Plaatjes vanaf de ONDERwaterkant.

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 13 feb 2006.

  1. DIMATRIX

    DIMATRIX Guest

    Heb een vraagje !

    Heb gezien in een filmpje in deze topic dat een failsafe opspringt wegens te diep,,
    Wel hoe diep kunnen modelbouw duikboten gemiddeld ?
    Hoe weet je nu de max diepte van je eigen sub?
    Hoe krijg je zoiets waterdicht en waterdruk op diepte ?
    -
    grtz
     
  2. Pjoeter

    Pjoeter Guest

  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Dimatrix,

    Wel hoe diep kunnen modelbouw duikboten gemiddeld ?
    Hoe diep ze kunnen ligt aan de bouw en materiaalkeuze. Normaalgesproken varen de meesten in het bereik van oppervlakte tot 1 meter diep. Dit in open water, in een zwembad kun je natuurlijk tot op de bodem als de ontvangst het toelaat. Ik heb zelf op 3,5 meter gelegen, en heb berichten langs zien komen van boten die veel dieper zijn geweest.

    Hoe weet je nu de max diepte van je eigen sub?
    Dit weet je door trail and error.... Als hij te diep komt is het einde oefening, water in de boot, of zelfs imploderen (maar dan moet je wel erg diep gaan) Wij bouwen de boten dus eigenlijk zo stevig mogelijk, en echt uittesten hoe diep de boot eigenlijk wel kan doen we liever niet ..... :oops: We duiken hoe diep we denken, en hopen, dat de sub aankan. Je kunt het gedeeltelijk wel berekenen, maar dat bljift toch ook nog veel giswerk. In de practijk, en dan in een zwembad kun je op een meter of 4 komen, daarna is er geen ontvangst meer en komt de boot door een ingebouwde failsafe automatisch weer boven.

    Hoe krijg je zoiets waterdicht en waterdruk op diepte ?
    Voor de romp zijn er diverse afdichting methoden. Met boutjes dichtgeschroefde luiken met een pakking, of een banjonetsluiting met een O-ring zijn de meest gangbare. De stuurstangen gaan door waterdichte doorvoeren met een o-ring, of met rubber balgen. De eerste kunnen meer druk hebben. Voor de schroefassen zijn er keerringen.
     
  4. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Lex,

    Het lijkt mij toch niet de BEC functie want het uitvallen heeft alleen betrekking op de motoren, de overige servo's blijven gewoon functioneren.

    M.a.w. bij een lage batterij spanning wordt alleen de motor still gelegd terwijl de roeren en pompen blijven werken. Reset je dit (door de motor even in z'n achteruit te plaatsen) dan kan je weer even varen. De vaar periodes worden overigens wel steeds korter.

    Al met al denk ik wel een leuke functie.


    M.v.g. Mathijs
     
  5. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren,

    Het is toch een thermische veiligheid. Ik heb mijn accu's opgeladen, de boot in de testbak gelegd vol gas vooruit en na 30 seconden........ :evil:

    Motoren gestopt. Mijn vinger op de regelaar gelegd en deze was loei heet!!! Nadere inspectie leerde mij dat een van de nylon lagers helemaal vast zat aan de schroefas waardoor het hele lager aan het draaien was in de buis.

    Ik heb nu het lager eruit gehaald en het zaakje loopt een heel stuk soepeler. In de testbak blijft de regelaar op vol vermogen nog steeds afslaan na een aantal minuten. Ik denk dat dit komt doordat weerstand die de schroeven ondervinden bij een boot die op een vaste positie wordt gehouden veel hoger is dan bij een varende boot. Op half vermogen blijft de boot in de testbak gewoon doorvaren.

    Overigens moet ik wel zeggen dat de vertraging van Engel een ongelovelijke herrie maakt. Deze zal zeker de nodige extra wrijving opleveren.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mathijs,

    Je moet de BEC-schakeling in de regelaar eigenlijk los zien van het motor-regelgedeelte. Ze zijn alleen gekoppeld in die zin dat de regelaar de motor uitschakelt als de BEC uitgangsspanning te laag word. Dit gebeurt doordat de accuspanning onder belasting zakt. De electronica wil ten allen tijden dat de ontvanger voldoende stroom krijgt, en schakelt bij een te lage spanning de motor uit. Hierdoor stijgt de accuspanning dan weer iets, wordt de BEC spanning weer hoger, en de regelaar geeft de motor weer "vrij". Daardoor kun je steeds die stukjes weer varen.

    Bij een niet gebruikte BEC krijgt de regelaar die terugkoppeling van de spanning niet, en zal de motor dan ook niet uitschakelen. (als ik hier denkfouten maak laten de heren electronici mij dan corrigeren!) Nogmaals, gewoon even testen.

    Voor ons zou trouwens mooi zijn als we dat afschakel-signaal konden aftappen. Dan heb je meteen een accuspanningsbewaking waarmee je de ballasttank kunt laten legen bij een te lage accuspanning.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    OK, ik zat net te typen toen jou posting binnen kwam Mathijs. Beschouw de bovenstaande dan maar als niet geschreven.

