Plaatsing demper (uitlaat) in vliegtuig

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door ojoo, 8 aug 2018.

  1. ojoo

    ojoo

    Lid geworden:
    8 aug 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    [​IMG] Heeft iemand toevallig foto's hoe een demper met vooringang en vooruitgang geplaatst moet worden in een vliegtuig, ik heb zelf een DLE35RA op een CAP232, maar kan geen voorbeelden of foto's vinden hoe deze te monteren in de romp. Foto's of hulp en ideeen zijn zeer welkom!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begrijp de vraag niet zo goed.... Dat wijst zichzelf toch min of meer? Dat ding komt óf IN de romp (in een speciaal daarvoor in de romp ingebouwde kamer) óf ONDER de romp.
     
  3. ojoo

    ojoo

    Lid geworden:
    8 aug 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Ja maar HOE komt dan ding dan in de romp, en hoe ziet die speciaal gebouwde kamer er dan uit, zijn hier foto's van?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Afhandelijk van verwachte (gebrek aan) koeling: binnenkant kamer bekleden met alu-folie, eventueel over laag isolatiemateriaal. Glimmende kant van folie naar demper toegekeerd.


    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @ojoo profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Krumscheid heeft speciale beugels en ophangsetjes voor die dingen. Het hoe is daarmee opgelost :D

    Mijn extreme flight edge heeft onderin de romp een afgesloten kamer, speciaal voor de uitlaat.
    Bij de mijne is er zelfs ruimte om een reso pijp erin kwijt te raken.
    Ik heb een da35 met zijuitlaat.
    Jij zal een pijp moeten maken tussen de motor en de uitlaat.
    Ook daar heeft krumscheid setjes voor. Misschien bestaan er zelfs voorgefabriceerde..
    Anders paar losse stukken bestellen, en zelf hardsolderen.

    In de romp zul je het verder even zelf moeten bekijken.
    De voorkeur is wel dat de uitlaat in een afgescheiden kamer ligt.. ivm troep als er ooit eens iets lekt. En warmte in de romp.
     
  7. ojoo

    ojoo

    Lid geworden:
    8 aug 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor alle tips zo ver, maar hij moet in de Giles-202 komen (zie foto's), en ik heb nog steeds geen idee waar ik moet beginnen. Deze is van composiet, en die wil ik niet verpesten door overhaast te gaan zagen in de romp. Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand ooit al eens zo'n soortgelijke actie had gedaan, met een paar foto's erbij. Zoeken op google of op de links hierboven is niet echt zoiets. Dus als iemand dit al eens gemaakt heeft in een composiet kist, dan graag tips advies en foto's svp!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  9. ojoo

    ojoo

    Lid geworden:
    8 aug 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Die zit standaard al bij de DLE35RA die erop moet, alleen wordt ik dan direct van het veld gejaagd, en mag dan waarschijnlijk nooit meer terugkomen.... Elke club heeft toch tegenwoordig de 80dB limiet, hierboven mag je alleen naar je mooie vliegtuig kijken..
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ah.
    Nu scheelt het wel dat je alleen een ingang en een gaatje voor de uitgang hoeft te zagen.
    Rest van de demper kan in de romp.
    In de romp zul je wat hout moeten verlijmen om hem vast te zetten.
    Daarna wat hout om de kamer dicht te krijgen. Misschien nog een vernuftige constructie om er ooit nog eens bij te komen
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb meerdere keren een tunnel gemaakt van 2 keer 20 grams doek met epoxy.
    Dan 1 laag balsa dan weer 2 lagen 20 grams doek met epoxy rond een 80 mm regenbuis.
    Dan de regenbuis er uit halen.
    De achterkant dicht maken.
    Deze lijm je voor in het motorschot waar je dus een 80 mm groot rond gat in maak.
    Onder maak je een pijpje van epoxy waar de uitlaat aan de onderkant door zijn gassen kwijt moet.
    Deze komt dus door de bodem en tunnel heen.
    Aan de achterkant van de tunnel komt nog een pijpje aan de onderkant van de romp een opstaand kantje maken.
    Zo wordt de warme lucht uit de tunnel gezogen.
    Nu pak je 6 stukken siliconen slang van 1 A 2 cm.
    Door 3 steek je een tyrap deze tyrap met de stukjes siliconen slang doe je vooraan de uitlaat.
    Achteraan nog een tyrap met 3 stukjes siliconen slang.
    Deze houden de pijp mooi in het midden van de tunnel.
    Misschien moet je van de uitlaat nog iets afzagen zodat als je hem naar boven duwt hij mooi in de tunnelpast totdat het uitlaat pijpje door het gat onder in de romp komt.
    Teflon slang aan de voorkant van de inlaat met een verenstalen klem.
    Dan aan de voorkant met zo'n zelfde klem op de uitlaat van de motor.
    Zo hangt de uitlaat verend en hij is stil omdat hij helmaal in de romp verwerkt is.

