Pitch curve in Futaba 14SG

Discussie in 'Flybarless' gestart door time2party, 1 mrt 2017.

  1. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    ben bezig met instellen van de throttle en pitch curve in nieuwe Futaba 14SG zender maar hoe stel je de pitch curve in?
    Ik gebruik voor throttle curve:

    normaal 0 - 75 - 75 - 75 - 75
    IU1 80 plat
    IU2 90 plat

    voor pitch curve heb je normaal waarden van 0 - 25 - 50 - 75 - 100 (vb 40 - 45 - 50 - 60 - 80)
    echter op deze Futaba staat er van -100 tot +100
    iemand die me kan verder helpen met dit?

    alvast bedankt.
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Als in je oude zender de schaal van 0 tot 100 loopt,moet je dat in de nieuwe zien als -100 tot +100
    zie je voorbeeld: 40-45-50-60-80 wordt dan -20 /-10 / 0 /+20 / +60

    In mijn zender is het weer anders.

    mvg. Richard
     
  3. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    bedankt Richard.
    nog een vraagje, welke pitch curve zou je best gebruiken om te starten met een elektro TT E550?
    nu staat hij zoals ik melde in voorbeeld, is dit een goede start?
     
  4. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ik zou -50 -25 0 40 70 doen ofzo dat heb je -6 graden tot +8 ofzo
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    pitch curve hou ik persoonlijk altijd geheel lineair..
    met 1 uitzondering, in normal vliegmodus zet ik hem +/- op -5, zodat je bij landen en spontaan knuppel omlaag gooien geen last hebt van brekende landingsgestellen.

    Sommigen zetten in throttle hold (is bij futaba ook een losse vliegmodus) ook wel eens een alternatieve curve erin ivm autoroteren.

    Maar.. verder (in de idle ups) hou ik hem gewoon recht.
    Bij de meeste heli's kom je daar heel erg goed mee weg.

    En inderdaad, die -100 tot +100 is hetzelfde bereik als 0-100 in je andere zender.
    alleen kun je met -100 tot +100 dus veel nauwkeuriger afstellen, omdat je het dubbele aantal nummertjes hebt.
    Ik dacht dat je de zender naar eigen voorkeur ook op 0-100 kon zetten..
     
  6. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Eens met liniair maar plus en min 5 is ook zo weinig
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    let op, ik vermeld -5..
    + mag je gewoon 8, 10 of 12 graden doen...

    Het is puur dat je bij een spontane neerdruk actie je landingsgestel niet breekt met alle energie die in de rotor zit.
    daarnaast, omdat de curve in normal pas vanaf gas dicht geen vermogen geeft, MOET je in normal je gas volledig dicht drukken (en dus vol negatief de heli tegen de grond drukken)

    Technisch niet zo wenselijk (hoop belasting in het frame) en op (lange) termijn gaat je landingsgestel er een keer aan.


    Persoonlijk zet ik hem neer in idle up, en gooi dan de throttle hold erop.
    kun je gericht en rustig de heli tegen de grond drukken, waardoor alles een beetje netjes blijft
     
  8. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    ok, bedankt. ga ik eens testen bij beter weer.
    in de IU staat hij ook van -100 tot +100 (recht) zoals Student aanhaalde.
    Hold mode heb ik inderdaad ook (nu toegewezen aan een switch) maar welke curve zet je daar dan in van throttle en pitch?
    heb deze nog nooit gebruikt.
     
  9. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Gewoon hetzelfe
     
  10. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    bedoel je dezelfde als Normaal mode?
    nu staat deze plat (Hold mode)
    throttle 0 - 25 - 50 - 75 - 100
    pitch -100 tot +100

    Normal staat op

    0 - 75 - 75 - 75 - 75
    -50 -25 0 40 70
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Normal is eigenlijk (voor mij) een testmodus. ik vlieg er zelden in.
    normal zou bijvoorbeeld dit kunnen zijn:
    gas:0-65-65-65-65
    pitch: 25-37.5-50-75-100

    idle 1:
    gas: 75-75-75-75-75
    pitch:0-25-50-75-100

    idle 2:
    gas: 90-90-90-90-90
    pitch:0-25-50-75-100

    Hold
    gas:0-0-0-0-0
    pitch:0-25-50-75-100

    Let op, ik heb hier alles geschreven volgens de 0-100 methode. Je moet dit zelf even ombakken naar -100/+100
    en dit is een voorbeeld.
    velen passen de pitchcurves aan, ikzelf heb dit zelden nodig gehad
    gas moet je gewoon ff kijken wat goed uitkomt.
    Zorg in ieder geval dat er verschil is tussen de verschillende vliegmodussen, zodat je de motor ook echt op en af hoort toeren bij schakelen.
    niets is zo irritant als een looping maken, en er bovenin achterkomen dat hij nog in normal staat.

