Allereerst, zoek eens op dit onderwerp. Gebruik dan FP en CP, dan vind je legio over dit onderwerp.
Maar om niet al te belerend over te komen

:
Collective pitch: De stuwdruk van de rotor word bepaald door de invalshoek van de bladen, die verstelbaar is. De rotor draait meestal een vast toerental.
Fixed pitch: De rotorbladen zijn star bevestigd in een vaste invalshoek en het toerental bepaald de stuwdruk. De rotor draait dus een variabel toerental.
Welke het beste is om mee te beginnen is lastig. FP is door de veel eenvoudigere constructie makkelijk af te stellen en crash-bestendig, maar echt vliegen word door de vaste bladhoek lastig. Verder is FP erg instabiel bij de meest cruciale beweging in de helisport, namelijk het landen. Dan moet de rotor minder toeren draaien, en dat gaat ten koste van de stabiliteit.
CP is veel stabieler; door het vaste toerental voldoende hoog te kiezen blijft de heli even stabiel in dalende als in stijgende vlucht, en vooruit vliegen gaat ook veel beter door de bladhoekverstelling. Echter, een crash met een CP resulteert vaak in veel schade die kostbaar kan zijn, al naar gelang het type heli.
Ikzelf heb leren vliegen met een FP Piccolo en ben daarna pas begonnen met brandstof. De brandstofkist was echt een verademing! Maar ik kon er wel gelijk mee weg, want ik was veel moeilijker gewend.
Als ik nu zou moeten beginnen, zou ik weer de FP route nemen omdat je een indoor-FP binnen kan vliegen, ongeacht het weer buiten. Je kan dus als je ruimte hebt elke dag vliegen, en het redelijk snel onder de knie hebben. De CP's zijn over het algemeen niet zo geschikt voor de huiskamer (Je richt echt veel schade aan met een Hornet, ik spreek uit ervaring

) en dus ben je al snel veroordeeld tot windstil buitenweer en/of grotere ruimtes.
U snapt, lastige keuze. Maar toch succes bij het leren!
Groetjes,
Ton