Plakverslag Calmato

• Topicstarter Topicstarter papierclipje
  • Startdatum Startdatum
P

papierclipje

Guest
een nieuw lid, een nieuw topic :P. Ik had al een stukje geschreven op een ander forum. Dus wat ik tot nu toe heb gedaan doe ik even in een post

In dit topic wil ik een serie verslagen maken over het in elkaar zetten (want bouwen mag ik het niet noemen) van mijn eerste vliegtuig.

Na advies heb ik besloten om te beginnen met een Kyosho Calmato
ky11211r-gx.jpg

in combinatie met een Futaba 6 EX 2.4 G
6EX%20SPECTRUM.jpg

De Calmato is uitgerust met het standaard gx40 speciaal voor de calmato ontwikkelde motor.

wat zit er in de doos.

363657230.jpg

De zender,

Link natuurlijk de zender zelf
Rechtsboven de accupack, verder naar onder de ontvanger met rechts daarvan een on/off switch.
en daaronder de servo's.

De Calmato

363657193.jpg

Achter de vleugel('s)
de romp en rechts daarvan de staart

363657200.jpg

Landing gear prop motor etc.

363657220.jpg

Close up van de GX40

Dat zit er allemaal in de dozen. Nu er nog een geheel van maken.

Als eerst de hoofd vleugel, dit lijkt mij het lastigst om vast te zetten. aangezien het een beetje in een V vorm staat is klemmen vervelend.

De vleugel bestaat uit 2 delen. deze zitten bij elkaar door het middenblokje en wordt ook nog gelijmd

364308313.jpg

En waar gaan wij dat mee doen? Mr Jummy laat het zien

364308279.jpg

Juist EPOXY hmmmmm lekkere derrie......

364308259.jpg

zo, nu nog stevig neerzetten en stabiel laten staan. IVM wat ruimte gebrek probeer ik het staand

364308297.jpg

Nu de vleugel aan het drogen is ga ik gelijk verder met de neuswiel
Vrij simpel in duwen vastzetten en schroeven.

364308281.jpg

364308289.jpg

En als we toch bezig zijn laten we dan gelijk de motor en de achterwielen inschroeven!

364308303.jpg

Ophanging voor de motor:

364308268.jpg

Vastschroeven

364308270.jpg

364308273.jpg

En dan begint het ineens ergens op te lijken.
Even kijken hoe het met de vleugel gaat die zal ondertussen aardig gedroogd zijn.

364308262.jpg

Ah :(, niet netjes recht. ondanks het vastzetten en tapen toch nog een beetje scheef. Wel apart. aan de voorkant lijkt er niet zoveel mis maar het smalle achter stuk is toch niet helemaal recht :(
Hints iemand hoe dit in de toekomst beter kan?

Maar goed laten we het positief bekijken:

364309364.jpg

364309357.jpg

We are getting somewhere. Nu nog de staart uitlaat servo's etc :)

Vanavond post ik nog wat fotos van het plaatsen van de staartvleugel.

Groetjes

JWS

netjes ! komt in orde! en de juiste V stelling zo te zien. bij ons was er een nieuw lid vorige week toegekomen en die had een negatieve V stelling.

Ik zou even gelijk de tank trekken en kijken of de aansluitingen allemaal kloppen. Bij mij zat het rubber dopje niet goed in de hals en het ontluchtingsbuisje was omlaag gericht ipv omhoog. Bovendien ontbrak de clunk in mijn tank, toch een onmisbaar onderdeel.

Ook moest ik van de club foam aanbrengen links en rechts van de tank om trillingen te beperken.

Goede keuze, vliegt super en ziet er nog redelijk uit als een sportvliegtuigje in de lucht. (dat doen er overigens veel meer).

Ik zou wel zelfborgende moeren (nyloc) gebruiken voor de motor en motorsteun.
Je wilt niet dat die lostrilt!

Succes verder
Willem

Inderdaad de tank er even uit halen en nakijken. Zat bij mij ook niet lekker in elkaar en niet goed vast. Kijk buiten de eerder genoemde dingen ook even naar de lengte van de brandstofslang in je tank. Bij mij was die te lang waardoor de clunk tegen de achterkant van de tank bleef steken en de motor geen brandstof meer kreeg.

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je nog veel meer tips om je Calmato zo lang mogelijk in goede staat te houden.

Succes!

Plakverslag..tja.. Hoe ironisch.

Ah , niet netjes recht. ondanks het vastzetten en tapen toch nog een beetje scheef. Wel apart. aan de voorkant lijkt er niet zoveel mis maar het smalle achter stuk is toch niet helemaal recht
Hints iemand hoe dit in de toekomst beter kan?

Manual lezen. Geduld hebben, de tijd nemen. Vragen aan mede modelbouwers.
Kijken van te voren of alles netjes past. Schipdersplakband of crèpetape, dunne plaatjes hout wasknijpers om de zaak te richten en bij elkaar te houden op de achtelijst.
30 minuten epoxy of langer, zodat je de tijd hebt alles rustig te richten en het zaakje niet wegzakt... maar dan moet je er wel even bijblijven...

Dit forum even lezen.... had je deze beginnersfout kunnen vermijden (sorry, maar effe hard gesteld). Zo verschrikkelijk veel tips te vinden!

