Piper J3 Cub

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 5 apr 2022.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Door het slechte weer :mad: kan ik niet verder aan de Coxy , spanlakken en verven.
    Dan maar aan het volgende project begonnen , plankromp Piper
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11262
    P 00.jpg

    10 mm balsa aan elkaar gelijmd , romp is hoger dan 100 mm , vandaar :rolleyes:
    P 01.JPG
    GroetenJef
     
    Énke Blériot en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Hardhouten stukken ingelijmd , hierover komt nog een triplex versteviging
    P 02.JPG
    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.465
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/F23D
    Denk je er aan, de tuimelaar iets groter te maken dan helaas nog steeds bij veel niet-F2B modellen gebruikelijk is.
    Want wat is nu de geplande afstand tussen de lijnen aan de tuimelaar? Ga niet kleiner dan ~85% van de afstand tussen de lijnen aan het handvat.
    Je model zal er een stuk makkelijker door vliegen.
     
    jef vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Bruno , ik had er al mijn bedenkingen bij en wilde dit nog eens vragen , maar nu ben ik zeker en ga de opening vergroten .

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.987
    Met welke lengte lijnen ga je die vliegen? Ik heb nog een splinter nieuwe OS .15 fp liggen, zou misschien wel ideaal zijn.
     
    jef en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.465
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/F23D
    2,5cc, dat zou dus 15m92 worden (10 ronden een kilometer)
     
    jef vindt dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Zoals Bruno al suggereerde , en wie ben ik om aan de grootmeester te twijfelen ;)

    Bij komt er een Super Tigre 2,5 cc op
    DSCN8831.JPG
    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Op aanraden van Bruno de opening uitgefreesd om een grotere tuimelaar te kunnen plaatsen i.p.v. de 1/2A versie vanop het plan
    DSCN8832.JPG
    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Stukken gesneden (laser)
    P 05.JPG
    Groeten Jef
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel in aanbouw
    P 07.JPG
    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Als je het plan bekijkt dan is er tussen stabilo en onderkant vleugel al een positieve instelhoek , en omdat het al een "dragende" vleugel is wordt dit nog versterkt t.o.v. de vleugelkoorde , volgens mij is dit teveel van het goede , help Bruno ???

    Groeten Jef
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.465
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/F23D
    Ja, nu zie ik het ook...:eek:
    Boven kant vleugelzadel m.b.v. een tapse strip 10mm opbouwen totdat de vleugel/stabilo vrijwel 0/0 is.
    Meer zoals deze:
    J3.jpg
     
    janhein en jef vinden dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel klaar voor bekleding en op de romp de triplex verstevigingen gelijmd .
    P 08.JPG
    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Omdat we toch geen rondjes kunnen draaien (ontstoken knie) :mad: dan maar wat knutselen aan de Piper , gaten geboord voor de tuimelaar te bevestigen , onderaan de sleuf had ik al een hardhouten stuk met een M3 trekmoer ingelijmd , vleugel eens gepast , zien dat de gaten uitkwamen , deze wordt erop geschroefd , en het landingsgestel gemaakt uit alu plaat ;)

    P09.JPG

    P10.JPG

    P11.JPG

    P12.JPG

    P13.JPG

    P14.JPG

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek, M.l.v.Doesburg en E.hof vinden dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Vleugel bekleed
    P16.JPG
    Groeten Jef
     
    Gea, Beton, M.l.v.Doesburg en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Tankje gemaakt en eens presenteren met de motor

    P17.JPG

    Sabilo/hoogteroer en kielvlak gelijmd

    DSCN9094.JPG

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek en janhein vinden dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Ondertussen klaar om te schilderen :D

    P20.JPG
     
    janhein en Arnold 85 vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.465
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/F23D
    Als ik naar deze foto krijg, valt me iets op....:eek:
    [​IMG]
    De ontluchting- en vulpijp van de tank eindigen haaks op de luchtstroom.
    Ik weet niet of je het principe van de fixeerspuit kent:
    [​IMG]
    Als je lucht over het einde van een pijp blaast, ontstaat er op die plaats een onderdruk.
    Daarmee wordt de vloeistof naar boven gezogen en vervolgens fijn verneveld.
    In dit geval de brandstof over je model.... Is errug vies.:confused: En heb je minder brandstof over om op te vliegen
    Ook onstaat er een onderdruk via de ontluchting in de tank, waardoor je motor armer zal gaan lopen. Is ook niet fijn.
    Tankpijpjes die tijdens de vlucht open zijn altijd naar de luchtstroom toebuigen.
    [​IMG]
     
    M.l.v.Doesburg en jef vinden dit leuk.
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik ken het effect Bruno , hetzelfde gebeurd in een carburator en dat had ik eigenlijk moeten weten :oops: ben al 40 jaar met (race)brommers bezig :cool: maar nooit bij stil gestaan dat dit ook gebeurd bij zo'n tankje , ik ga het aanpassen , merci.

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Piper aan 't kleuren ;)

    DSCN9218.JPG

    Groeten Jef
     
    janhein vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina