Piper Seneca met spanwijdte van 216 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hugo, 27 nov 2021.

  1. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Heel wat jaar geleden alweer kocht ik een bouwtekening van de Piper Seneca maar van bouwen kwam het niet meteen. (Er kwamen wel kinderen.) Diezelfde tekening kwam ik later als pdf tegen op een forum en hij is dus voor iedereen gratis te downloaden. Nu heb ik weer zin om aan een project te werken dus ga ik toch maar eens beginnen aan het bouwen van deze Piper Seneca. Ik heb geen idee hoelang ik er over ga doen, vast heel lang, maar het is gewoon leuk om er af en toe mee bezig te kunnen zijn. In dit draadje kun je de vorderingen volgen en commentaar of advies geven mocht je daar zin ik hebben. Omdat ik via mijn werk over een prachtige Trotec lasersnijder beschik ga ik de bouwtekening eerst omzetten naar Sketch-Up, van waaruit alles kan worden uitgesneden. Sketch-Up is een gratis tekenprogramma en is voor beginners heel toegankelijk. Vergeleken met bijvoorbeeld Solid-Works heeft Sketch-Up een aantal duidelijke nadelen maar er zijn ook voordelen en ik ben inmiddels tamelijk bedreven in Sketch-Up. De schotten van de romp heb ik inmiddels getekend in Sketch-Up. Ik had verwacht dat deze bouwtekening heel nauwkeurig zou zijn maar hij is integendeel best wel grof hier en daar wat scheef. Ik heb al heel wat verbetering doorgevoerd, zodat alles straks beter past. Het goede van deze tekening is wel dat hij gebaseerd is op de oorspronkelijke blue-prints waardoor alles mooi op schaal is. Voordat ik verder ga met de tekening wil ik nu eerst de voorruit (windshield) maken, zodat ik de tekening eventueel nog aan kan passen, als de voorruit niet precies past.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 nov 2021
    Berto vindt dit leuk.
  2. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Het zou leuk zijn als ik de titel nog kon veranderen want het moet natuurlijk "spanwijdte" zijn.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat kan hoor, klik op bewerk en je kunt alles aanpassen.
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Oei, dit word volgens mij een bouwverslag om van te smullen :p
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er uit als een heel mooi project.

    Enige wat mij een beetje tegenstaat is de hoeveelheid rompspanten, dat moet toch minder kunnen......

    Veel teken en bouwplezier alvast, ik blijf het zeker volgen/

    Grt,
    Berto.
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Dit was mijne. 20210130_165249.jpg
     
    ISOLA2 en Tug.NL vinden dit leuk.
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  8. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb net je thread bekeken Raymon. Was leuk om te lezen en al je foto's te zien. Wel erg jammer dat hij meteen gecrashed is. Ik heb jaren geleden een Piper PA-30 gebouwd en daar gebeurde precies het zelfde mee. De neus schoot omhoog en daarna crash. Ik moet wel zeggen dat ik bij het opstijgen wat hoogteroer gaf om hem van de grond te krijgen en ik weet nu dat je dat niet moet doen. Ik heb hem toen wel meteen gerepareerd en nog een keer geprobeerd. Het zwaarte punt veel meer naar voren gelegd. Het punt is dat de motorgondels ook vleugelwerking hebben en die zitten ook meer naar voren. De eerste paar vluchten heeft Joop Rosseboom toen gedaan, hij is een meer ervaren piloot. Hier is de eerste vlucht (na reparatie) te zien met Joop aan de knuppels.




     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2021
  9. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, er kunnen er wel een paar worden weggelaten. Ze worden zo wie zo veel dunner (het gat veel groter), dat kan ik in de tekening makkelijk aanpassen. Ik weet nog niet of ik ze van balsa maak of heel licht triplex. Timmerplaat 3 mm van de Gamma is heel licht. Als ik ze van triplex maak kunnen ze ook veel dunner. Als ik ze van balsa maak zijn ze vrij slap waar de houtnerf dwars zit.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Laminaat maken van balsa en 0,4 mm flugzeugsperrholz?

    Weet je nog wat het model na reparatie woog?

    Gaat wel een beetje als de brandweer . . .

    (Moet dit draadje niet naar de 'Vliegende schaalmodellen' verplaatst worden?)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2021
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Met balsa gelamineerd vliegtuigtriplex is snel zwaarder dan gewoon triplex (van dezelfde totale dikte), en ook eigenlijk overbodig voor de stevigheid van spanten, tenzij je het over een motorspant hebt of eentje die verbonden is met de vleugelbuis e.d. De rest van de spanten zijn ook gewoon voor het vormgeven van de romp.

