plan geveerd hoofdwiel

Voor mijn 33% ask 21 Heb ik een hoofdwiel nodig.
Aangezien deze kist waarschijnlijk +20 kg zal wegen zullen schokdempers op het hoofdwiel geen overbodige luxe zijn. Nu ben ik op zoek naar een plannetje van een geveerd frame met wiel om dit zelf te maken.
Het systeem moet niet retractable zijn, de ask 21 zijn wielen zijn vast.
Wie weet meer?

grtz A

Nu ben ik op zoek naar een plannetje van een geveerd frame met wiel om dit zelf te maken.

grtz A

Op de duitse Ebay tref je allerhande veren aan. Daar heb ik deze ook gevonden:[78500] ash-31-a-7
Heb je eenmaal de juiste veren (of daar iets in de buurt) lijkt het mij toch niet maakbaar ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit soort simpele wielen worden onder buitenpoorten gebruikt. Maar of je romp hoogte genoeg heeft om zo iets kwijt te kunnen is natuurlijk de vraag.

GWHHD.jpg

Persoonlijk zou ik het hoofdwiel lekker ongeveerd laten. Veel fullsize zwevers hadden ook geen geveerd wiel en wogen zelf enkele honderden kilo's. Als je een bandje kiest dat qua stevigheid goed bij het gewicht van je vliegtuig past kom je al een heel eind. Te hard veroorzaakt stuiteren en te zacht gaat hij zwabberen op het wiel. Dat laatste kan ook makkelijk gebeuren als je een te zachte vering aanbrengt. Bovendien moet je bij vering ook demping aanbrengen. Om nou een heel systeem van veren en dempers aan te brengen voor heel weinig effect lijkt me enigszins overkill dus.....zie eerste zin van deze post.
Max

2 frame's maken , daartussen rubbers zetten . voila vering . nu is de band eigenlijk de hoofdvering en dat hoort ook zo .

Veel schaal 1:3 ASK21's hebben inderdaad geen afgeveerd hoofdwiel, daar doet een FEMA wiel het prima.

Indien je het hoofdwiel toch wilt afveren dan kun je op de site van www.Airworld.de bij de daar aangeboden 1:2,5 ASK21 onder accessoires een foto zien hoe dat voor deze kist wordt aangeboden.

Antony, dit is de oplossing die ik in mijn Sagitta013 heb zitten.
Oorspronkelijk komt dit idee ook uit een ASK21, alleen heb ik e.e.a. nog wat aangepast en verbeterd.

Doordat de as voorbij het midden (naar achteren) ligt wordt het voorste montagepunt alleen maar op druk belast.
Hier zit de bevestiging-schroef handvast in een rubber doorvoer-tule en heeft zo bewegingsvrijheid genoeg.

Bij jouw toestel zou je dan voor meerdere veren moeten kiezen 2 of 3 stuks, ik heb ze gevonden bij een campingzaak.

Harry

GroteFoto-CT6BZ3JM.jpg

GroteFoto-DO4DXZ7J.jpg

GroteFoto-36FCE76O.jpg

Dit ziet mij er inderdaad een eenvoudige, maar zeer doeltreffende oplossing uit.
Ik ga deze nemen als basis en verder uitwerken, misschien met een horizontaale scharnieras in plaats van de rubber bus.

Dank je Harry en ook de anderen voor hun reacties.

grtz A

@(misschien met een horizontaale scharnieras in plaats van de rubber bus.)

Heeft m.i. weinig nut, de veerweg is maar zo'n 10 millimeter, zou deze veel groter zijn dan springt het toestel na de landing als een kikvors.
Daarbij wordt de zijdelingse beweging al geminimaliseerd door de spant.

Veel van de landing-stoot wordt al opgevangen door het vol-rubber wiel (zeker bij de wat zwaardere toestellen) Het door mij toegepaste systeem is een extraatje om het airframe nog wat minder te belasten.

Wil je een 'State of Art' oplossing zul je naar echte schokbrekers toe moeten.

Harry

Back