Ik heb een hf/Robbe ventus 2xx van 6 meter spanwijdte. De ailerons worden naar de tippen toe behoorlijk smal en hij heeft ook wel wat v stelling.
Vooral in thermiekstand flaps een 4 MM neer, middelste ailerons 3 en de eigenlijke ailerons 2 MM is de rolroeruiyslag soms amper voldoende om de inclinatie te houden of terug recht te leggen.
Differentieel is ongeveer in een verhouding 15/10.
De flaps sturen +- de helft.mee van de ailerons. Ik heb ook richting mee gemixed met.aileron.
Ook bij de start is de controle via de ailerons minimaal. Dan sturen de flaps niet mee en de rudder is niet gekoppeld.
Ik overweeg om zigzag tape aan te brengen voor de ailerons.
Kan iemand me zeggen...
-Hoe ver van de aanvalsboord of van de aanslag van de ailerons?
Parallel met de aanvalsboord of met de aanslag van de ailerons?
Alleen ter hoogte van de buitenste ailerons of hoe ver richting wortel?
Hoe ver van de tip beginnen?
Toestel heeft trouwens ook beperkte neiging tot tipstall in trage bochten.
En ja, ik zou hem wat sneller kunnen vliegen, maar volgens mij moet trager en kotter bochtend ook mogelijk zijn.
Theoretisch zou de turbulator zo geplaatst moeten worden waar de stroming los laat, maar moeilijk zo te bepalen en gezien de prijs van zigzag tape ga ik liever niet een heleboel experimenteren...
Vooral in thermiekstand flaps een 4 MM neer, middelste ailerons 3 en de eigenlijke ailerons 2 MM is de rolroeruiyslag soms amper voldoende om de inclinatie te houden of terug recht te leggen.
Differentieel is ongeveer in een verhouding 15/10.
De flaps sturen +- de helft.mee van de ailerons. Ik heb ook richting mee gemixed met.aileron.
Ook bij de start is de controle via de ailerons minimaal. Dan sturen de flaps niet mee en de rudder is niet gekoppeld.
Ik overweeg om zigzag tape aan te brengen voor de ailerons.
Kan iemand me zeggen...
-Hoe ver van de aanvalsboord of van de aanslag van de ailerons?
Parallel met de aanvalsboord of met de aanslag van de ailerons?
Alleen ter hoogte van de buitenste ailerons of hoe ver richting wortel?
Hoe ver van de tip beginnen?
Toestel heeft trouwens ook beperkte neiging tot tipstall in trage bochten.
En ja, ik zou hem wat sneller kunnen vliegen, maar volgens mij moet trager en kotter bochtend ook mogelijk zijn.
Theoretisch zou de turbulator zo geplaatst moeten worden waar de stroming los laat, maar moeilijk zo te bepalen en gezien de prijs van zigzag tape ga ik liever niet een heleboel experimenteren...