Plakletters?

  • Topicstarter Topicstarter Modelbouwsmurf
  • Startdatum Startdatum
M

Modelbouwsmurf

Guest
De restauratie van mijn werkschip verloopt redelijk goed.
Ik ben toe aan de naamgeving etc. Wat kan ik het beste gebruiken? Van die plakletters van de kantoorboekhandel? Of gebruiken jullie iets anders daar voor.
Zijn er ook losse decals verkrijgbaar om b.v. aan te geven waar de boegschroef zit en de diepgang nummering aan te geven?

Met vriendelijke groet
Leo.
 
Je kan zelf decals maken, zoals ze die op modelauto's plakken. Een tutorial staat ergens op www.modelautoforum.nl

Ook kan je de boel laten uitsnijden bij een plakletter-boer, maar die letters zijn vaak te dik om mooi te zijn.

De afwrijfletters uit de boekhandel zijn ook bruikbaar, maar moet je wel even overspuiten met blanke lak. Experimenteer wel eerst welke lak de letters niet opeet.
 
Hoi Modelbouwsmurf,

Ik ben pas even bij de boekhandel geweest en daar kwam ik van die zelfklevende plakletters tegen. Deze zijn van het merk "Pickup", ik heb er nu van 5mm groot. Ik heb ze zelf nog niet gebruikt maar ze zijn weerbestendig dus op je romp moet dat geen probleem zijn, onder water zou ik er wel even een laklaag overheen aanbrengen.

Het voordeel van deze letters, vind ik, is dat je ze eerst op een siliconenvel met raster moet plakken. Je kunt ze dan dus mooi recht zetten en vervolgens pak je ze op met een speciaal strookje en kun je ze tegen bijvoorbeeld je romp plakken.

Jammer genoeg zitten er geen speciale tekens op het velletje en ook romeinse cijfers voor de diepgang ontbreken :( .

Groetjes Danny.
 
Danny Bimmel zei:
Jammer genoeg zitten er geen speciale tekens op het velletje en ook romeinse cijfers voor de diepgang ontbreken :( .

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

De diepgang word niet altijd aangegeven in Romeinse cijfers. Maargoed als je 1:1 model dit wel heeft...

afb9400.jpg


afb9401.jpg
 
Hallo modelbouwsmurf,

Ik gebruik ook steeds van die plakletters. Door hun dikte geven ze wel op je model de indruk dat de benaming in reliëf op de romp staat (zie ook de foto's van het 1:1 model van Mennojan).
Ze zijn inderdaad weerbestendig maar zoals Danny hier ook al zei kan je er steeds nog een laklaag overheen spuiten. Op die manier zijn blijven de letters voor jaaaaaaaaaaaaaaren beschermd.

afb9404.jpg


Groetjes,

Droopy
 
@ Droopy'ke
Ik dacht dat jouw Christel niet nagemaakt was van een 1:1 schip.......

groet, Ronald

die ook altijd pickup letters gebruikt, maar op zeeslepers zijn de letters ook voor in relief op de boot aanwezig
 
Nou ja... beschermd... :?:
Bij Droopy roesten ze langzaam weg, maar dat terzijde.
Pick-up letters hebben een paar voordelen:
Ze zijn relatief dik (Naamgevingen, plimmsolmerken op echter schepen staan ook relief)
Je had ze in vele soorten, grootten en lettertypen.
Romeinse cijfers waren er ook, anders kan je die relatief makkelijk zelf knutselen.
@ Mennojan: was het niet zo dat aan de ene kant de diepgang met Romeinse cijfers en aan de andere kant met 'gewone' cijfers werd aangeduid? Ben alleen vergeten aan welke kant welke cijfers zaten, en of de diepgang in metrische maar of in voeten werd aangeduid.
Maar dat zal ook wel liggen onder welke vlag het schip in kwestie voer...
 
Het valt me op dat er steeds minder schepen zijn die de Romeinse cijfers als diepgangmerken op hun romp dragen. Meestal worden er 'gewone' cijfers gebruikt. Dit zowel aan bakboord- als aan stuurboordzijde.

Aangezien het onmogelijk is om een schip op een weegbrug te zetten dienen bij vrachtschepen die cijfers om het gewicht van de lading te bepalen.
Voorbeeldje: Een leeg schip loopt een haven binnen met een diepgang van 3 meter. Als je - nadat het schip een dag heeft geladen- terug op de romp de cijfers gaat bekijken, dan kan de diepgang nu bijvoorbeeld 5 meter zijn (naargelang de grootte van het schip en de soort van lading).
Het vaartuig ligt nu 2 meter dieper. Door dit verschil van diepgang en het soortelijk gewicht van de lading kan men nu zien hoeveel ton men in die 24 u heeft geladen. :teacher:

Groetjes,

Droop
 
Nadeel van plak letters is dat de afstanden nooit gelijk zijn en dat ze bijna nooit op een lijn liggen, als je ze laat plotten is dat allemaal keurig gelijk.
 
