Plaatsing anti-vonk / anti-spark

Op een aantal toestellen gebruik ik een 12 s aandrijving in de vorm van 2 6s-packs die in serie geschakeld worden met een harness. Met 12 s vonkt er behoorlijk wat bij het aansluiten. Ik wil dus de stekker rechts onder (zie beeldjes onder) vervangen door een exemplaar dat vonken vermijdt.... (zo één met een groene markering op).

Concrete vragen.
1. Sommige individuele packs hebben al zo'n anti-vonk-stekker. kan het kwaad dat er 2 anti-vonk-stekkers in de installatie zitten?
2. Stel dat ik geen anti-vonk-stekker op het Y-harness voorzie, volstaat het dan dat één van de twee individuele packs voorzien is van een anti-vonk-stekker? En zo ja, maakt het dan uit welke stekker ik eerst in steek? Dus dan eerste de 6S connecteren met de anti-vonk of eerst die zonder de anti-vonk?

upload_2021-9-10_19-35-20.jpeg

images

In een anti-spark connector zit een voorziening met een weerstand die er voor zorgt dat bij het eerste contact met de connector van de ESC de stroom die de condensatoren van ESC oplaadt wordt beperkt. Als de connector van de Lipo en de ESC volledig contact maken, dan wordt de weerstand overbrugd en heeft deze geen functie meer.

Je hebt twee opties om de anti-spark connector te plaatsen.

Ten eerste op een van de li-po's. Dan eerst de Y- kabel aansluiten op de ESC. Dan de Lipo zonder de anti-spark connector en tot slot de Lipo met de anti-spark connector. Tijdens het aansluiten doet die zijn werk en laadt de condensatoren van de ESC rustig op.

De tweede optie is de anti-spark connector monteren op de Y-kabel (de connector die op de ESC wordt aangesloten). Dan eerst de beide LiPo's op de Y-kabel aansluiten en dan de Y-kabel op de ESC ook nu doet de anti-spark connector zijn werk en is er geen vonk.

De werking is in beide gevallen gelijk. Het is maar wat je het makkelijkst vindt.

Back