plamuren/ schuren

in bijna ieder topic hier word plamuur gebruikt.

welk merk/soort er word gebruikt staat er vrijwel nooit bij.

ik wil de scania cabine aanpassen met verkerk spiegels en niet alle gaten voor de spoilerset ga ik benutten en moeten dus dicht.
is het verstandig om er eerst een stukje kunstof (bijvoorbeeld van de "raampjes" waar de kunstof onderdelen uit de bouwdoos in zitten) in te lijmen en vervolgens te schuren plamuren enz?

dit is voor mij een nieuw iets dus totaal geen ervaring.
ik heb nu van alablastine "autoplamuur"liggen. is deze geschikt?
met welke korrel-grootte moet ik mijn werkstuk schuren? (ruw en afwerking, droog of nat)

alvast bedankt.

plamuren

Hallo jordi.
Als het een component plamuur is kan je deze goed gebruiken,plak aan de binnen kant een stukje tape wat je als de plamuur hard is verwijderd.
vr.gr.adrie

Jordi,
Voor deze kleine gaatjes kun je inderdaad de 2-componenten van Alabastine gebruiken.Voor grotere ingrijpende veranderingen kun je beter geen polyesterplamuur gebruiken.
Bij het "torderen' van de cabine scheurt het plamuur op de aanhechtingspunten.

Wat ik gebruik is een epoxyplamuur.Ik moet er wel bij vermelden dat ik dit beroepsmatig aan de hand kan krijgen,ik heb immers een schildersbus tot m'n beschikking.

Hieronder zie je een foto van mijn project van de Mercedes Benz.Hier zijn ingrijpende verbouwingen geweest,waardoor ik geen polyester gebruikt heb.

MB1977023.jpg

Het schuren:
Als je de cabine schuurt voordat je geplamuurd heb,kun je dit nat doen met korrel P1200.Onder de kraan met handwarm water.Daarna afnemen met ammoniak(en in godsnaam GEEN afwasmiddel).Je kunt dan zien op het plastic als het een beetje dof geworden is.

Daarna primeren,en daarna de plamuur gebruiken.Als je de plamuur gaat schuren,doe dit dan droog!Geen water gebruiken,de plamuur trekt een aantal % vocht op.

Als het plamuren naar je zin is,daarna kun je gaan spuiten.
Eerst een lichte waas over het model aanbrengen.Dit laat je aantrekken,een minuut of 5 á 10.
De verf trekt dan in de plamuur waardoor je geen doffe plekken krijgt in je 'aflak' !De volgende laag erover heen zonder te schuren.

Over het spuiten:
Ik weet natuurlijk niet hoe jij spuit.Met spuitbussen,of een airbrush.Maar bovenstaande princiepes gelden voor zowel de airbrush als de spuitbus.
Succes ermee.
gr Marcel.

Laatst bewerkt:
@ adrie,

ik heb idd de 1-component versie hier liggen. is het evt. aan te raden om een klein stukje 0.5 mm kunstof plaat achter het gaatje te lijmen zodat de plamuur opgesloten zit?

@ marcel,

het is de 1-component versie die ik heb. is de 2-componenten versie beter? het is puur voor de gaatjes in de cabine-deur waar de geleider aan vast zit om de cabine te kantelen en de bovenste spiegel gaatjes. erg klein dus. verder is het de bedoeling om wat kleine krasjes in plaatmateriaal weg te werken. alles word star gemonteerd. (chassis afdekking deense kisten evt deense bumper)

kan e ook nat schuren door het schuurpapier regelmatig te bevochtigen in een bak (warm) water?

tot zover bedankt voor de reacties.

plamuren

jordi,als het de alab.snelplamuur is dit wel te doen,maar bij andere plamuur moet je rekening houden met de te gebruiken lak.Als de plamuur goed is door gehard kun je met fijn waterproof nat slijpen.
vr.gr.adrie

Je kan ook wel de plamuur gebruiken die je nu heb.
Je zou inderdaad wat achter het gaatje kunnen plakken en laat dan het gaatje ook een beetje vollopen met lijm.Scheelt weer plamuurgebruik.
De plamuur die jij gebruikt,gaat barsten als het gaatje te diep is.Zodoende dat je misschien het gaatje vol kan laten lopen met lijm.

ik hoor het wel verder.Vragen kun je altijd stellen.
gr Marcel.

Voor mijn bouwproject los ik de restanten ABS op in thinner om zo de gaatjes te dichten.
Zorg ervoor dat het niet te dun is, voordeel is dat het hetzelfde materiaal is als je model, wordt dus 1 geheel.

succes
grt Quido

Back