Hoi Allemaal,

Hannibal zei:
Nadeel van plak letters is dat de afstanden nooit gelijk zijn en dat ze bijna nooit op een lijn liggen, als je ze laat plotten is dat allemaal keurig gelijk.

Dat is nu juist het voordeel van die Pickup letters. Voordat je ze echt daadwerkelijk ergens op gaat plakken moet je ze eerst op een raster plakken waardoor je wel de letters op één lijn en op een gelijke afstand van elkaar kunt krijgen.

Natuurlijk blijft plotten beter, want dan kun je ook ieder lettertype en lettergrootte gebruiken. Bij die Pickup letters zit je vast aan het lettertype en de lettergroote die verkocht wordt.

Groetjes Danny.
 
Heel fijn dat ik zoveel reacties op mijn vraag heb gekregen.
Ik ga eens aan de slag met de tips en wat van die vellen letters kopen.
Ook zal ik proberen of ik iets kan frutselen met de tip van Skiff. Kijken of ik iets met de PC kan maken.
Heel hartelijk bedankt, nu ga ik naar de kantoorboekhandel.
Het resultaat zal ik wel met een foto laten zien.

Veel bouwplezier!
Leo de Modelbouwsmurf.
 
Kom ik weer: De Firma Harhaus in Duitsland levert vellen met alle hiervoor genoemde symbolen en andere tekens in verschillende schalen per vel.
Echter alleen in de kleuren zwart en wit.
Tot de schaal 1:50 nog redelijk betaalbaar.
Het betreft hier wel afwrijfmateriaal zodat het raadzaam is om er nog een beschermende laag overheen aan te brengen.
Indien met geduld aan gebracht ziet het er perfect uit.

En nee, ik ben geen vertegenwoordiger van Harhaus.
 
Betreffende diepgangsmerken komen jullie op mijn terrein, dus zal ik ook even de leraar uithangen :teacher: :

Het is toegestaan om tijdens nieuwbouw te kiezen voor normale cijfers aan beide zijden, of voor romeinse cijfers aan 1 zijde en normale cijfers aan de andere.
De romeinse cijfers dienen dan aan bb te staan.
Normale cijfers geven de diepgang aan in decimeters, romeinse cijfers de diepgang in voeten.

Verder staan de letters bij het plimsollmerk meestal in het engels, maar ik ben ze ook al in het nederlands tegengekomen. (S of Z voor Summer/Zomer)

Genoeg geleraard, ga weer verder kijken op jullie forum! :D

grt Anthonie
 
Roel zei:
Ze zijn relatief dik

Dit is ook handig als een schip van naam veranderd, zo als bij de ex-Solo die nu Waker heet.
Op dat schip zie je de oude naam nog duidelijk staan (als je dichtbij bent)
Er is over de naam heen geschilderd maar hij staat er nog wel :!:

Verder gebruik ik altijd Pick-Up letters, maar wat dat raster betreft mijn scheepjes lopen altijd rond
En een recht raster en dan de ronding van 't schip dat eindigd scheef :cry:

Dus hoe krijg je die letters dan mooi op 't model :?:

Graag een eenvoudige methode :?: zonder ingewikkelde berekeningen :!:
 
@Anthonie: Hoezo 'mijn terrein'? Ben je specialist op het gebied van diepgangsmerken, of werk je bij Loyd's? Vertel!

@Theo: Tussen de letters, aan de bovenzijde of de onderzijde een driehoekje uitsnijden, en het raster dusdanig vouwen dat de onderzijde van de letters steeds op dezelfde afstand van een bekende lijn op je schip ligt. Zo kan je vrij simpel je letters een boog naar beneden of naar boven laten volgen. Handig voor een ronde 'kont' (pardon) van een model.
Anders: rechthoekige schepen gaan bouwen :wink:
 
Ha Roel,

Nee hoor, geen specialist, maar ik vaar al 14 jaar op vrachtschepen als stuurman en kapitein, en heb dus al minimaal 1000 keer een diepgang afgelezen, op diverse schepen, en heb er dus al heel wat gezien.

Ik spendeer denk ik evenveel tijd aan diepgangen aflezen als jij aan modelbouw! :lol:
 
Als je naar de website gaat van http://www.modelships.nl/ daar kun je alles bestellen plak letters en ook de belettering voor buitenom een schip zoals kopschroef etc.
Heb daar zelf ook al iets besteld
 
Back
Top