Plaats hier een foto van jouw SCHAALMODEL

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 8 dec 2003.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Oke laten we maar eens beginnen met die schaalmodellen te posten en dat mag natuurlijk van alles zijn als dat model maar een grotere broer heeft.
    [​IMG]
    Ton
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aa
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog een paar plaatjes

    [​IMG]
    De Bristol M1, was een Balsa USA kit die 95% is omgebouwd en voorzien van een elektromotor.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Carl Goldberg Extra 300, elektro
    [​IMG]

    [​IMG]
    Mijn Greatplanes Corsair met Elektromotor en ben daarmee reeds in een voorgaand jaar Nationaal kampioen geweest in de klasse sportschaal

    Ton
     
  4. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Schaalfreaks,

    Hier een paar Brian Taylor Spitfires van enkele Amerikaanse vrienden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes
    Tom
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Hier mijn beechcraft d-18s. moet nog afgebouwd worden maar vliegt al als een vogeltje. 2m span 2x 7cc
    [​IMG]
     
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Leuk een gedeelte over schaalvliegen en schaalmodellen.

    Even een foto van mijn schaalmodel

    [​IMG]

    Het is een Wigens Z250. Ooit is er (zover ik weet) 1 grote broer geweest. Gebouwd door een armericaan Dhr. M Wigens. Hij heeft met het toestel meegedaan aan aerobatics. Het leuke van dit verhaal is dat er slechts een grote broer is (of is geweest) maar dat dit type toestel als model zeer veel gebruikt wordt in de F3A-x of gewoon voor de fun.

    Tevens bezig met het bouwen van een Sopwith Pup. Als basis de Pupeteer van flair. Veel werk maar wel leuk. Als ik aan het bespannen moet dan meld ik me hier. Ik wil nl dat het er schaal uitziet. Doekstructuur enzo.

    Grz

    Mark
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Collega's!


    Ik kan natuurlijk niet achterblijven!

    Ten eerste de Bird Dog.

    [​IMG]

    Het is niet goed te zien, maar er zit een piloot (Amerikaanse leger) in met helm op. Lijkt erg goed.

    (Met dank aan Jan Bakker voor de foto en de uitmuntende keuze van de achtergrond 8O .) ( :evil: )

    Nog eentje:

    [​IMG]

    Je kunt hier goed zien dat ik iets te enthousiast met een soort 'zilverstift' ( :evil: ) op de vleugels te keer ben gegaan . . .

    (Van mijn neefje mag ik foto's van niet meer dan 640 bij 480 8O pixels plaatsen, maar dat levert geen beste kwaliteit op . . . :nooo:
    Doe ik iets fout? :roll:

    Ten tweede de Sopwith Pup.

    [​IMG]

    Nog één (net af, in het zomerzonnetje (toen het bespanpaier nog niet verkleurd was :evil: ))

    [​IMG]

    Erg mooi (al zeg ik het zelf), maar OEI 8O wat een hoop weerstand.

    En bij te weinig snelheid is het DIRECT afgelopen :cry: (weet ik nu dus uit ervaring).

    (Vergeten zgn. 'decallage' in te bouwen, dwz. dat de instelhoeken van de vleugels verschillen. Overtrekt de één, dan vliegt de andere nog).

    Let op het echt gebreide shawltje! Wappert erg mooi tijdens het vliegen :D .

    Voor verdere info zie 'Modellen van mijn oom' in het foto-album.

    Binnenkort hopelijk meer foto's.

    jan brilman
     
  8. Op schaal bouwen kan ook wat kleiner.
    Hier mijn eerstling. Het is een Fokker F18, een passagiersvliegtuig uit het einde van de jaren 30. Het is gebouwd naar een aantal foto's

    [​IMG]

    Het orgineel heeft drie motoren, het model slechts een (OS 20FP).

    [​IMG]
     
  9. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Theo,

    Dat heb je mooi gedaan.

    Tom
     
  10. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Wat is het toch heerlijk als blijkt dat je niet de enigste bent die lijdt aan het "scale-virus". :D
    Hier een paar van mijn modelen:

    [​IMG]

    Hier zonder jasje.

    [​IMG]

    En hier met jasje, een Klem 25 van Krick.

    [​IMG]

    Hier een PC-7 van Roedel Modellbau.

    [​IMG]

    Waarschijnlijk de zoveelste Piper Cub, deze is van Hegi.

    [​IMG]

    De Puperteer van Flair in aanbouw.

    [​IMG]

    En hier vlieg klaar.
     
