Door het slechte weer kan ik niet verder aan de Coxy , spanlakken en verven. Dan maar aan het volgende project begonnen , plankromp Piper https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11262 10 mm balsa aan elkaar gelijmd , romp is hoger dan 100 mm , vandaar GroetenJef
Denk je er aan, de tuimelaar iets groter te maken dan helaas nog steeds bij veel niet-F2B modellen gebruikelijk is. Want wat is nu de geplande afstand tussen de lijnen aan de tuimelaar? Ga niet kleiner dan ~85% van de afstand tussen de lijnen aan het handvat. Je model zal er een stuk makkelijker door vliegen.
Bedankt Bruno , ik had er al mijn bedenkingen bij en wilde dit nog eens vragen , maar nu ben ik zeker en ga de opening vergroten . Groeten Jef
Met welke lengte lijnen ga je die vliegen? Ik heb nog een splinter nieuwe OS .15 fp liggen, zou misschien wel ideaal zijn.
Zoals Bruno al suggereerde , en wie ben ik om aan de grootmeester te twijfelen Bij komt er een Super Tigre 2,5 cc op Groeten Jef
Op aanraden van Bruno de opening uitgefreesd om een grotere tuimelaar te kunnen plaatsen i.p.v. de 1/2A versie vanop het plan Groeten Jef
Als je het plan bekijkt dan is er tussen stabilo en onderkant vleugel al een positieve instelhoek , en omdat het al een "dragende" vleugel is wordt dit nog versterkt t.o.v. de vleugelkoorde , volgens mij is dit teveel van het goede , help Bruno ??? Groeten Jef
Ja, nu zie ik het ook... Boven kant vleugelzadel m.b.v. een tapse strip 10mm opbouwen totdat de vleugel/stabilo vrijwel 0/0 is. Meer zoals deze:
Omdat we toch geen rondjes kunnen draaien (ontstoken knie) dan maar wat knutselen aan de Piper , gaten geboord voor de tuimelaar te bevestigen , onderaan de sleuf had ik al een hardhouten stuk met een M3 trekmoer ingelijmd , vleugel eens gepast , zien dat de gaten uitkwamen , deze wordt erop geschroefd , en het landingsgestel gemaakt uit alu plaat Groeten Jef
Als ik naar deze foto krijg, valt me iets op.... De ontluchting- en vulpijp van de tank eindigen haaks op de luchtstroom. Ik weet niet of je het principe van de fixeerspuit kent: Als je lucht over het einde van een pijp blaast, ontstaat er op die plaats een onderdruk. Daarmee wordt de vloeistof naar boven gezogen en vervolgens fijn verneveld. In dit geval de brandstof over je model.... Is errug vies. En heb je minder brandstof over om op te vliegen Ook onstaat er een onderdruk via de ontluchting in de tank, waardoor je motor armer zal gaan lopen. Is ook niet fijn. Tankpijpjes die tijdens de vlucht open zijn altijd naar de luchtstroom toebuigen.
Ik ken het effect Bruno , hetzelfde gebeurd in een carburator en dat had ik eigenlijk moeten weten ben al 40 jaar met (race)brommers bezig maar nooit bij stil gestaan dat dit ook gebeurd bij zo'n tankje , ik ga het aanpassen , merci. Groeten Jef