pitch gauge

  • Topicstarter Topicstarter frans989
  • Startdatum Startdatum
F

frans989

Guest
Kan iemand mij in een duidelijke tutorial uitleggen waarvoor en hoe ik een pitch gauge moet gebruiken alvast bedankt;). Hier een foto van tool waarmee je dit moet doen.
l-743.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een korte uitleg om jullie verder te helpen.

Een pitch meter meet de hoeveelheid graden van je bladen.

Ik neem voor het gemak aan dat je swashplate netjes level is.

Zet je zender en heli aan. Zorg dat je motor ontkoppelt is. Of sluit een andere bron aan op de 'batt.' ingang van je ontvanger i.p.v. de vliegaccu op je regelaar.

Schuif de meter over een blad. (Zie mijn afbeelding die ik even gespiegeld heb voor een rotor die met de klok meedraait.)

Om als eerste te bepalen of je met je throttle/pitch stick in het midden netjes '0' graden op je bladen hebt, schuif je de stick dus naar half throttle.

Zet je flybar horizontaal en kijk tegen de pitchmeter of de bovenste rand (rode lijn) evenwijdig aan de flybar loopt. Zoniet, de meter + of - verschuiven (blauwe pijlen) totdat de bovenste rand precies gelijk loopt met de flybar.

Dit werkt exact hetzelfde als je de sick helemaal naar boven en onder zet voor respectievelijk +100% pitch en -100% pitch.
pitchmeter.jpg


Op helifreak.com > 'Finless Bob's Helifreak Tech Room' > 'Trex 450 SE and general build videos' > 'CCPM Setup Part 2'. Halverwege wordt het gebruik v/e pitchmeter gedemonstreerd. Je moet je dan wel eerst even registreren.

Succes.
 
pitch gage

werkt heel makkelijk schuif de bladhoekmeter op je blad zorg daarna dat je pedals horizontal(waterpas staan) daarna kan je aflezen wat er op je meter staat. Denk er wel om dat je beide bladen meet.
 
Als we toch bij het onderwerp zijn...
Met de pitch meter kun je ook je aileron uitslag afstellen.
Alleen is mij niet geheel duidelijk hoe:confused:.
De laatste keer dat ik het probeerde zag ik 6 graden de ene kant op en 3 de andere. Dat terwijl ik wel op het ook de indruk had dat de uitslag naar beide kanten gelijk was.

Groeten, Wilbert
 
Als je begint met 1,5 graad positief en je hebt +/-4,5 graad dan klopt dat precies. Je stuuruitslagen meet je door je bladen beide op exact 0 te zetten en dan vol nick of rol te geven. Als ze dan niet beide kanten evenveel gaan staat je servo-hoorn niet 90 graden bij 0 pitch, en moet je dat eerst oplossen...
 
En als extra toevoeging voor als je nog niet genoeg informatie binnen hebt, zorg er ook voor dat je ondergrond vlak is, anders klopt je meting ook niet.
 
Goeie uitleg van Helihabit. Het is moeilijk om dat uit te leggen zonder het te laten zien.

Aanvulling : als je de pitch gaat instellen kan je best beginnen vanuit een volledig lineaire pitchcurve, dus van -100 naar +100 of van 0 naar 100, zodat je de volledige range kan bepalen.

Belangrijke punten : bij midstick best 0° pitch. Om te hoveren, doorgaans rond ongeveer 3/4 stick of iets eerder ongeveer 6-7° pitch. Zet best in normal mode de negatieve pitch niet te veel, eerder -3° of iets dergelijks. En zorg dat je weet hoe je de pitch moet afstellen, niet enkel mechanisch op de kop maar ook in de zender !
 
Back
Top