Ik hoor allemaal voor en tegens en waar en onwaarheden.
Zelf gesleept met diverse Pips zowel (er achter) in het echt als met modellen.
De TC Pip is idd qua constructie wat sterker, maar weegt ook meer, vooral icm met de 45 of 62, waardoor deze harder vliegt, maar ook overtrekt bij een hogere snelheid.
Dit kan een nadeel zijn wanneer je lichte en/of kleine zwevers omhoog sleept en langzaam moet vliegen (ik heb het over schaal slepen en niet het zgn takelen=bijna recht omhoog).
Onze sleeppips waren van Sig en Balsa USA met een ZG38 en 45cc.
Het motorschot voor de 38cc is met extra houten steunen aan de romp bevestigd, het stabilo is aan de onderkant beplankt voor extra stevigheid en de romp onderzijde ook.
Op kielvlak en stabilo zijn struts aangebracht voor stevigheid en om de sleeplijn te geleiden.
De 3 servo's (Fut 3001) zijn in de staart gemonteerden de accu in de romp thv de achterlijst, naast de gasservo en de ontvanger.
Voordeel van de ZG38 is de achteruitlaat, waardoor je meteen achter het motorschot je uitlaat (=gasbusje) kan plaatsen.
De motor staat op 4 trillingsdempers en één die dwars op de torque staat.
Sleephaak zit tegen het schot aan waar de voorste vleugelpennen inhaken en vervolgens loopt de sleeplijn door een oog net achter de achterlijst op de romp, dit om het slepen stabiel te laten verlopen.
Voor meer info hierover zou ik eens een BIGGS-dag bezoeken, deze collega-vliegers hebben inmiddels jaren lange ervaring met de nodige voor en tegens mbt een Pip sleepkist.
Als ik voor de lol vlieg heb ik niet meer dan 40% gas nodig en klinkt de motor als een 4takt, kist weegt ruim 7 kilo en volgas trekt hij hem net niet aan de prop omhoog, maar hangt dan stil en valt vervolgens weg.(20X8 Prop)
Voordeel van een grote motor is het gewicht wat je toch in de relatief korte neus nodig hebt voor het zwp en je kunt met minder toeren vliegen ipv met volgas met een luid snerpende motor onder lichte hoek te stijgen.
Het totale extra gewicht van misschien 0,5-1kilo meer maakt de Pip ook wat stabieler, ik heb bv een Pip met een ZG23 zien vliegen en met een beetje wind/turbulentie werd het net een vlindertje.
Maar begin eerst maar eens met het begin, het bouwen