Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nee!!! Het is 0.6 module... De 0.4 module is de fijne vertanding van Tamiya... Als je 48pitch gepast hebt en dat werkt net niet moet je de 0.6 module nemen. Het is een klein beetje de tegenovergestelde wereld als je de modules en pitch naast elkaar legt. 64pitch is fijn en 48pitch iets grover. Bij de Tamiya module is het net andersom... Daar is de 0.6 module groter dan de 0.4. Dit heeft weer te maken geloof ik met of de tussenruimte tussen de tanden of de grootte van de tanden. In beide gevallen kom je dan uit dat de 0.6 groter is dan de 0.4.
Net nog even in een radio control guide book gekeken en je hebt de 0.6 module tandwielen nodig...
Tamiya 0.6 module:
![]()
Tamiya 0.4 module:
![]()
Joost.
Nee!!! Het is 0.6 module... De 0.4 module is de fijne vertanding van Tamiya... Als je 48pitch gepast hebt en dat werkt net niet moet je de 0.6 module nemen. Het is een klein beetje de tegenovergestelde wereld als je de modules en pitch naast elkaar legt. 64pitch is fijn en 48pitch iets grover. Bij de Tamiya module is het net andersom... Daar is de 0.6 module groter dan de 0.4. Dit heeft weer te maken geloof ik met of de tussenruimte tussen de tanden of de grootte van de tanden. In beide gevallen kom je dan uit dat de 0.6 groter is dan de 0.4.
Zo simpel ligt het wel niet, de module staat in functie van het aantal tanden en de raakdiameter van de tandwielen:
raakdiameter=aantal tanden x modus dwz 15=26x0,6 (dit in geval van een tamiya pinion van 25 tanden met modul van 0,6.
Tamiya gebruikt europese normen (mm)
De 48 en 64 pitch zijn volgens amerikaanse (engelse) normen, nl de 48 slaat op 1/48ste van een inch (25,4 mm) de 64 op 1/64ste van een inch (duim)
Voorbeeld: raakdiameter=aantal tanden x modus dwz 47,7=90x0,53 (in dit geval een spur van 90 tanden met 48 modul en dan is de 0,53 1/48ste van een inch)
MJ
Met alle respect maar dit is allemaal leuk en aardig om te weten... Maar belangrijker is voor menig rijder om gewoon te weten welke tandwielen je moet gebruiken op de auto die je hebt. En als iemand anders (in dit geval de fabrikant van de auto c.q. spurgear) dat al voor mij heeft gedaan wil ik enkel nog weten welke module dan wel pitch ik nodig heb... Als ik een nieuw spurgear op mijn 1/12 zet wil ik niet eerst moeten berekenen op welke module/pitch hij gemaakt is. Dat staat immers al op de verpakking.In het geval van bijv. Tamiya is het een bijna zeker gegeven dat alle "normale" modellen werken met de 0.6 module dus het enige wat je dan hoeft te weten is welke pinions je moet hebben.
Buiten dat is de berekenig die je geeft, hoe correct hij ook mag zijn nagenoeg onmogelijk om na te meten op een tandwiel zelf. Daarom is in de RC autowereld een standaard in de wereld geroepen die dan wel in een metrische module komt of in een inch maat. En náást dat staat er in het geval van Tamiya zelfs in de bouwbeschrijving meestal een setje andere pinions die passen dus dan is het zelfs gewoon een kweste van kijk en vergelijk...
Zo heeft men uiteindelijk de vier gangbare maten tandwielen uitgebracht te weten de 0.6 en 0.4 module en de 48 en 64 pitch waarbij de 0.6 module de meest bekende is bij o.a. Tamiya en Kyosho en de 48pitch de bekendste bij het meerendeel van de auto's uit de VS (Asso, Losi e.d.). 1/12 staat er decennia lang om bekend met 64pitch te rijden terwijl de meeste TC's weer met 48pitch rijden... Ik denk zelf dat op dit moment dé meest gebruikte tandwielen de 0.6 module en de 48pitch zijn... De 0.4 module en de 64pitch zijn specifiek gebruikte maten in bepaalde klasses...
Joost.