pitch afstellen

ik doe het met een timmermansoog:mrgreen:
rechte kant pitchmeter haaks op de hoofdas

werkt voor mij goed
maar er zit vaak een hulpstukje bij een fbl kop om een staaf in vast te steken
die is haaks, en dan werkt het weer hetzelfde als bij een flybarheli

Waarom niet gewoon de bladen samenvouwen en met driehoeksmeting de hoeken bepalen?

Kan ook.

Maar ip meet je alleen tijdens setup.. als de FBL unit aanstaat en NIET in setup mode meet je toch verkeerd...

Ik meet alleen 0 pitch af, en de resolutie van de fbl unit. en daarna ga ik gewoon vliegen.. is tie te traag of bogt ie teveel, pitch veranderen.. maakt niet uit of je nou 10 of 15 graden pitch hebt, zolang t maar lekker vliegt.;)

Kan ook.

Maar ip meet je alleen tijdens setup.. als de FBL unit aanstaat en NIET in setup mode meet je toch verkeerd...

Ik meet alleen 0 pitch af, en de resolutie van de fbl unit. en daarna ga ik gewoon vliegen.. is tie te traag of bogt ie teveel, pitch veranderen.. maakt niet uit of je nou 10 of 15 graden pitch hebt, zolang t maar lekker vliegt.;)

Wat is 'ip'? Ik meet in throttle hold bij m'n mcpx, en de controls reageren op wijziging van stunt/normal en LO/HI rate. Dus ik veronderstel dat deze bereiken dezelfde zijn als tijdens de vlucht.

ip=In principe....

bij de MCPX KAN je niks meten, omdat de FBL unit altijd aanstaat. en dan wordt je meting waardesloos

Gewoon heli aanzetten. op de grond zetten , blades dubbelvouwen en kijken of ze op dezelfde hoogte zitten.

In een MCPX zit sowieso al tonnen speling en flex, dus of je ook daadwerkelijk een goede meting krijgt is maar de vraag..

Nou ...

Daar heb ik niets van gemerkt toen ik gisteren met mijn mCP X bezig was.
Ik had 'm netjes op een recht vlak laten initialiseren en daarna ben ik met throttle hold aan bezig geweest om te kijken hoe het met mijn pitch zat bij midstick en 50% op de pitch curve.
Gedurende die hele procedure heb ik de servo's niet gehoord, niets gemerkt van wat voor correctie dan ook.
Als ik niet aan de stick kwam, was de zaak volledig in rust.

klopt, in throttle hold staan de servo's niet te trillen. Voor de pitchmeting nam ik de speling uit de bladegrips weg(dichtdraaien) waardoor een nauwkeurige pitchmeting toch mogelijk was.

Toch.... Anko heeft principieel domweg gelijk: je moet geen metingen doen als het correctie-systeem actief is
Hij heeft ook gelijk als ie zegt dat in hoofdzaak alleen de nul-pitch meting enig belang heeft, de rest is hooguit ter indicatie en kan bij het invliegen bepaald worden zonder te meten.
Dat heeft overigens niks met specifiek helivliegen of zelfs FBL te maken, dat is gewoon een basisregel bij in bedrijfstellen van om het even welke machine, van scheepsdiesel tot theezakjes-inpakmachine: je doet geen basismetingen als die beïnvloed worden door een regelsysteem.

Opmerking: een nul pitch meting door de tips van de bladen naar elkaar toe te draaien, is een onbetrouwbare meting, omdat er letterlijk ontelbare afwijkingen zijn (die allemaal een meer of minder grote bladspoorfout veroorzaken) waarbij ook de tips van de bladen perfect bij elkaar komen....

Ik meet zelf meestal helemaal NIKS.... Ik zorg dat de stuurstangen zo exact mogelijk even lang zijn, en verder stel ik min, max en hoover pitch gewoon op het oog ruw in en ga vliegen. De uiteindelijke waarden bepaal ik tijdens het vliegen wel. Die methode is minder makkelijk bruikbaar bij 3D vliegen, waar je op midstick 0 graden wilt hebben, maar zelfs daar moet dit niet al te veel problemen opleveren, vooropgesteld dat je reeds redelijk kunt vliegen.
Zolang het bladspoor maar goed is, heb je de grootste slag al gewonnen....

Groet, Bert

+1

ik heb wel eens een 700 afgesteld voor iemand, alleen was deze nog met flybar.
Dat is voor mij een stevig tijdje geleden..

Dus een beetje op de gok een waarde erin gezet, en gaan vliegen.
Alles ging perfect, tot ik een looping draaide..
Dat ding zat tegen het eind van de looping al op 3 koprollen :mrgreen:
Een heel groot tikkie sneller dan ik gewend was...
Aangezien het apparaat van een leerling van me is, heb ik die waarde eerst maar eens gehalveert...

Bij fbl is dat idd simpeler.
bij Brutus is midstick geen 0 graden, dan wordt het helemaal makkelijk
bij mij is het meestal midstick 0 graden stellen, pitch percentage instellen en de ele + ail instellen.
Klaar...

Ik heb ook wel eens iemands heli in handen gehad, die vloog van geen kanten.
ik werd zelfs tegengewerkt door de fbl unit, hij had gevoelsmatig te kleine uitslagen etc
Wat bleek, de persoon had de fbl unit niet in de instelmodus gezet. Dus alle hoeken stonden faliekant fout.
Na een keer correct instellen ging alles perfect.

Trouwens, kun je het fbl systeem op de mcpx even tijdelijk buiten werking zetten?
dacht van niet?

Haha, ja, maar ik bedoel ook niet dat je blind je servo's in de heli moet klappen, stuurstangen op een willekeurig gaatje van de hevel aan moet sluiten, alles op 100% zetten en gaaaann....

Je moet natuurlijk wel IETS ruw afstellen: ik stel max en min pitch op het oog in, en dan zit ik altijd wel in de buurt van -2 tot +10. Kan er een graadje (of twee) naast zitten, maar dat boeit niet.
Cyclisch kijk je natuurlijk ook wel eerst wat je ongeveer hebt.

Ik zeg dit, omdat ik er weinig zin in heb dat iemand zonder te kijken, met +/- 25 graden collective en 15 graden cyclisch naar beide kanten gaat vliegen en dan mij de schuld geeft als het fout gaat, omdat ik gezegd heb dat dat wel zou kunnen.....

Overigens, nul graden is redelijk makkelijk af te stellen zonder meet-apparaten als je een paar mooi strak passende staafjes (bijvoorbeeld carbon 4 mm rondstaf) door de bladhouder boutgaten steekt. Bij nul graden staan die parallel aan elkaar EN aan de rotor-as, en dat is (bij niet te korte staafjes) waarschijnlijk nog eens een pak nauwkeuriger dan welke hoekmeter dan ook....

Groet, Bert

Hmm, 0 doe ik meestal op het timmermansoog...

Tot nu toe zit ik meestal in 1 keer goed als ik dan alsnog de meter erop zet
Alleen de 12+ en - ff met de meterc

Back