Pitch problemen

Discussie in 'Electronica' gestart door Johannes59, 22 aug 2021.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Problemen met pitch, mijn heli (380) reageert langzaam op de stick met pitch tijdens het vliegen. De pitch reageert zonder problemen als hij gewoon stil staat op de grond. Kan ik in de instellingen de reactie op de sneller maken en zo ja welke instelling. Zie geen aparte instelling voor pitch. Kbar.jpeg
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Je kan de pitchcurve in je zender naar behoefte afstellen , dit zal je niet vinden in het FBL menu
    Vraag een ervaren helivlieger hoe je dit kan instellen of zoek even op het internet

    H :)
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Johan

    Wellicht je toerental aan de lage kant of de pitchcurve wat aanpassen

    Meestal gewoon diagonaal van linksonder naar rechtsboven
     
  4. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Pitch curve heb ik gewoon diagonaal staan, weerskanten naar 100%. Toerental zou kunnen, tijd terug kleiner motor tandwiel gemonteerd omdat ik toen dacht dat de motor te zwaar moest trekken, bleek later ergens anders aan te liggen.
     
  5. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik bedoelde eigenlijk , Gas/pitch curve
    Meestal zijn de opgegeven waardes van de heli fabrikant een prima uitgang's punt om te beginnen

    H :)
     
  6. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    657
    Locatie:
    breda
    Dit komt mede door het vlieggewicht en de headspeed (rpm) Je kan bij de setup je min en max pitch ingeven, dus + / - pitch 10-12graden dit kun je wellicht nog even nameten en laten weten.

    Met vriendelijke groet,
    Patriek
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Je pitchcurve zou ik laten staan zo die is. Je hebt wel een wijziging aangebracht in je aandrijving waardoor je een lager rotor toerental krijgt en dat merk je dus aan het vlieggedrag. Dus schroef je throttle omhoog om weer op eenzelfde toerental te komen.
     
  8. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Pitch gecontroleerd en op advies collega heli vliegers op -3 en +10 gezet. Motor toerental weer opgehoogd. Lijkt nu allemaal stuk beter!
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2021
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    -3° op een 3D heli?

    Ik lees dat soort adviezen wel vaker maar snap dit echt niet.

    Wij raden altijd aan om vanaf het begin af aan met evenveel positief als negatief te leren vliegen. Dan leer je het meteen goed aan en hoef je later niet alsnog deels opnieuw aan de slag met leren omgaan met meer negatieve pitch.
     
    Ralphie, bones7 en pach1977 vinden dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Er zijn ook mensen die geen enkele affiniteit hebben met 3D vliegen en het prettig vinden om de helikopter op midstick te hooveren. Net als schaalvliegers.
     
    peterjohan vindt dit leuk.
  11. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt, nooit mijn bedoeling geweest om 3D te gaan vliegen. Nu eerst leren goed vliegen en later een schaal heli.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  12. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    657
    Locatie:
    breda
    Pas je je sim ook aan naar die pitchcurve? Ik ben er ook voorstander van om gewoon evenveel positieve als negatieve pitch te hebben. Ongeacht je vliegstyle.
     
  13. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Pitch curve heb ik in de de sim (RF9.5) ook aangepast.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  14. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    657
    Locatie:
    breda
    Kun je veel minuten mee maken met een goeie sim, die lijkt qua vlieggedrag op je eigen heli.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Pitch curve moet zekers linear blijven
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.825
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je toch gern -10_0/+10 gaat vliegen kan je er ook nrt zo goed eea debiele s slag bocht in je curve inwringen :bier:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor schaal-heli's? Alsjeblieft niet zeg...

    Je hebt als minimum -3 graden, als maximum rond de +10, en je wilt voor schaal zo ongeveer rond de +5 hoveren. En dan ook nog mid stick.... Dat sluit een lineaire curve flink uit: Lineair ligt midstick op +3,5 graden, en dat brengt je hover-punt op ruim boven midstick.
    Daarnaast: het gedrag van een rotor is nogal non-lineair voor schaalheli's. Heeft te maken met de toerentallen en de rotorbelasting. Die liggen beduidend anders, en je moet ook HEEL anders omgaan met zo'n ding.

    Je wilt voor een schaalheli ideaal een curve die grafisch neergezet ongeveer de vorm heeft van 0-40-70-90-100 waarbij 0 de -3 graden representeert, en 100 de +10 graden. Dan komt je midstick heel ruwweg rond de 5 graden uit (als mechanisch alles goed ingesteld is) en vervolgens kies je het toerental zodanig dat de heli bij midstick ongeveer hoovert. Bij voorkeur een regelaar met governor functie gebruiken, in plaats van een gas/pitch curve. Ik kan iedereen garanderen dat een schaalheli met die instellingen verreweg het meest natuurlijk aanvoelt. Ondanks de afvlakkende curve zul je merken dat de heli zo veel lineairder aanvoelt op pitch, met name in een "schaal-stijl" klim of landingsaanvlucht..
    Niet vergeten dat (om maar wat te noemen) een standaard 450 ergens tussen de 700 en 800 gram weegt, maar met een schaalrompje er omheen al gauw in de buurt van de 1,2 kilo. Da's 50% zwaarder, en nogal een verschil.

    3D heli's zijn hele andere apparaten, met een volledig andere vermogens/gewichtsverhouding, dat kun je niet vergelijken.

    Wat voor nut heeft dat in godesnaam, als je dat onderste bereik bij schaalvliegen nooit en te nimmer gebruikt? Het enige wat je bereikt is dat je een heel stuk van de stick-uitslag NOOIT gebruikt in de lucht, en dus het resterende deel wat je wel gebruikt kleiner wordt. Dat gaat ten koste van de precisie, en die precisie, DAAR gaat het nu juist om: Niet alleen ziet een onrustig op en neer hobbelende heli in hover er minder goed uit, maar je wilt een relatief zware schaalheli, met vrijwel altijd een nogal hard en stug landingsgestel (of een kwetsbaar setje intrekbare wieltjes bijvoorbeeld) erg graag iedere keer boterzacht kunnen neerzetten. Met schaalheli's zet je nu eenmaal niet, zoals je veel 3D vliegers ziet doen, op 50 cm hoogte domweg je motor uit.

    Natuurlijk KAN het, wat jij zegt, maar je maakt het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.
     
    Thedo, Jonkje en Johannes59 vinden dit leuk.
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.825
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    heel verhaal, maar alles wat je op opnoemt kan je ook als je gewoon je duim beheerst.....
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    schaalheli's kunnen wat springerig worden met een 3d curve..
    wat vliegbeeld niet mooier maakt.

    en punt bij paal, afstelling is persoonlijk.
    3d mensen houden van de ene manier. schaaljongens van de andere.
     
    Johannes59 en Helikapoter vinden dit leuk.
  20. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Diverse dingen geprobeerd met andere instellingen. Nog steeds reageert de heli sloom op de pitch stick. Wordt beetje moedeloos over wat nu nog te veranderen.
     

Deel Deze Pagina