
Er hoort nog iets aan de achterkant zodat je ze er niet meer doorheen kan trekken.
Dag Bruno,
ik heb dan uw raad ter harte genomen en de wijziging aangebracht aan de achterzijde, soldeer materiaal : S39 soldeer 97% - 3% zilver.
bedankt voor de tip, hier enkele foto's

full

full

full

Groeten Astula

Laatst bewerkt door een moderator:
Inlopen van de Laser motor,
Schroef : Graupner 16-8"
Mengeling brandstof
10% Olie (Glissol)
8% Nitro
85% Méthanol

full

Alle foto's van de constructie op mijn site Astula bienvenue
Groeten astula

Inlopen van de Laser motor,
Schroef : Graupner 16-8"
Mengeling brandstof
10% Olie (Glissol)
8% Nitro
85% Méthanol

Alle foto's van de constructie op mijn site Astula bienvenue
Groeten astula

Hoe kom je erbij om een laser motor te laten inlopen met deze brandstof?
Met zo weinig olie laat ik zelfs mijn ingelopen Lasers ( 5x Laser 70, 6x Laser 240-V) niet lopen! En ik heb al 20 jaar Lasers.
Heb je de handleiding wel gelezen? (standaard 15% olie)
Dit is vragen om problemen met de motor, met zo weinig olie en dan ook nog ermee laten inlopen.
Nitro heeft de Laser eigenlijk helemaal niet nodig en zeker niet met inlopen, daarna kun je wat nitro gebruiken (5%), voor een betere start en lagere stationaire toerental, voor meer vermogen heeft nitro geen zin, want dan moet je minstens naar 15%.

groetjes,
Jan

Hoe kom je erbij om een laser motor te laten inlopen met deze brandstof?
Met zo weinig olie laat ik zelfs mijn ingelopen Lasers ( 5x Laser 70, 6x Laser 240-V) niet lopen! En ik heb al 20 jaar Lasers.
Heb je de handleiding wel gelezen? (standaard 15% olie)
Dit is vragen om problemen met de motor, met zo weinig olie en dan ook nog ermee laten inlopen.
Nitro heeft de Laser eigenlijk helemaal niet nodig en zeker niet met inlopen, daarna kun je wat nitro gebruiken (5%), voor een betere start en lagere stationaire toerental, voor meer vermogen heeft nitro geen zin, want dan moet je minstens naar 15%.

groetjes,
Jan

Bedankt voor uw opmerking, maar deze mengeling heb ik gemaakt naar de info die ik heb gekregen van een clublid die ook al 20 jaar ervaring heeft met laser motoren (4takt), nu heeft hij 2,5 l gelopen en hij loopt super zonder problemen met een stationair toerental, en geen over verhitting van de motor.
Groeten
Astula

Super!

die olie (Glissol) wil ik ook wel eens proberen (met minder olie blijven de modellen schoner) , waar haal je die vandaan?

Nog even over het mengsel wat je gebuikt;
10 % olie + 8% nitro + 85% methanol = samen 103% ??
Ik neem aan dat het deel nitro 5% en geen 8%(typefout ?) moet zijn om aan de 100% (max) te komen? (10% + 5% +85%= 100%)

groetjes,
Jan

Super!

die olie (Glissol) wil ik ook wel eens proberen (met minder olie blijven de modellen schoner) , waar haal je die vandaan?

Nog even over het mengsel wat je gebuikt;
10 % olie + 8% nitro + 85% methanol = samen 103% ??
Ik neem aan dat het deel nitro 5% en geen 8%(typefout ?) moet zijn om aan de 100% (max) te komen? (10% + 5% +85%= 100%)

groetjes,
Jan

Hoi,
Het gaat hem degelijk over een tik fout 82% méthanol inplaats van 85%

Deze olie "Glissol" hebben we gevonden in duitsland, het was een groeps aankoop langs de club, bij ons in de club vliegt iedereen met deze olie, super resultaat.

Glissol-R für Zwei- und Viertakter GLISSOL-S - HD-Synthetik-Öl
Vertrieb: R.Demuth Hubstr, 4 D-76275 Ettlingen
Tel 07243/32941 Fax 07243/16484

Groeten
Astula

Bedankt voor de info,

Gebruik momenteel ook olie van Fuchs, de Aerosynth. Nooit geprobeerd of de Lasers het ook met minder olieaandeel hiervan aankunnen?

groetjes,
Jan

Dag allemaal, na wat verlof zijn we er weer, de constructie van de cup gaat zijn gang, hier enkele foto's van de bekleding van de fuselage, en zo ben ik klaar om aan het spuiten te gaan.
Nog wat afwerking aan de motorkap en de dummy engines.

full

full

full

full

full

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder construction - j3 CUB - ENTOILAGE en DUMMY ENGINE

Groeten Astula

Hallo,
Uiteindelijk is de CUB afgewerkt, nu nog wachten op een dag zonder teveel wind en dan zijn vlieggedrag uittesten.
full

full

full

Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder "CONSTRUCTIES" - "J-3 CUB" - "FINITION"

Groeten
Astula

Hallo Jan,
Proficiat met de eerste vlucht...jouw PH-GEN ziet er nog mooier uit dan de mijne. De kit van Sig is zeker meer schaal dan mijn Toni Clark Piper. Maar ik denk dat ze zeker even goed vliegen. Volgende vlucht met motorkap?
Pipergroeten, Gust.

Alles met epoxy, veel constructie genot,

astula

full
full

full

full

Om de cub trouwer weer te geven zoals de PH-GEN, heb ik de rechtervleugel losgemaakt van het centrale gedeelte boven de fuselage, een nieuw centraal gedeelte gemaakt met de koepel boven de cocpit zoals de PH-GEN (zie foto) de rechter vleugel aangepast zodat deze op het centrale gedeelte kan glijden zoals de linker vleugel.
Groeten Astula

Groeten Astula

Back