  11. Flyman

    Flyman Guest

    Robin,
    Die Puppeteer van Flair, vliegt die goed? Wat voor motor gebruik je? Bouwtijd zou ik ook wel willen weten
     
  12. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    @ Flyman

    De puperteer vliegt prima, is niet kritisch, reageert goed op de roeren en het landen is een eitje.
    In het begin vloog ik hem met een 8 cc OS viertakt maar dat was voor mijn gevoel te weinig, te meer omdat dit een lichte motor was en er nog flink wat lood in de neus moest om het model uit te balanceren wat het model weer onnodig zwaar maakte.
    Hij vloog er wel mee maar je had totaal geen reserve en bij scherpe bochten moest je al voorzichtig zijn, maar het vloog wel echt scale.
    Dus ruime bochten en voor de meeste figuren moest je eerst snelheid maken.
    Later heb ik er een 10 cc MVVS tweetakt in gebouwd maar dat was weer te veel van het goede.
    Ik zou er nu een 10 a 13 cc vietakt inbouwen voor het echte scale vliegen met wat extra reserve, of een 7 a 8 cc tweetakt voor het wat sportiever werk.
    Ik weet niet of iemand anders hier ook nog ervaringen heeft met een Puperteer.
    De bouwtijd, tja wat zal ik zeggen het is echt heel veel werk, te meer omdat ik toen een aantal dingen heb verandert te opzichte van de tekening, zoals de motor ophanging voor een viertakt en nog wat aanpassingen.
    Ik vond ook de kwaliteit van het materiaal in de bouwdoos tegenvallen en heb een aantal onderdelen opnieuw gemaakt op beter kwaliteit hout.
    Verder waren de meeste lijsten krom dus die heb ik ook vervangen, en zo waren er nog een paar zaken die de bouw flink vertraagde.
    Nu moet ik wel zeggen dat ik de oude bouwdoos had waarvan de bouwtekening nog in engelse maten was, en de bouwdoos lang op een zolder had gelegen voor ik hem in de handen kreeg.
    Het is zonder meer een mooi model om te bouwen en een genot om mee te vliegen, en je ziet ze niet zo heel vaak op het veld dus het is toch iedere keer weer een aandachts trekker.
     
  13. Flyman

    Flyman Guest

    Bedankt voor de informatie. Al bij al valt het mee heb ik begrepen.
    Prettige feesten
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    F15 op de apron van de NATO luchtmacht basis Ahlhorn in Duitsland:
    [​IMG]
    En op de runway:
    [​IMG]
     
  15. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    is die f-15 van jou bert? 8O Die straaljagers zien er altijd (meestal) zoals deze smerig mooi uit. :? Het is apart dat zoiets moois kan vliegen. Belachelijk :wink:
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, deze F15 is een gezamelijk project van mijn broer Dick en mezelf. Ik heb geen idee welke 50% van de onderdelen precies van mij zijn, en daar wil ik ook liever niet achter komen....
     
  17. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    8O prachtig toestel. Zeker een ultiem mooi geluidje als je voorbij vliegt (turbine??)
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het model is inderdaad uitgerust met een turbine. Via een "broekstuk" worden de uitlaat gassen van de enkele turbine naar de twee schaal uitlaten gesplitst. Interferentie van de twee uitlaat pijpen maakt dat het meer naar twee motoren klinkt dan wanneer er daadwerkelijk twee (kleinere) turbines ingebouwd zouden zijn.

    Kenmerkend voor de F15 is de enorme speed brake op de romp rug. Daardoor kun je in de landings aanvlucht nog een flinke hoop vermogen op de motor houden. (Meer dan 100.000 rpm.) Door de zeer grote invalshoek waar mee het model op "final" aan komt vliegen draagt de motor stuwkracht mee om het model in de lucht te houden en zo kun je veel langzamer landen dan je op grond van de tamelijk hoge vleugelbelasting voor mogelijk zou houden.

    [​IMG]
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bert, wat is de minimale veldafmeting waarop je met de f15 goed kan landen en starten ?
    en wat voor turbine gebruik je met hoeveel stuwkracht ?
     
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Minimum start lengte (Volgas en vol op de wiel remmen, brake release op het moment van wielslip.) tot loskomen is op een mooie grasmat ongeveer 45 meter.

    Minimum landings uitloop (High alpha aanvlucht en gebruik van wielremmen.) op een droge grasmat is ongeveer 45 meter.

    Rekening houdend met een veiligheids faktor 2, kan je er mee vliegen op een modelvliegveld van 90 meter lengte zonder obstakels in de aan en uitvlieg route. De foto van de landing is gemaakt op het modelvliegveld van de Hoofddorpse luchtvaart club en dat is 90 meter lang.

    Er zit een Jet-Cat p80 turbine in en deze heeft ongeveer 9 Kilo stuwkracht.
     

Deel Deze Pagina