    Ik heb laatst een spant van 4 mm dik uit zowel 4 mm triplex gemaakt als uit 3 mm medium balsa gelamineerd met 1 (of eigenlijk 0.8 mm) vliegtuigtriplex. En tot mijn verbazing was de niet gelamineerde versie duidelijk lichter. En ruim stevig genoeg voor een spant.
     
    hugo en aurectar vinden dit leuk.
  12. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Hij was inderdaad een beetje te zwaar, dat was hij ook voor de reparatie al. Ik had bij de bouw vooral stevigheid in gedachte, wat zich uiteindelijk bij die crash ook geloond heeft.

    De Piper Seneca wil ik zo licht mogelijk zien maken. De dichtheid van balsa kan erg verschillen en ik kan zo licht mogelijk balsahout uitzoeken. De romp met oracover bekleden zou qua gewicht het gunstigste zijn maar bij al die ronde vormen, vooral bij de neus, wordt dat niet zo mooi. Dus ik weet nog niet wat het beste is.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dunne harde balsa gebruiken is steviger dan zachte dikke balsa .
    Ik lijm voor de huid 2 lagen medium balsa van 1.5 mm haaks op elkaar
     
    hugo vindt dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je kunt als je voor lattenbouw gaat ook nog overwegen de huid met glasweefsel af te werken. Waarschijnlijk kan je dan zonder spanten (of met veeeel minder). Wel de bouw spanten goed aftapenzodat de huid er niet aan plakt. Je moet je romp dan in een linker en rechter helft bouwen en samenlijmen.
     
  15. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb ook wel gehoord dat men over de balsa huid nog een dun laagje epoxy met glasvezel legt en dan afwerken met spuitplamuur en lak. Dat wordt zwaarder dan oracover maar blijft veel langer mooi. Ik heb daar nog geen ervaring mee.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, dat kan ook, maar heeft een wat ander doel dan. Je kunt glasvezel toepassen voor de afwerking en sterkte aan de buitenkant (stootvastheid).
    Wat ik bedoelde heet "woodcore" in de jachtbouw - je bouwt een schil van hout met aan 1 of 2 zijden glasvezel. Die schil wordt zo stijf dat je geen spanten meer
    nodig hebt, of heel beperkt.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je het goed verwerkt is dat dus niet z.

    Oracover weegt gemiddeld zo`n 80gr/m2 (afhankelijk van de kleur, lichtste is 54gr/m2 de zwaarste 106 gr/m2).
    Orlight weegt 46gr/m2.

    Maar dat is dus nog altijd zwaarder dan 25grams glasmat per m2, dus met goed gebruik van epoxy (wat je heel dun aanbrengt), spuitplamuur (waar je het meeste weer van afschuurt) en de verflaag is het verschil in gewicht nihil, de ene keer zal je misschien wat lichter zijn de andere keer wat zwaarder.

    Dus om te zeggen dat het zwaarder wordt dan Oracover is zeker niet het geval.

    Maar dat even terzijde ;-)
     
  18. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen
    Aha dat wist ik niet, ik denk dat ik idd deze keer maar eens voor glasvezel met epoxy kies.

    Is dat ook voor de vleugel aan te raden of alleen voor de romp?
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat gaat zeker voor allebei werken. Maar oefen wel even een stukje, want met name bij bochtige stukjes en hoekjes kan het lastiger zijn om strak aan te brengen.
     
    hugo vindt dit leuk.
  20. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Nijmegen

    Deze twee viertakt motoren komen in de Piper Seneca. Dit zijn niet de surpass motoren. De surpass motoren hadden voor zover ik weet grotere inlaatkleppen en een groter vermogen. Vermogen heb ik bij dit schaal model niet nodig en deze FS 61 motoren zijn qua afstelling minder kritisch en erg betrouwbaar, wat bij een twin de hoogste prioriteit heeft.


    Ik heb flink rond gezocht naar spinners met de juiste conische vorm voor een Piper Seneca en ik geloof dat ik met deze van HK heel aardig in de buurt kom. Ze zijn van carbon en wegen niet veel. Misschien ga ik voor een rode kleur voor het hele model maar zo niet kan ik de spinners altijd nog over spuiten.
     

Deel Deze Pagina