Piper j3 cub 2.7M

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Smac.flyers.belgium, 8 aug 2014.

  1. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Hallo forumleden!

    Ik heb vandaag mijn Sig pipercub 2.7M besteld lijkt me best een tof project! Het enige waar ik over twijfel is de motor. Ik wil een 2T of een 4T benzine Maar hoeveel cc? 20 ?25? 35? Ik zou er ook enkele zwevertjes mee willen slepen (ookal is dat niet erg schaal) Alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte!!
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik vlieg een Balsa USA 2.7m Piper met een 45cc Zenoah. Voor gewoon vliegwerk heb je niet meer dan 25-30% gas nodig en met slepen kan ik zwevers tot 4-4,5m slepen. Beetje afhankelijk van het type zwever. Het is vooral de lage sleepsnelheid van de Piper die daar de beperkende factor in is.

    Voor gewone rondvlucht volstaat een 2 takt benzinemotor vanaf 26cc up to 45 of 62cc als je serieus wilt gaan slepen. Maar een Piper is geen ideaal sleepplatform.

    Er zijn hier vast nog wel mensen die weer ervaringen hebben met de 4 takt motoren op dit model :)

    Enne slepen met een Piper is zeker wel schaal hoor, is in het verleden veel ingezet als sleper bij het echte vliegen. Vaak dan wel een PA-18 Supercub uitvoering omdat die meer vermogen hebben dan een J3.

    [​IMG]
     
  3. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Bedankt Jonkje Ik denk dat ik dan ook met een 45cc gaan of miss een 50. De balsa usa en sig zijn zo goed als het zelfde denk ik en had je balanceer problemen met de 45 cc? Ik vind het vooral raar dat op de site staat 10-15cc Dat leek me wat weinig!
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je een piper schaal wil vliegen is een 10 cc tweetakt ook voldoende.

    Verder ben ik het helemaal met Jonkje eens.
    Ik heb voor mijn huidige piper een husky met dezelde afmetingen gehad.
    Daar zat een 45 cc zenoah met reso pijp in de romp verwerkt op.
    Daar sleepte ik 6 meter zwever mee omhoog.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  5. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Ja ik ga ook voor een 45 Of 50 gaan bedankt ik volg nog met de foto's en verslag van de Bouw!
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    mn vader heeft de sig piper met een os gemini 4t boxer 25cc
    kom daar nooit boven half gas mee. zelfs een looping niet.
    sleephaak zit daar niet in, maar als ik kijk wat ik met een biglift sleep met 25cc is dat ca 3.5m

    denk zelf dat je niet voor een 50 moet gaan maar tot maximaal 35
    t is ook alleen maar extra gewicht en je prop moet nog uit komen.

    de piper gaat niet sneller met meer vermogen
    de piper beperkt zich daar in en als je hem dan onnodig zwaar maakt is dat zonde.
    een dle35Ra komt hier goed tot zn recht denk ik
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Raymon

    Ik ben het met je eens.
    Met een 50 cc moet de sig piper neem ik verstevigd worden wat tot gewicht toename zal leiden.
    Hij zal dat net als mijn husky destijds alleen geschikt zijn om te slepen.

    Je zal een keuze moeten maken, maak je een sleper of een piper om lekker mee te vliegen.

    Het is trouwens wel zo dat een dle 35 waarschijnlijk meer power heeft als een 45 cc zenoah.
    Met een goede 26 cc verwacht ik dat je met de juiste prop nog een zwever van 4 meter zal kunnen slepen als beide piloten ervaring hebben.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Geloof dat Bertus inderdaad gelijk heeft wat betreft de DLE vs ZG45. De DLE zal in ieder geval lichter zijn dan de Zenoah.

    Ook een puntje om over te denken is de beschikbare ruimte binnen de motorkap van een J3.. Ben je bereid om een groot deel weg te snijden of kies je voor een kleinere motor?

    Bij mijn Super cub past de ZG45 mooi binnen de kap, deze is dan ook een stuk breder voorin dan bij een J3.

