Plaats Rolroer servos?

Wie kan mij vertellen waarom rolroer servo's (altijd) aan de onderkant van de vleugel zitten? Daar ik regelmatig op niet altijd even vlakke ondergrond land, kost mij dit toch regelmatig mijn servo's/stangen.

Wat zou er optegen kunnen zijn, om deze aan de bovenkant van de vleugen to monteren?

Mvg, Eric.

Op zich niets lijkt mij.
- Ziet er minder mooi uit als de zwever in het gras ligt.
- Mischien een aerodynamische reden, maar zal dan niet heel erg veel uitmaken.
- Sterkte van de vleugel zou een reden kunnen zijn bij een piep-balsa vleugel. Druk opvangen voor hout lastiger dan trekkracht. Daarom bovenkant (druk) netjes houden. Bij ribbenvleugel geldt dit veel minder (aparte ligger)

Gebruik je van die kunstof servoarm afdek dingetjes? Kan ook helpen.

Ja, ik gebruik van die servoafdekplaatjes.
Maar de heide waarop ik land, weet meestal wel een gatje te vinden.

Dat het op de grond er wat minder uitziet, is mij een zorg. Het lijkt mij beter om deze servo's aan de bovenkant van de vleugel te plaatsen.

Mvg, Eric.

Zou ik het gewoon proberen. Let op dat je de konstruktie niet teveel verzwakt. Beetje verstevigen met triplex, glasmatje mischien.

Of (bij piepvleugel) van onderaf inbouwen, zodat je maar klein sleufje voor servoarm nodig hebt. Ziet er ook nog netjes uit :)

Mijn zwever landt ook vaak (lees altijd in de busch).

Een V-tail blijft langer heel dan een gewoon stabilo.

Verder heb ik wel eens dat het onkruid van die harde stokken
achterlaat, vooral nu, in september. Dit prikt zo door de
covering.

Sinds ik de vleugel van onderen heb beplakt met ducktape
is dit niet meer gebeurt.
Praxis levert ducktape in fluoriserende kleuren.
(moet je wel van houden!!!)

Het besturen aan de bovenkant kan best, sommige stick type
vliegtuigen hebben dit ook.

Johan

ron van sommeren zei:
Denk eraan dat je rolroerdifferentiëring precies verkeerd om kan gaan werken als je van onder naar boven spiegelt?
:wink: Niks op tegen hoor aan de bovenkant. De fullsize kisten hebben dat soms ook en veel schaalbakken hebben ze daar ook zitten. De differentiering draad om, maar niet als je de beide kanten verwisseld in de ontvanger. één en ander dien je in te stellen en te proberen.

Het mechanisme van de rolroer besturing (servo +stangenwerk) aan de onderkant is louter optisch, een "schone" bovenvleugel ziet er mooier uit als de zwever op de grond ligt.

Er zijn zelfs aerodynamische voordelen aan om het aan de bovenkant te doen. Omdat de lucht aan de onderzijde van een profiel "energierijker" is dan aan de bovenkant, remt een úitstekend servobakje daar meer af dan wat hij aan de bovenkant zou doen.
In de 1/1 luchtvaart is met de VFW 614, een klein verkeersvliegtuig, geprobeerd dit te bewijzen door de motoren óp de vleugel te zetten. Vanwege onderhoud etc is dit voor een monteur geen prettige plek en verder weet ik ook niet wat het nog meer voor nadelen had.
Bij fighters zouden ze ook liever de bommenlast etc aan de bovenkant monteren, maar ja, dan kom je niet verder dan één bom afgooien....

Back