Piper Super Cub van Robbe

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Ja hoor het is weer eens zover.
Deze jongen heeft er een nieuwe kist bij :oops:

Maar ik moet wel zeggen dat er ook weer 2 uitgaan, oa de Snoopy II TW en de Tipsy Nipper.
De Snoopy II TW is al weg, ik had deze Super Cub gezien op modelbouwwinkels.nl en ik vond het wel wat maar ja die pegels he, maar toevallig zocht iemand op marktplaats een Snoopy en 1 dag later was ik die van mij en die van Onno kwijt :)

Dus weer pegels om deze Super Cub te kopen.

De Tipsy Nipper wilde ik al langer kwijt en die staat nu daadwerkelijk te koop, maar weg is ie nog niet :roll:

De Piper Super Cub die ik vanavond gaat halen staat er zo bij:
cub1.jpg

De eigenaar was eerlijk en zei dat het geen nieuwe kist is, nou verwacht ik dat ook zeker niet voor dat geld, maar ik kon hem niet laten staan.
De kist is vliegklaar excl. ontvanger, incl. OSmax 15cc 4-takt (schijnt een jaar oud te zijn :? ) alle servo`s (7 in totaal) en ontvangerakku.
De kist is voorzien van flaps dus das ook weer leuk om mee te spelen en een resonantie uitlaat (weet niet of ik dat nu mooi vindt maar alla aanpassen kunnen we het altijd weer).

Het is de bedoeling om na het invliegen de kist van motor te ontdoen en dan de OSmax 20 cc 4-takt van de Stinson Reliant hierop te zetten.
Deze motor komt dan op de Stinson maar ik hoorde Onno nog wat pruttelen dat deze eerst op zijn Fournier 4 moest om hier weer eens mee te vliegen voordat ik hem mag monteren op de Stinson :?

Ik weet verder niet de staat van de kist, hij is vliegklaar maar hoe die er echt bij staat zal ik vanavond eens bekijken.

Maar ik denk weer een mooie aanwinst voor ons en op den duur een leuke opknap kandidaat 8)

Geloof me een maiden wordt altijd gefilmd dus ook van deze komt er hier zeker een filmpje van :D
wie weet volgende week al :roll:

Zonde dat de motorkap naar de !@#$% is geholpen. Ziet er niet uit, motor op de kop (en een nieuwe cowl) zou al veel verbeteren.
Verder een hele leuke kist, sterker, de mooiste hoogdekker die ooit is ontworpen....

Ben ik met je eens, als die motor al schuin moest staan hoefde er zeker niet zoveel weggesneden te worden.
Motor sttat mijn inziens ook iets te ver naar voren :|

Dus wie weet tijdens het monteren van de 20cc, op de kop en de kap weer even opnieuw "modelleren" :)

Het is altijd wel wat....... :wink:

Maar hier wat foto`s:
cub2.jpg

cub3.jpg

cub4.jpg

cub5.jpg

cub6.jpg

En als ik deze kist eens onderhanden ga nemen (NA wat andere projectje afgerond te hebben :roll: ) Dan heb ik al wel weer wat ideetjes over dingen die ik wil gaan aanpassen veranderen:
- De motor is te ver naar voren gemonteerd, dus die gaat naar achteren (en 20cc ervoor),
- de bespanning zou eens een keer vervangen kunnen worden,
- het staartwiel is afgebroken (zal z.s.m. vervangen worden,
- cockpitruitje heeft een scheur dus vervangen is het mooiste,
- landingsgestel is niet "mooi", staat wat te breed,
- interieur setje van Bob Dively erin? denk het wel. Maar,
- dan moeten alle servo`s naar achteren :lol:

We zullen eerst deze zomer ermee gaan vliegen en in die tussentijd een hoop andere projecten afronden, daarna gaan we hier mee aan de slag.