Ik vrees dat je de vleugel nieuw kunt gaan plakken. De instelhoeken ten opzichte van elkaar kloppen nu niet. Dat betekend dat de ene vleugel meer lift of overtrek zal geven. Je toestel altijd in een bocht naar rechts zal vliegen.
Is te compesneren met aileron bij te stellen.
Je kan de vleugel nameten met een instellingshoekmeter (Great-Planes incedence meter).
De Calmato vleugel heeft een instelhoek van +/- 0,5 graad positief.
Nu heb je zeker een graad verschil.

Eerst maar eens even in deze toestand testen bij de vliegclub met een instucteur met scherp oog en vaste hand!!!
Loopt het uit de hand? Vleugel doorzagen met de figuurzaag (electrische gaat het best) of met de hand (wel metaalzaagje) en nieuw lijmen met twee lagen dunne glasmat omwikkeld om verband aan te brengen. 50 tot 70 mm overlap per vleugelhelft. Piece of cake.

Of ligger uitsnijden vleugel doorzagen, en de ligger opnieuw lijmen. Balsa aanvullen. Bij deze knutseloptie geen glasvezeldoek nodig. Iets meer werk.
Daarna alles weer netjes foliën.

Gebruik voor het richten van het stabilo tijdens het plakken plastic tekendriehoeken. Zaakje moet goed haaks staan!
Horizontaal en vertikaal.... legterichting... breedte richting.
Ook hier goed proefpassen en test meten (oefenen).

Er zullen vast vele kisten volgen... foutjes maakt iedereen.

Succes

Laatst bewerkt:
Plakverslag..tja.. Hoe ironisch.

Manual lezen. Geduld hebben, de tijd nemen. Vragen aan mede modelbouwers.
Kijken van te voren of alles netjes past. Schipdersplakband of crèpetape, dunne plaatjes hout wasknijpers om de zaak te richten en bij elkaar te houden op de achtelijst.
30 minuten epoxy of langer, zodat je de tijd hebt alles rustig te richten en het zaakje niet wegzakt... maar dan moet je er wel even bijblijven...

Dit forum even lezen.... had je deze beginnersfout kunnen vermijden (sorry, maar effe hard gesteld). Zo verschrikkelijk veel tips te vinden!

Check check check check.... misschien had ik inderdaad het half uur er bij moeten blijven zitten dat is het enige wat ik niet gedaan heb. te enthousiast verder gegaan met andere dingen. blijf hard daar leer je van ;).

Ik zou wel zelfborgende moeren (nyloc) gebruiken voor de motor en motorsteun.
Je wilt niet dat die lostrilt!

Succes verder
Willem
Tnx! is inmiddels aangepast

Ik zou even gelijk de tank trekken en kijken of de aansluitingen allemaal kloppen. Bij mij zat het rubber dopje niet goed in de hals en het ontluchtingsbuisje was omlaag gericht ipv omhoog. Bovendien ontbrak de clunk in mijn tank, toch een onmisbaar onderdeel.
is gedaan zie volgende post

Tail,

Als eerst even passen en meten.
Pak een vast punt in het midden van de romp en meet de uiteinden van de staartvleugel. deze moeten aan beide kanten gelijk zijn.

367635450.jpg

Niet zo duidelijk op de foto omdat ik 2 handen nodig had om de camera vast te houden. De meetlint ligt hier duidelijk niet vast in het midden van de romp.

Dan aftekenen. Dit had ik aan de onderkant met wat tape gedaan omdat dit zichtbaarder is. De bovenkant met wat potlood. Dubbel zeker zijn dat dit goed zit.

367635441.jpg

De folie zit echter niet zo goed vast en die trok ik aan een kant los (folie van de witte streep. Maar ik moest toch nog de kreukels uitstrijken dus dat is weer goed gekomen.

Eindresultaat

367635455.jpg

Dan op veler verzoek (bedankt!) de tank na gekeken. Ik wil toch ook graag een extra tankslangetje. Dus daar ben ik ook direct aan begonnen.

367635471.jpg

367635467.jpg

Zo ziet het er van binnen uit.. ik heb geen xray camera maar dit is een beetje zichtbaar

367635463.jpg

Ontluchting naar boven, extra tank naar beneden. Clunk niet zichtbaar op de foto maar wel aanwezig.

Gister zijn we hard aan de slag gegaan. Samen met wat colleg's/medevliegers hebben we de staart een stuk opnieuw gefolied. We kwamen er namenlijk achter dat hier helemaal geen (goede) krimpfolie op zat maar meer plak folie.
De ribbels/kreukels waren er dan ook niet uit te strijken. Stoute schoenen aangetrokken en opnieuw gefolied.
(foto komt nog)

Servo's bijna allemaal aangesloten
Vanavond motor inlopen!

Yep, die folie kan erg stuurs zijn.
Folieijzer heet + kous om het folieijzer.
Heet is boven de 100 graad. Het kan.. met een vloek en een zucht.

Andere optie is met een regelbare föhn. Maar dat is weer een diepteinvestering.
Een nieuw stukje folie is dan goedkoper.

Iedergeval... met de föhn kreeg ik em weer poepstrak... keer op keer... totdat het eens ophoud.
Want folie heeft goed onderhoud nodig... deze folie... maar ook Oracover.

Vergeet niet: Na het vliegen goed poetsen.
Romp met de neus omhoog... anders loopt je motor weer vol met uitlaat troep, zure verbrandingsresten. En dat vinden de lagers niet lekker.

Noot: De kyosho folie is wel heel erg sterk. Geeft daarmee een stuk stijfheid aan het model.

Veel plezier met vliegen!

Back