    Richard heeft een mooi verslag gemaakt van zijn swiss trainer op de biggs site wat ik helaas even niet kan vinden.
    Daar staan/stonden veel foto's bij
     
  12. ojoo

    ojoo

    Lid geworden:
    8 aug 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Ok, hier kom ik wel verder mee denk ik, bedankt voor de tips, als je nog voorbeeld foto’s heb dan graag, een plaatje zegt altijd meer dan 1000 woorden
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Waar kom je weg? Ik wil je best helpen die demper in te bouwen.
    Belangerijkste is eerst de motor er op en dan ongeveer kijken waar de demper komt. Dan boren :)
     
  14. ojoo

    ojoo

    Lid geworden:
    8 aug 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Hi Raymon, de demper zit er inmiddels in, ik ben nu alleen nog aan het testen, omdat ik vind dat het in de romp aardig warm wordt. De benzinetank zit boven op de demper met alleen een houten schot ertussen. De benzine wordt zo rond de 45 graden warm, wat volgens mij wel moet kunnen. Nu nog maar hopen dat het geen grote vuurbal wordt in de lucht :), de enige manier is het om gewoon uit te proberen en ervaring op te doen, bedankt voor het aanbod voor hulp in ieder geval!
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Bij mn decathlon zitten ze ook onder de tank geen probleem.
    Had eerst de dempers kruislings gemonteerd dus linker cyl rechter demper en andersom.
    Maar daar door werd de carb te warm. En starte die slecht.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schot bekleden met aluminiumfolie. Glimmende kant aan de kant van de demper, voor beste warmte reflectie. Eventueel tank zo ook behandelen, mocht dat nodig zijn.

    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Of je start een conversatie/PB door rechtsboven op een pagina te klikken op Postvak In → Conversaties → Start Nieuwe Conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @ojoo profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat hoop ik toch niet... want met een brandstoftemperatuur van 45 graden is het vanwege de dampvorming uitermate onwaarschijnlijk dat de motor nog loopt....

    Om je een idee te geven hoe warm 45 graden is: Als je in badwater van 45 graden zou stappen, spring je er uit van de pijn...
    Benzine (Nederlandse blend) begint rond de 30 graden al dampbellen te vormen in de brandstofpomp, waardoor die niet goed meer werkt..
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    In mijn edge ligt de tank ook bovenop die afgesloten uitlaat ruimte. No problemo met warmte.
    Nu zit er bij mij aan het einde van die uitlaatruimte nog een ventilatiemogelijkheid, waardoor de warmte lucht de uitlaatruimte weer uit kan.
    Officieel is de mijne ook gebouwd voor het gebruik van een resopijp.. vandaar ook de mogelijkheid voor extra gaten..

    Als je het niet vertrouwd, kan dat misschien nog een oplossing zijn?
     

Deel Deze Pagina