Grt,
Berto.

schaal 1 op 5
Spanwijdte: 2100 mm
romplengte: 1250 mm

Gewicht: ze geven op iets van 4500 gram maar ik zal hem eens gaan wegen vanavond

Zeker een leuk toestel!!!
Wat ik me alleen afvraag is: Heeft het wel zin om die 20 cc van de stinson reliant hierop te zetten. Ik denk namelijk dat beide toestellen met die motor zwaar overpowert zijn, dus waarom dan die motor van de stinson, die nét betrouwbaar loopt, er weer vanaf slopen???
Anyway, gefeliciteerd met deze leuke kist!!! :wink:

owkee, dan niet. Het hoeft van mij niet hoor, maar ik vroeg me af of het zinvol was. Kennelijk dus wel :lol: Tenzij die 15 cc em al vlot rond laat tuffen natuurlijk....

de reso-uitlaat heeft hij nog voor zichzelf gehouden blijkbaar ;)

Niels

Sleep asspiraties misschien? dan is een 20cc een lekker torretje.......

De grote vraag is natuurlijk: wat wil je??

Als je er een schaal-model van wilt maken, dan zie ik nog een heeeeeeeeele lijst van dingetjes die moeten gebeuren. :yes:

(Vraag Bert van E. maar!)

Als je zegt: 'semi-schaal is goed genoeg', dan wordt de lijst een stuk korter. :P

jan.

Berto zei:
Sleep asspiraties misschien? dan is een 20cc een lekker torretje.......
dat was wel even een heel kort antwoord maar dat was even snel tussendoor :lol:

Zal nu even gerichter antwoord geven :roll:

Arvid & stefan_riemens zei:
Zeker een leuk toestel!!!
Dank jullie.

stefan_riemens zei:
Heeft het wel zin om die 20 cc van de stinson reliant hierop te zetten. Ik denk namelijk dat beide toestellen met die motor zwaar overpowert zijn, dus waarom dan die motor van de stinson, die nét betrouwbaar loopt, er weer vanaf slopen???
Deze "engine swap" is met in het achterhoofd dat deze kist een beetje moet gaan slepen.
Dan kan ik beter overpowerd zijn met de Super Cub dan met de Stinson Reliant.

En het betrouwbaar lopen van de 20cc in de Stinson Reliant is alleen maar mooi, deze motor is zowiezo al bedoeld voor in de P-40 Warhawk en de Stinson was (en is) een mooie testbank.
Deze test mag ie voortzetten in deze Super Cub.

Alexzzz zei:
Een piper van 2.1m zwaar overpowered met een 20cc viertakt?
Overpowerd kan maar met de bovenstaande gedachte is wat power nooit weg :wink:

niels polfliet zei:
de reso-uitlaat heeft hij nog voor zichzelf gehouden blijkbaar
Yep, blijkbaar wel maar dat maakt mij niets uit :)

Alexzzz zei:
Zenoah 38 zou het ook leuk doen denk ik
Weer een motor erbij kopen? voorlopig even niet :nooo:

Jan Brilman zei:
De grote vraag is natuurlijk: wat wil je??
Als je er een schaal-model van wilt maken, dan zie ik nog een heeeeeeeeele lijst van dingetjes die moeten gebeuren.
Als je zegt: 'semi-schaal is goed genoeg', dan wordt de lijst een stuk korter.
Wat ik wil is gewoon een leuke kist die semi-schaal mag zijn.
Ik wil vliegen met zo`n kist en niet weken, nee maanden, bezig zijn met het exact schaal maken van zo`n kist.

Onno en ik hebben de instelling dat stand-off schaal goed genoeg is, het mag best een stap verder gaan dan een gewoon model met interieur, striping, etc. (kijk maar naar de P-40 Warhawk) maar echt schaal, nop die extra bouwtijd besteed ik liever aan de andere modellen.

Dat van die reso pijp vond ik ook al zo raar, heeft toch helemaal geen nut op een 4takt omdat de uitlaat kleppen dicht gaan en je dan geen cilinder vul voordeel kunt halen, toch?

Back