    Denk ook niet dat de constructie van de Sig piper berekend is op een 50cc o.i.d. De Piper van Toni Clark is bijvoorbeeld wel bedacht op een ZG62.

    Wat het gewicht van de ZG45 en het zwaartepunt betreft kom ik prima uit. Heb wel de 3 servo's voor hoogte en richting achter in de staart en de accu een 20 cm achter het CG en de 0,5L brandstoftank op het CG.

    Hier 2 foto's hoe het onder de motorkap van mijn Piper zit: De ZG45 met hydromount en Bisson uitlaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En met de kap er op:

    [​IMG]

    Ik ken de Piper van Raymon zijn vader ook, en eerlijk is eerlijk zo'n 2 clinder 4 takt boxer klinkt schitterend en staat ook nog eens perfect op een J3! :)
     
  9. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Dit klopt helemaal.
    De SIG piper is constructief gezien niet sterk genoeg voor 45 of 50cc
    Zelfs een DLE35 is nog te sterk.
    We hebben hem gevlogen met een mvvs 26. En daar is het motorspant al dikker gemaakt en een paar extra latjes om krachten te verdelen. En dat had power genoeg

    De Balsa USA piper is constructief veel beter dan de SIG. Maar het sterkste gebouwd is de toni clark piper. Met het woord constructief bedoel ik hier, hoeveel vermogen erop kan.
     
  10. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Bedankt iedereen voor de reacties er gaat dan maar best een 30 cc op of zoiets ik ben nu alles aan het samenzoeken voor de bouw lijm,En alle benodigheiden Ik hou je op de hoogte!
     
  11. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    De mijne vliegt met een 20 cc rcgf motor, ruim voldoende, maar niet overpowered.
    Gr rinie
     
  12. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Voorberijdingen

    Vandaag heb ik snel wat bouw benodigd heden bij elkaar gezocht en de plek waar hij tot leven gaat komen wat opgeruimd :)

    Ik heb kopspeldjes,klemmen,kleine blauwe klemmetjes (moet er nog een stuk of 6 gaan halen) Houtlijm(ik heb ook nog ca en epoxy staan) Doorzichtige folie om het plan soms te beschermen, ontvanger,

    Dat is wat ik snel bij elkaar heb gezocht er komt dus nog wel wat gereedschap bij enz :)
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Ik hoor allemaal voor en tegens en waar en onwaarheden.
    Zelf gesleept met diverse Pips zowel (er achter) in het echt als met modellen.
    De TC Pip is idd qua constructie wat sterker, maar weegt ook meer, vooral icm met de 45 of 62, waardoor deze harder vliegt, maar ook overtrekt bij een hogere snelheid.
    Dit kan een nadeel zijn wanneer je lichte en/of kleine zwevers omhoog sleept en langzaam moet vliegen (ik heb het over schaal slepen en niet het zgn takelen=bijna recht omhoog).
    Onze sleeppips waren van Sig en Balsa USA met een ZG38 en 45cc.
    Het motorschot voor de 38cc is met extra houten steunen aan de romp bevestigd, het stabilo is aan de onderkant beplankt voor extra stevigheid en de romp onderzijde ook.
    Op kielvlak en stabilo zijn struts aangebracht voor stevigheid en om de sleeplijn te geleiden.
    De 3 servo's (Fut 3001) zijn in de staart gemonteerden de accu in de romp thv de achterlijst, naast de gasservo en de ontvanger.
    Voordeel van de ZG38 is de achteruitlaat, waardoor je meteen achter het motorschot je uitlaat (=gasbusje) kan plaatsen.
    De motor staat op 4 trillingsdempers en één die dwars op de torque staat.
    Sleephaak zit tegen het schot aan waar de voorste vleugelpennen inhaken en vervolgens loopt de sleeplijn door een oog net achter de achterlijst op de romp, dit om het slepen stabiel te laten verlopen.
    Voor meer info hierover zou ik eens een BIGGS-dag bezoeken, deze collega-vliegers hebben inmiddels jaren lange ervaring met de nodige voor en tegens mbt een Pip sleepkist.
    Als ik voor de lol vlieg heb ik niet meer dan 40% gas nodig en klinkt de motor als een 4takt, kist weegt ruim 7 kilo en volgas trekt hij hem net niet aan de prop omhoog, maar hangt dan stil en valt vervolgens weg.(20X8 Prop)
    Voordeel van een grote motor is het gewicht wat je toch in de relatief korte neus nodig hebt voor het zwp en je kunt met minder toeren vliegen ipv met volgas met een luid snerpende motor onder lichte hoek te stijgen.
    Het totale extra gewicht van misschien 0,5-1kilo meer maakt de Pip ook wat stabieler, ik heb bv een Pip met een ZG23 zien vliegen en met een beetje wind/turbulentie werd het net een vlindertje.

