Pitts S1 van Robbe

Hallow allemaal,

Ik heb me het voorbije weekend een Pitts S1 aangeschaft van Robbe en ik zou graag eens willen weten of er hier nog mensen zijn op het forum die over dit toestel beschikken...

Ik zou nl. graag wat info verkrijgen over de juiste motorkeuze (ik ben van plan er mijn 3300 GP's in te stoppen).

Alle info is welkom ;)

Groetjes, Roel

Heb zelf dit model niet.
Heb wel een test erover gezlezen.
Er werd als motor voor een "Irvine 39 ABC" gekozen.
Ik hoop dat ik u geholpen heb !

MVG
PJ

De Pitts wordt officieel aangedreven door een 2:1 vertraagde SP600 op 7 Sub-C cellen ..... en zou dan 1450 gram moeten wegen, lijkt me wat krappies qua power ...... maar die Pitts loopt al wat jaartjes mee

Met de ontwikkelingen van de laaste jaren moet er toch wel een wat krachtiger oplossing te bedenken zijn ..... zonder het gewicht al te veel op te voeren ....

Wil je een beetje "stunten" dan is 200W per kilo of meer wel prettig ..... dus een motortje dat 300W kan leveren is dus de target ..... kom je al snel bij een borstelloos geval ....

Een AXI 2820/10 op 10 cellen met een 11"x6" prop zou kunnen....

Was deze draad uit het oog verloren maar nu ik weer wat verder stond bij het bouwen kwam de vraag terug in me op...

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Typhoon 29/12/10 + Tsunami 30 regelaar (115euro bij rctechnics.nl)

11x6 elektro prop

3s1p 1500mah 15C lipo (37.50euro bij rctechnics.nl)

ca. 1200gram trekkracht

Goede motor. je komt ook heel stuk lichter uit. Als accu zou ik iets meer capaciteit nemen. Je gaat namelijk toch wel 25A maximale stroom trekken en een pits is het soort kist dat uitnodigd tot gas open trekken.

Overweeg een 3s 2200 15C of 2 pakketen 1500 parallel.

krijgen we hier een bouwverslagje van ? :) ik heb dit vanaf mijn vroege jeugd altijd een waanzinnige kist gevonden

Harold zei:
Goede motor. je komt ook heel stuk lichter uit. Als accu zou ik iets meer capaciteit nemen. Je gaat namelijk toch wel 25A maximale stroom trekken en een pits is het soort kist dat uitnodigd tot gas open trekken.

Overweeg een 3s 2200 15C of 2 pakketen 1500 parallel.

Harold, even een zijstraat-vraagje: stel ik heb al zo'n 1500 mah 15c-accu in gebruik in een ander kistje en vervolgens koop ik een kist waarin ik twee van deze pakketjes parallel wil zetten

kan ik dan volstaan met 1 pakket er bij kopen en die twee pakketten (waarvan er dus 1 al een tijdje gebruikt is dus) parallel geschakeld laden en gebruiken etc.???
en daarna ook weer separaat in een ander kistje gebruiken etc.???

met andere woorden: als je je accu's parallel schakelt, kan je ze ook (nog) los gebruiken dan? of is dit niet aan te bevelen?

Liever pakketten die even oud en even vaak gebruikt zijn, maar:

Ja, je kan 2 pakketten van verschillende leeftijd samenvoegen en ook apart gebruiken.
Als de pakketen erg verschillend zijn, dan zal steeds de "beste" de meeste troom leveren, tot die weer "even goed" is als de andere.
Als ze parallel staan kan je niet hebben dat de ene eerder leeg is dan de andere. Als je met 2 volle accu's begint, zal je ook geen last hebben van stroom van de ene naar de andere accu.

Wel opletten!
Als de pakketen duidelijk verschillend in kwaliteit zijn geworden door verschil in gebruik, dan heb je een lagere totale C waarde!
De slechtste kan niet meer zoveel stroom leveren (zonder in te zakken), maar het goede pakket moet dat compenseren en wordt dan extra zwaar belast. Mischien moet je maar niet boven 2 keer de C waarde van de slechtste accu gebruiken.

Dus:
Het kan, maar hou wel in de gaten of de verschillen niet steeds grotere worden.

Het is zelfs mogelijk om een kleine en een grote lipo parallel te schakelen. De kleine accu kan natuurlijk minder stroom leveren, maar als de spanning inzakt neemt de grote vanzelf een grotere aandeel in de stroom. Uiteindelijk zijn ze op het zelfde moment leeg.

Hoe ga je te werk:
- Eventueel de nieuwe accu een paar keer los gebruiken om te zien of alles klopt (balanceren)
- Beide accu's apart volladen.
- Parallel schakelen en samen laden en gebruiken.
Opletten:
- Zolang je ze parallel gebruikt kan je ze als 1 accu beschouwen. Zodra je ze een keer los hebt gebruikt moet je weer eerst apart volladen voordat je ze opnieuw samen kan gebruiken.

Gebruik de nieuwe accu wat vaker los dan de oude, zodat die dezelfde gebruiksuren krijgt als de oude.

Roel,

Ik zelf vlieg met deze pitts. Een aardig vliegtuigje. Mijn Pitts heeft een Kyosho Endoplasma met vertraging (3.8:1) die er een APC-E 12x8 er heeft op zitten. De accu is een 8*2000mAh Nicd's. Deze setup levert ongeveer een 350W. Het totale vlieggewicht is 1850gr.
Over de vliegeiegnschappen valt eigenlijk weinig slecht te vertellen als je maar voldoende power hebt.
Fotos heb ik ook maar ik weet niet hoe je die hier moet posten.

Prop

Hier zijn ze dan:
normal_IMG_0612u.jpg

normal_IMG_0611u.jpg

Veel plezier met het bewonderen van deze kist.

Prop

Back