    Meet het stroomverbruik van je motoren eens. Als dat te dicht tegen het max. amperage aan zit dat de regelaar kan leveren blijf je deze problemen houden. Dan wordt het investeren in een zwaardere regelaar :?
     
  8. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Lex,

    De BEC schakeling houdt in dat de regelaar via het het aansluitsnoer (+,-,puls) de ontvanger voedt. Wanner je bij de robbe regelaar de BEC functie uitzet dan wordt de + van het aansluitsnoer niet meer verbonden met de ontvanger. Deze krijgt dan alleen nog maar - en puls.

    Ik denk overigens dat de regelaar niet "weet" of de BEC functie is aan/uit geschakeld (of ze moeten de stroom naar de ontvanger meten).

    Overigens weet ik met 99,9% zekerheid dat de storing te wijten is aan een vastgelopen lager waardoor de thermische kortsluitbeveiliging werd geactiveerd.


    GRoetjes:

    Mathijs
     
  9. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Heren duikers,
    Ik ben van mening dat het bovenstaande niet helemaal correct is.
    Mijn beide boten zijn voorzien van aparte ontvangeraccu's maar de
    verschijnselen van stoppende motoren blijft zoals ik eerder heb
    omschreven.
    bij het gebruik van een aparte ontvangeraccu moet je de rode draad van de Rokraft van de stekker (knippen) en isoleren.

    mvg Rene
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mocht je de regelaar voeden via een aparte ontvangeraccu èn de pluspool gewoon aangesloten laten dan krijg je te maken met een heel ander verschijnsel, namelijk dat je regelaar bij het aanzetten van het systeem een continue en niet regelbare spanning aan de motor gaat afgeven.
    Je motor draait dan dus direct zonder dat je dit met de zender kan beïnvloeden.

    Volgens mij is hier dus duidelijk een geval van overbelasting van de regelaars van toepassing. Voor zover ik weet adviseert Engel ook de 120 van Robbe dus het is niet ondenkbaar dat de 100 eigenlijk 'te licht' is.

    Jos
     
  11. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
  12. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Ron,

    Hablo Espagnol ???


    Groetjes:

    Mathijs

    P.S. een drijvend diorama, leuk idee!!
     
  13. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    hoi Mathijs

    si signor con una poca ayuda del altivista.

    mis recuerdos,
    Ron.

    __________
    de meeste beschadigingen,
    komen door transport.
     
  14. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Na alle off-topics heb ik hier toch weer twee plaatsjes vanaf de onderkant:

    [​IMG]

    De U177 op een nachtelijke trip in een buiten zwembad.

    [​IMG]

    De U177 op peroscoop diepte,



    Groetjes:

    Mathijs[/list]
     
  15. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    beste Mathijs,


    Kwijl,kwijl,kwijl,kwij,kwijl,kwijl, en nog eens Kwijl.

    Die foto`s zien er weer eens mooi uit.

    Succes nog met je trimming!!!!

    Deze week maar weer eens de Kralingelingse Plas onveilig maken????????


    met vriendelijke groet,
    Ron.


    __________________
    if you don`t succeed the first time,
    try and try again
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi mathijs,

    Wie heeft nu wie ingehaald? Zo ver ben ik nog niet eens!
    Het ziet er wel toppie uit. Wat betreft de Kralingse Plas, 3e erbij?

    Groetjes douglas
     
  17. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  18. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Douglas / Danny,

    Ron en ik zijn 1x eerder (in voorbereiding op het zwembadvaren) wezen varen op de krallingse plas.

    Nu is dit een zeer leuk vaarwater maar wat betreft Search and Rescue niet erg duikboot vriendelijk. Een verdwenen sub is door het diepe en donkere water slecht terug te vinden.

    Er zijn echter wel leuke stijgers waar vanaf gevaren kan worden. Wellicht is het een goed idee om tijdens de sub-sail in Lelystad eens een middagje te prikken?


    Groetjes :

    Mathijs
     
  19. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Douglas / Danny,

    Ron en ik zijn 1x eerder (in voorbereiding op het zwembadvaren) wezen varen op de krallingse plas.

    Nu is dit een zeer leuk vaarwater maar wat betreft Search and Rescue niet erg duikboot vriendelijk. Een verdwenen sub is door het diepe en donkere water slecht terug te vinden.

    Er zijn echter wel leuke stijgers waar vanaf gevaren kan worden. Wellicht is het een goed idee om tijdens de sub-sail in Lelystad eens een middagje te prikken?


    Groetjes :

    Mathijs
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi Mathijs,

    Lijkt mij een prima idee :thumbsup:

    En nu maar hopen dat ik de U 1234 ook af heb. Want zo aan de periscoop hangen zie ik die van mij nog niet doen!


    Groetjes Douglas
     

Deel Deze Pagina