    Maar begin eerst maar eens met het begin, het bouwen :thumbsup:
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  15. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Bedankt jan Denk je dan dat een dle 35 een goed plan is? of wat zou jij op de kist zetten zonder meer versterkingen?ik wil hem ook gebruiken om te slepen. (ik kan die natuurlijk wel toevoegen als ik besluit groter te gaan).
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Ik ken Dle verder niet en heb er geen ervaringen mee, weet wel dat een gebruikte Zg38cc tegenwoordig tussen de 50 en 150,= kost.
    Gezien je leeftijd denk ik dat je ook moet oppassen om geen al te grote investeringen te gaan doen, een grote kist kost nu éénmaal meer dan een 6,5cc trainertje.
    Heb je wel al enige ervaring in de modelvliegwereld?
    Een lichte motor met veel vermogen heb je niet zoveel aan, want dan moet je alle apparatuur weer naar voren verplaatsen en het is geen 3D kist.
    Servo's dicht bij de roeren met korte stuurstangen vindt ik persoonlijk altijd het prettigste, lood in je model toevoegen om het zwpunt te corrigeren is zonde!

    Ga half september eens kijken in St-Truiden als dat naast de deur is;
    http://www.flytobiggs.com/
     
  17. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Hey jan ik ben al 3 jaar aan het vliegen op smac :) eerst eletro dan 15 cc meridian en nu nog enkele zwevers maar heb wel redelijk ervaring mer motor's ik heb een tijdje ook gevlogen met
    Een 116 cc sv4 met starten dus ik heb geen enkel probleem met naft problemen of met het vliegen mijn meriadan word gevlogen als een 3D bak :D geld is geen probleem ik heb 700 euro opzij gezet en de kit enz heb ik al niet moeten betalen.
     
  18. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Ik vlieg al 5 jaar met de Sig Piper van 2.70 meter. Als motor heb ik een Zenoah 20 CC met elektronische ontsteking. Verder een reso pijp in de romp weggewerkt. Maar dat is alleen om aan de geluidnormen te voldoen. Vlieg echt NOOIT harder dan half gas. Vermogen genoeg.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat voor zwevers wil je eigenlijk slepen want dat is me nog steeds niet duidelijk?
    Heb je er al eens aan elektro gedacht?
    Ik sleep tegenwoordig elektro dat bevalt me prima.
    De sleper is dan lichter, goedkoper, stiller en je kan grotere kisten slepen.
     
  20. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Meeste zwevers op de club zijn asw's en nog enkle schaal toestellen van ongv 2 m tot ronny met zijn 8.2 m asw28 natuurlijk kan de piper niet boven de 5 m ofzo slepen denk ik. En electro is alles watje zgt heel tof maar toch steeds verbonden aan de batterijen en die kunne al oplopen als je iets of wat fatsoenlijk wil maar heb er aan gedacht als je kijkt op biggs een piper sleept 1 tot 2 zwevers met in batterij pack en en benzine toch wel een stuk of 10 maar hangt natuurlijk van de setup af :)
     

Deel Deze Pagina