pitch- en throttlecurves schaalheli's

Misschien een domme vraag, maar welke pitch en throttle waardes worden over het algemeen gebruikt bij zwaardere schaalheli's ? Kan me voorstellen dat +11 en -11 iets te veel van het goede is :D !

P.S. aan iedereen nog heel veel vliegplezier zonder crashes gewenst !!

Hoi,

De max waarde word feitelijk bepaald door het motorvermogen (afgezien van electro- of turbine-aangedreven heli's waar meestal zoveel vermogen aanwezig is dat het niet zinvol is om tot de grens te gaan) maar ligt meestal tussen de +8 en de +10. In elk geval niet meer, dan nodig is om een redelijke klimvlucht aan te kunnen houden. Een schaal heli die als een raket klimt ziet er niet uit....
Het kan minder zijn: mijn Bell 47G vliegt met ongeveer max +6....
Afvangen doe je met een grote schaalheli namelijk liever niet met pitch, maar door "flaren" (vanuit voorwaartse vlucht neus omhoog en tegelijk pitch terugnemen tot bijna nul, tot de heli stilhangt).

De min. waarde hangt af van de autorotatie eigenschappen, en ligt meestal op -2 voor de kleinere heli's (tot plm 2 m rotordiameter) tot nagenoeg NUL voor de grotere heli's.
Dat je bij grotere heli's niet lager gaat, heeft te maken met het feit dat met toenemend gewicht de verhoudingen tussen beschikbare potentiele energie en de benodigde energie voor het vasthouden van het rotortoerental anders komen te liggen (gunstiger) in combinatie met dat hoe groter de rotor, hoe minder groot de tolerantie tegen overspeed. Als je bij een grote heli dus teveel negatief kunt geven, loop je een levensgroot risico dat je de rotor overtoert. Aangezien je dat toerental bij autorotatie vanaf de grond maar heel slecht kunt inschatten is dat dus een reëel gevaar.

Throttle waardes gewoon zodanig dat je een constant toerental in de lucht hebt en houd. Op de grond een toerental wat bij minimum pitch ongeveer 50% van nominaal is en wat gelijkmatig oploopt tot aan midstick is meestal een goede basisinstelling. Daarna finetunen tot het in de landingsaanvlucht constant blijft.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik gebruik nooit gascurves maar draai de motor op governor op een aan-uit schakelaar met vooringestelde waarde, meestal 75-80%. Zo heb je een mooi turbine-achtig constant toerental.
De pitchcurve houd ik lineair van -3 tot +10 max, mijn schaalheli's wegen maar net iets meer dan 5kg bij 1.50 tot 1.60 m rotordiameter.

Back