    Bij mensen die zonder governor vliegen zie je vaak dat ze het midden van de curve 5 punten lager zetten dat de zijkanten (tussenpunten in lijn zetten..)
    dan "trekt"de motor het wat makkelijker bij stevige belastingen.

    Pas de gascurve aan op het toerental wat je leuk vind.
    pak als idle 1 iets wat je accu niet te vlot leegstookt. zodanig dat je wel lekker kunt vliegen, alles kunt..
    scheelt in de accu.
    idle 2 kun je als "ragstand"gebruiken. flink vermogen, lekker knallen. of als er veel wind staat.
     
  12. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Is dit je eerste hely?
    Ben je een beginner?
    Heb je al een club gevonden met mensen die je daar kunnen helpen?

    Mvg. Richard
     
  13. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    niet mijn eerste heli, ik vlieg toch reeds lang.
    steeds schaal modellen geen 3D.
    een pro ben ik zeker niet heb daar geen tijd genoeg voor, ik vlieg enkel als ontspanning bij mooi weer een paar rondjes hier bij mij in de buurt.
     
  14. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Oh schaal heli.
    Mooi man.
    Mooie tak van het heli-vliegen.
    Wij op het forum zijn altijd benieuwt naar wat andere mensen voor (schaal)-modellen vliegen!
    Heb je foto`s van je modellen?
    Kan je misschien wat foto`s plaatsen?

    Ik wil zelf ook wel eens een schaalheli bouwen.

    Er zijn hier op het forum een paar schaalbouwers uit belgie die wel hèèl goed kunnen bouwen.
    Hoor jij misschien ook bij die kleine groep?

    Mvg. Richard
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2017
  15. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    mss iets verkeerd uitgedrukt, ik bedoel heli's in een romp (model zoals Hughes 500).
    foto's heb ik niet meer daar dit uit de vervlogen tijden is (toen nog nitro motoren).
    nu opnieuw begonnen met electro.
     
  16. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wat had je voor mechaniek in die hughes 500?
    Jammer dat de foto`s verloren zijn gegaan.
    Vloog je de hughes ook met een vijfblad`s rotor?
    Zoals de echte?
    Of gewoon de rotor met paddel`s

    Met welke zender heb je toen deze heli gevlogen?

    Mvg. Richard
     
  17. time2party

    time2party

    Lid geworden:
    15 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brugge
    voor zover ik me nog herinner ( 25 jaar terug) was dit Vario / Heim techniek.
    dit was een gewone rotor kop met 2 blad.
    1 van deze zat in een model van Magnum PI en 1 in een Ecureuil in de regenboog kleuren (moet je wel nog terug vinden op het net)
    de zender was een Robbe met enorm veel uitbreidingen, toen waren dit losse modules dat je in de zender moest inbouwen met van die witte draai knopjes.
    dat waren pas de goede tijden.
    :)
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .... verder boven is een klein ... na ja, niet echt foutje:

    throttle hold betekend, dat je een vaste throttle heeft, b.v. 30 % voor een nitro motor, zo dat de motor niet uit gaat,
    Pitch kan je instellen van -12 tot +12 of een aangepaste curve van -5 tot +12 voor autoroteren,
    doe je de throttle echt op 0, zo krijg je ook met een elektro problemen, als je weer wil optouren in de lucht ...
    zou de autorotation maar niet zo goed gaan... maar ook hiervoor geeft het oplossingen !
    goed in gedachten doorspelen, wat je wil !

    zelf gebruik ik bij elektro throttle 0, Pitch -12 tot + 12
    bij nitro throttle rond de 30, Pitch dto.

    Voordeel van de pitch -12 tot +12 is, dat je je eigen pitchmanagement goed in de gaten houd,
    als schaalvlieger gebruik je vaak het hele spectrum voor vliegen.

    succes !

    groetjes,
    Uwe
     

Deel Deze Pagina